کد مطلب: ۴۲۴۸۷۴

سود سهام ۲ برابر سکه طلا در دی ماه

سود سهام 2 برابر سکه طلا در دی ماه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دهمین ماه سال جاری رشد 8/ 15 درصدی را به ثبت رساند. این اتفاق درحالی رخ داد که رشد شاخص کل هم‌وزن در این بازه زمانی از نماگر اصلی بورس تهران عقب ماند و جهش 5/ 14 درصدی داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دهمین ماه سال جاری رشد 8/ 15 درصدی را به ثبت رساند. این اتفاق درحالی رخ داد که رشد شاخص کل هم‌وزن در این بازه زمانی از نماگر اصلی بورس تهران عقب ماند و جهش 5/ 14 درصدی داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز چنین پدیده‌ای تاثیر معنادار شوک‌های منفی بر روند رو به رشد قیمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بود.

قیمت برخی از این نمادها هنوز به سقف قبل از ریزش‌ها نرسیده‌اند و خروج سرمایه‌ها از این نمادها کماکان ادامه دارد. اگرچه چنین وضعیتی درخصوص برخی از این سهم‌ها صادق نیست و ورود قدرتمند جریان پول بازی قیمتی در نمادهای مربوط را هنوز داغ نگه داشته است.

از سوی دیگر تلاطم بازار سهام و خروج سرمایه‌های خرد با توجه به کنترل عرضه و تقاضا در بازار ارز راهی به جز بازار طلا به‌عنوان یک دارایی امن نداشت. رشد نرخ دلار در دی‌ماه 6/ 2 درصد بود اما در همین ماه سکه جهش 3/ 7 درصدی قیمت را ثبت کرد. حرکت‌های صعودی در بازار دلار و سکه منجر به مثبت شدن بازدهی این دو بازار در پایان دی‌ماه شد. نرخ ارز از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه رشد 3 درصدی را نشان می‌دهد و قیمت سکه نیز در همین مدت9/ 4 درصد رشد کرده‌است.

ریسک‌های مقطعی

یکی از مهمترین اتفاق‌های دی‌ماه برای بازار سهام، بروز شوک‌های غیراقتصادی و تاثیر آن بر روند رو به رشد شاخص کل بود. در 12 دی‌ماه و درحالی‌که بازار سهام تعطیلی پایان هفته خود را پشت‌سر می‌گذاشت، ترور سردار سلیمانی باعث بروز ریسک‌های ژئوپلیتیک منطقه‌ای و ترس از بروز آتش‌افروزی‌های منطقه‌ای شد که بازگشایی منجر به سقوط قیمت‌ها و تشکیل صف‌های فروش را در معاملات هفته بعد از آن در پی داشت. شاخص کل که از مرز تاریخی 384 هزار واحدی عبور کرده و سقف جدیدی را در روز چهارشنبه به ثبت رسانده بود، با هجوم فروشندگان سهام در بازه زمانی یک هفته سقوط بیش از 30 هزار واحدی (معادل 8/ 7 درصدی) را تجربه کرد و به مرز 350 هزار واحدی نزدیک شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که تعطیلی یک روزه معاملات و محدود کردن بازه مجاز نوسان روزانه از 5 درصد به 2 درصد نیز در خلال همان هفته به وقوع پیوست. از سوی دیگر سیاست‌های کلان برای جلوگیری از فضای ترس در بورس و حفظ قدرت نقدشوندگی این بازار توسط سازمان با خرید پرقدرت فعالان حقوقی در حدود 40 سهم بورسی با نصف ارزش کل بورس اگرچه تغییر روند ریزشی را در پی نداشت اما تا حدودی از بسط فضای ترس جلوگیری کرد. در نهایت اقدام متقابل ایران و حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق اگرچه در ابتدا خبر از تداوم روند ریزشی بازار می‌داد، اما واکنش‌های طرفین ماجرا به این غائله پایان داد و آرامش را به بازار سهام برگرداند.

آرامشی که نه تنها باعث جبران ریزش هفتگی شاخص کل شد که ثبت رکوردهای جدید را نیز در پی داشت. به نحوی که دماسنج اصلی بورس تهران پس از این رویدادها 56 هزار واحد (معادل 8/ 15 درصد) در هشت روز کاری رشد کرد و همزمان با رکوردزنی‌های تاریخی عبور پر قدرتی را از ابر کانال 400 هزار واحدی داشت و در نهایت در عدد 409 هزار و 807 واحد کارنامه پرتلاطم دی‌ماه را بست.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.