کد مطلب: ۳۴۴۳۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سود و زیان «واحیا» پس از افزایش سرمایه

سود و زیان «واحیا» پس از افزایش سرمایه

واحیا مهر ماه سال جاری با هدف اصلاح ساختار مالی و جلوگيری از خروج نقدينگی با هدف مصرف آن جهت تکميل پروژه شرکت زيرمجموعه درخواست افزایش سرمایه به سازمان بورس اوراق بهادار داد. وضعیت سهام‌دارانی که با این شرکت به مجمع رفتند چه می‌شود؟

شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان در سال 1374 در قالب سرمایه‌گذاری در سه بخش بازرگانی، تولیدی و خدمات فنی مهندسی در شهر اصفهان با نام اولیه شرکت مجتمع صنعتی احیا فولاد سپاهان بنیان‌گذاری شد.

این شرکت تلاش خود را در حوزه‌های مختلف معدنی، بازرگانی، صنایع کاشی و سرامیک، نساجی و شیمیایی، ساختمانی و عمرانی، مالی و بانکی و سهام، کشاورزی و غذایی، فولادی و پیمانکاری و… آغاز کرد و با توجه به مزیت‌های نسبی کشور، به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی با بازده مطلوب، پایدار و ارزش افزوده بالاتر رفت.

به مرور تخصص شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان به سمت بخش معدن و صنایع معدنی رفت، به‌طوری که به‌صورت هم‌زمان، سرمایه‌گذاری‌هایی در معادن مختلف نظیر ذغال ‌سنگ، طلا، سنگ آهن صورت گرفت.

در حال حاضر این شرکت با سرمایه‌ای معادل 68.9 میلیارد تومان با نماد واحیا در بازار پایه ب فرابورس در حال فعالیت است.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

سهام‌داران این شرکت اوایل دی ماه امسال به مجمع عمومی این شرکت در خصوص افزایش سرمایه رفتند.

واحیا مورخ 21 مهر ماه سال جاری با هدف اصلاح ساختار مالی و جلوگيری از خروج نقدينگی با هدف مصرف آن جهت تکميل پروژه شرکت زيرمجموعه درخواست افزایش سرمایه به سازمان بورس اوراق بهادار داد.

درخواست این شرکت مبنی بر افزایش سرمایه به حجم 31 میلیارد تومان از محل سود انباشته به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال و به تعداد 310 میلیون و 80 سهم بود.

نماد واحیا پس از آخرین معامله در روز پنجم دی ماه امسال با قیمت 2870 تومان متوقف شد.

با برگزاری دو جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه در نهایت نهم دی ماه مجمع با افزایش سرمایه به حجم 31 میلیارد از محل سود انباشته موافقت نمود.

این نماد در شانزدهم دی ماه امسال با رشد 11 درصدی با قیمت 2198 بازگشایی شد.

سهامدارانی که به مجمع رفتند

اوراق جدیدی که در افزایش سرمایه ایجاد می‌شوند به نسبت دارایی سهام‌داران قبلی بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

پس از بازگشایی نماد، قیمت و تعداد جدید هر سهم تعیین می‌شود. در این مرحله به علت افزایش تعداد سهم، ارزش اسمی آن کاهش پیدا می‌کند اما دارایی سهام‌دار قبل و بعد از افزایش سرمایه تغییری نمی‌کند.

چون سهام‌داران یک شرکت خواهان حفظ حقوق خود در شرکت هستند، انتظار دارند بعد از افزایش سرمایه شرکت، درصد مالکیت خود در شرکت را نسبت به قبل از افزایش سرمایه حفظ کنند.

بر اساس قانون تجارت این حق برای سهام‌داران شرکت در نظر گرفته می‌شود که در صورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهام‌داران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهام‌داران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می‌شود.

بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در مجمع تصویب شد، یک فرم برای سهام‌داران ارسال می شود که به آن گواهی حق تقدم خرید سهام گفته می‌شود.

اگر سهام‌دار تمایل داشته باشد که درصد مالکیت خود در شرکت را حفظ کند و در افزایش سرمایه شرکت کند، باید این فرم را طی مهلتی که شرکت مقرر کرده، پر کرده و برای شرکت ارسال کند

معمولا مدت زمانی که طول می‌کشد افزایش سرمایه بر سهام قبلی سهام‌داران اعمال شود، بین سه تا شش ماه خواهد بود.

در خصوص افزایش سرمایه نماد واحیا ، باتوجه به محاسبات تئوریکی قیمت سهم به 19799 می‌رسد که چون از قیمت روز بازگشایی سهم که 21989 ریال بوده کمتر است، می‌توان ادعا کرد که سهام‌دارانی که با این سهم به مجمع رفته‌اند، سود کسب کرده‌اند.

اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره سه‌ماهه منتهی به پایان شهریور ماه (حسابرسی‌نشده) که بر روی کدال قرار گرفته، نشان می‌دهد شرکت صنایع معدنی احیا سپاهان حدود 65 میلیارد تومان در سهم‌هایی که عمدتا غیربورسی هستند، سرمایه‌گذاری کرده است.

یکی از شرکت‌های مذکور مجتمع نگین معادن احیا بوده، جالب است که این شرکت تقریبا کل سهام سنگ آهن احیا سپاهان را دارد و واحیا نیز کل سهام نگین معادن را دارد، با وجود این به نظر می‌رسد به‌طور غیرمستقیم کل معدن سنگ آهن سپاهان متعلق به واحیا است.

آخرین وضعیت واحیا

واحیا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در شرکت‌های بورسی و غیربورسی زیادی سرمایه‌گذاری کرده، اما به نظر می‌رسد نوسانات گروه سنگ آهن بر روی نماد واحیا تاثیر بیشتری داشته باشد.

دارایی این شرکت در پایان شهریور ماه امسال 347 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان خرداد ماه کاهش هفت درصدی داشته است.

این شرکت حدود 76 میلیارد تومان بدهی داشته که در مقایسه با پایان خرداد ماه 75 درصد رشد داشته است.

واحیا در سه ماهه منتهی به پایان شهریور ماه امسال زیان 3.5 میلیاردی ساخته و سود انباشته آن به 195 میلیارد تومان رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام.سال ۷۴ تعداد ۲۰۰۰سهم خرید شده الان قیمت با افزایش سرمایه چقدر میشود؟؟

    • ناشناس

      منم همین سوالو دارم