کد مطلب: ۲۰۵۴۶۷

سود تسهیلات تولیدکنندگان ایرانی ۴۸ برابر اروپایی‌ها

سود تسهیلات تولیدکنندگان ایرانی ۴۸ برابر اروپایی‌ها

به گفته معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، سود تسهیلات بانکی ارائه شده به بخش تولید در اروپا تا ۰.۵ و در ایران تا ۲۴ درصد است.

بیژن پناهی‌زاده، با اشاره به بند الحاقی که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت، اظهار کرد: براساس بند الحاقی مذکور چنانچه تولیدکنندگان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریور ۱۳۹۷ تسویه کنند بانک‌ها و مؤسسات مالی مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: به طور حتم این اقدام مجلس کاملا در جهت مثبت بوده اما ما از نمایندگان ملت خواستاریم که تغییر در میزان سود تسهیلات بانکی ارائه شده به بخش تولید را نیز در دستور کار قرار داده و به حداکثر ۹ درصد کاهش دهند.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا سود تسهیلات بانکی با ایران قابل مقایسه نیست، بیان کرد: قابل تامل است که بدانید در اروپا تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی سودی تا نیم درصد دارد و این در حالی است که واحدهای تولیدی که در کشورمان تسهیلات بانکی اخذ کرده‌اند باید با سود تا ۲۵ درصد بدهی خود را تسویه کنند.

پناهی‌زاده افزود: اگر قصد داریم که از وضعیت موجود در بخش تولید رهایی پیدا کنیم باید تولیدکنندگان را از پرداخت جرائم معاف کنیم و میزان سود تسهیلات بانکی را نیز کاهش دهیم. نحوه کار باید به‌گونه‌ای باشد که نظام بانکی حداقل میزان سود را از تولیدکنندگان اخذ کند و مابه‌التفاوت در این حوزه از سوی دولت پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات مربوط به هدفمندی یارانه‌ها باید به تولید سرریز می‌شد، گفت:‌ هدفمندی یارانه‌ها باید سود تسهیلات و جرائم واحدهای تولیدی را نیز پوشش می‌داد اما متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد و وضعیت کنونی واحدهای تولیدی بغرنج است.

نمایندگان در نشست علنی سه‌شنبه گذشته (۲۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۹۷ با بند الحاقی (۲) تبصره ۱۶ این لایحه با ۱۸۶ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریور ۱۳۹۷ تسویه کنند بانکها و موسسات مالی و بانکی مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    لطفا این کلمه قرارداداولیه را به تمام وکمال مشخص نمایند که یعنی مبلغ اولیه قرارداد وشامل هیچگونه ! سود پس از سررسید نمیشود حتما باید! چنین باشد