کد مطلب: ۶۴۷۴۰۵

سپاه از لیست تروریستی حذف می‌شود؟

سپاه از لیست تروریستی حذف می‌شود؟

رسانه آمریکایی واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد دولت بایدن در تلاش است تنها نیروی قدس را در فهرست تروریسم نگه دارد تا فقط ۲۰ هزار عضو سپاه تحت تحریم بمانند.

به گزارش از تجارت‌نیوز ، دو رسانه آمریکایی-صهیونیستی به تصمیم احتمالی بایدن درباره خروج نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی پرداختند.

به نقل از دنیای اقتصاد ، طبق برآوردهای کنگره که به مشاهده پایگاه خبری آمریکایی واشنگتن فری بیکن رسیده است، دولت بایدن در تلاش است تنها نیروی قدس را در فهرست تروریسم نگه دارد تا فقط ۲۰ هزار عضو سپاه تحت تحریم بمانند، چرا که حذف نام سپاه دست‌‌کم تحریم ۸۰ هزار تا ۱۸۰ هزار عضو سپاه را لغو می‌کند.

در همین حال، این گزارش به نقل از منابع آگاه افزود کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در کنگره در حال تهیه اصلاحیه‌هایی برای بودجه نظامی سال آینده آمریکا است که در آنها سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی شناخته شده و خروج آن از این فهرست را با اقدام اجرایی رئیس‌‌جمهوری غیرممکن می‌کند.

همچنین گروهی دیگر از جمهوری‌خواهان کنگره در طرحی موسوم به «قانون فشار حداکثری» قصد دارند جلوی لغو احتمالی اکثریت تحریم‌های ایران را بگیرند.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، تاکنون ۱۳۰ نماینده جمهوری‌خواه از این طرح حمایت کرده‌‌اند و انتظار می‌‌رود تا تابستان، تعداد مدافعان این طرح به ۲۰۰ نماینده برسد.

در همین حال، واشنگتن فری بیکن در گزارش خود مدعی شده تعداد نمایندگان دموکراتی که با حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالف هستند رو به افزایش است.

اختلاف نظر کاخ سفید و وزارت خارجه بر سر سپاه

همزمان با گزارش واشنگتن فری بیکن درباره ابعاد تصمیم بایدن درباره خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز نوشت: انتظار می‌‌رود جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا در روزهای آینده اعلام کند که آیا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا نگه دارد یا به درخواست تهران برای حذف سپاه از این فهرست پاسخ مثبت می‌دهد.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل در هفته‌های اخیر، کمپین فشرده‌ای را در ایالات متحده علیه حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی شکل داده است.

به دنبال این کمیپن، مقامات کاخ سفید، بر خلاف مقامات وزارت خارجه، نشان داده‌اند که در کنار اسرائیل قرار خواهند گرفت و خواهان باقی ماندن نام سپاه پاسداران در لیست مذکور خواهند بود.

با این حال، به گفته مقامات اسرائیلی مرتبط با ایالات متحده، فشار کارکنان وزارت خارجه که می‌خواهند سپاه پاسداران را در لیست تروریستی نگه دارند، می‌تواند بر اعلامیه بایدن تاثیر بگذارد.

دو سناریو

اکنون در اسرائیل مقدمات مواجه شدن با دو سناریوی احتمالی آغاز شده است. یک احتمال این است که ایران برای بهره‌مندی از افزایش سرسام‌آور قیمت جهانی نفت به دلیل جنگ در اوکراین، از خواسته خود برای حذف نام سپاه از این لیست دست بکشد که در این صورت، اسرائیل برای خنثی کردن برنامه‌های ایالات‌متحده برای احیای برجام در چند روز آینده مشکل خواهد داشت.

سناریوی دوم این است که ایران اصرار کند سپاه پاسداران باید از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود؛ این اقدام می‌تواند احیای برجام را به تاخیر انداخته و پیچیده کند و طرفین را به رویارویی بیشتر سوق دهد.

در اسرائیل اعتقاد بر این است که دولت بایدن مصمم به امضای توافق است و ایران بهتر از نمایندگان آمریکا در حال مذاکره است و بنابراین اصرار ایران ممکن است در ادامه راه به ثمر بنشیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینها به ملت ربطی ندارد اقتصاد درست کنید .اقتصاد را انحصار نکنید .اقتصاد را مصادره نکنید