کد مطلب: ۵۸۹۸۳۲

سود کارگزاری‌های چقدر است؟

سود کارگزاری‌های چقدر است؟

تازه ترین صورت های مالی یک کارگزاری بورسی نشان می دهد که در ۱۲ماه منتهی به شهریور امسال، سود خالص این کارگزاری به بیش از ۱۶۴۱ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس محاسبات انجام شده غول های بورسی متشکل از ۱۰ کارگزاری بزرگ بورس که حدود نیمی از ارزش خرید و فروش ها توسط آن ها انجام می شود، در سال گذشته حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته اند.

اعداد و ارقام منتشر شده در صورت های مالی یک کارگزاری بازار سرمایه در روزهای اخیر، خبرساز شده است. در صورت های مالی ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ شهریور امسال این کارگزاری، سود خالص با افت بیش از ۳۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به بیش از ۱۶۴۱ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین این کارگزاری از محل کارمزد وحق الزحمه در مدت یادشده بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. همه این ها در حالی است که بازه زمانی یادشده، مربوط به دوران سقوط و رکود بورس پس از فتح قله دو میلیون واحدی بوده است.

با این اوصاف، با توجه به این که هم اینک بیش از ۱۰۰ کارگزاری بورس در کشور فعالیت می کنند و کارگزاری یادشده، جزو پردرآمدترین این کارگزاری ها بوده، این سوال پیش می آید که درآمد صنعت کارگزاری بورس حول چه اعداد و ارقامی می چرخد؟ آن هم در شرایطی که تا سال گذشته، تاسیس کارگزاری بورس، با انحصار مواجه بوده و پس از آن، در شهریور امسال با پذیرش یک کارگزاری، عملاً طلسم ورود نکردن کارگزاری های جدید به این عرصه پس از ۱۲ سال شکسته شد.

داده های منتشر شده در این زمینه در وب سایت بانک مرکزی نشان می دهد در سال گذشته، جمع ارزش معاملات بازار سرمایه به بیش از ۲۴۴۹ میلیارد تومان رسیده است. با این حساب و با در نظر گرفتن ضریب کارمزد کارگزاری ها می توان درآمد این صنعت را تخمین زد.

در این راستا جدول سقف نرخ کارمزدها و خدمات در بازار سرمایه در ویرایش۴۳ و ۴۴ (مربوط به مرداد و دی سال گذشته)، نشان می دهد کارمزد هر کارگزاری از خرید یا فروش سهام ۰٫۰۰۳۰۴ (۳۰۴ در صدهزار) تعیین شده است. بنابراین با ضرب ارزش معاملات در نرخ کارمزد کارگزاری ها، درآمد حداقل ۷٫۴ هزار میلیارد تومانی برای کل این صنعت به دست می آید.

از سوی دیگر گزارش بورس ۲۴ در خصوص رتبه بندی کارگزاران بورس در تیر امسال نشان می دهد حدود نیمی از کل خرید و فروش سهام کارگزاری ها در این مدت توسط ۱۰کارگزاری بزرگ انجام شده است. در نتیجه می توان برآورد کرد که درآمد ۱۰کارگزاری بورس با توجه به فرض های یادشده در سال گذشته حدود ۳٫۷ هزار میلیارد تومان و درآمد هر یک از این ۱۰کارگزاری از محل کارمزد، به طور متوسط ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    1.5 درصد واقعا برای این خدمات خیلی زیاده . حداقل سازمان بورس برای زیر ساخت های خودش 1 درصد از کارگزاری ها بگیره

    • ناشناس

      سهم دولت و سایر موارد هم تو ۱/۵درصد لحاظ شده مردم بدبختم فقط ضرر

  • ناشناس

    کاش حداقل این مبالغ جای درستی هزینه می‌شد و شاهد قطعی‌های پی‌درپی، تأخیر در ثبت سفارش، عدم پاسخگویی سیستم‌هایشان در لحظات حساس بازار، و مواردی از این دست نمی‌بودیم.

  • ناشناس

    توی بورس ایران، فقط سر مردم ایران بی کلاه مونده. همه سود کردند، مردم ضرر.

  • مهدی احمدی

    تمام این کارگزاریها را باید سازمان بورس جمع کنه وخود سازمان بورس کار خرید وفروش سهام را انجام بده ودرامد حاصله را به بازار بورس تزریق کنه