کد مطلب: ۵۸۸۴۰۰

یک نماینده مجلس خبر داد:

توقف سود مرکب بانک‌ها

توقف سود مرکب بانک‌ها

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: دریافت سود مرکب توسط بانک‌ها متوقف شده است و از این به بعد این کار غیرقانونی محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدحسین حسین زاده بحرینی، رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس نماینده مردم مشهد و کلات در توئیتی نوشت: با رأی قاطع نمایندگان به الزام بانک‌ها به بارگذاری قراردادها و ثبت کلیه عملیات و محاسبات مربوط به تسهیلات در صفحه تسهیلات گیرنده و ضامنین، زین‌ پس، هیچ بانکی نمی‌تواند بیش از نرخ مصوب شورای پول واعتبار سود بگیرد و دریافت ‎سود مرکب عملا متوقف می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از برخی بانک‌ها به دلیل دریافت سود مرکب و جریمه دیرکرد اقساط تسهیلات گفت: ما از مجلس دهم تلاش کردیم تا جلوی پدیده سود مرکب را در شبکه بانکی کشور بگیریم، متاسفانه اگر اقساط وامی به هر دلیلی به تاخیر بیافتد، با سرعت بسیار زیادی میزان تسهیلات ارائه شده و بدهکاری رشد پیدا خواهد کرد که این ناشی از پدیده سود مرکب است.

وی ادامه داد: حدود یک سال و نیم قبل در شورای پول و اعتبار و شورای فقهی بانک مرکزی قواعدی در نظر گرفته شد که براساس آن بانک‌ها دیگر مجاز به دریافت سود مرکب نباشند اما این مصوبه به طور کامل اجرایی نشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ضمن تقدیر از برخی بانک‌ها به دلیل همراهی و اجرای این مصوبه اظهار کرد: متاسفانه همچنان برخی بانکها به این مصوبه عمل نمی‌کنند زیرا ایراد و ضعف این مصوبه، نداشتن ضمانت اجرایی است و هنوز تسهیلات گیرندگان نسخه ای از قرارداد در اختیار ندارند. تسهیلات گیرندگان در حقیقت نمی دانند بانک بر چه اساسی محاسبات خود را انجام و چگونه میزان اقساط و تاخیر جرایم را حساب می‌کند و هیچ کدام از این موارد شفاف نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مجلس یازدهم در گامی بزرگ بانک ها را مکلف کرد که قراردادهای خود را با تسهیلات گیرندگان به صورت کاملا شفاف در اختیار تسهیلات گیرنده، ضامن و بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر قرار دهند تا جلوی پدیده سود مرکب گرفته شده و اینگونه ضمانت اجرایی بسیار قوی ایجاد شود تا بانک ها در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار اقدام کنند.

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.