کد مطلب: ۱۲۴۹۸۲

سکه گوی رقابت را از بازارهای دیگر ربود

سکه گوی رقابت را از بازارهای دیگر ربود

بررسی نرخ بازدهی بازارهای موازی در 12 ماه منتهی به بهمن ماه،نشان می دهد که سکه بیشترین سود را در مدت یاد شده داشته است. مقايسه 6 ماهه و 12 ماهه نرخ بازدهي بازارهاي موازي منتهي به اول بهمن سال جاري نشان مي دهد،به ترتيب سكه،صندوق های مشترك سرمايه گذاري، بورس،دلار،مسكن و تورم به ترتيب

بررسی نرخ بازدهی بازارهای موازی در 12 ماه منتهی به بهمن ماه،نشان می دهد که سکه بیشترین سود را در مدت یاد شده داشته است.

مقايسه 6 ماهه و 12 ماهه نرخ بازدهي بازارهاي موازي منتهي به اول بهمن سال جاري نشان مي دهد،به ترتيب سكه،صندوق های مشترك سرمايه گذاري، بورس،دلار،مسكن و تورم به ترتيب بيشترين بازدهی را در اقتصاد ايران طي مدت ياد شده داشته اند.

بررسي هاي موسسات مطالعات جهاني از تقويت دلار و طلا تا پايان سال جاري ميلادی خبر مي دهند.برخي از تحليل گران براي طلا نوسان بين 1100 تا 1200 دلار در هر اونس را تا نيمه نخست سال جاری ميلادي پيش بينی كرده اند.طبعا افزايش بهای طلا در بازار جهانی بر بازار داخلی ايران هم تاثير می گذارد.اين تاثيرگذاری در شرايط ركودی كه اقتصاد ايران از آن رنج مي برد و ساير بازارها از جمله بورس در رخوت به سر مي برند،سرمايه گذاران را به بازار طلا هدايت مي كنند.از همين روست كه سرمايه گذاران به سرعت علامت ها را گرفته اند و براي خريد و فروش در اين بازار خيز برداشته اند.

نشانه ها هم از نرخ بازدهي بازار طلا و سكه نسبت به ساير بازارها خبر می دهد.طبق بررسي های موسسه بامداد هم اكنون سكه با 23.66 درصد در صدر قرار دارد و پس از سكه صندوق های سرمايه گذاري با 20.53 درصد در جايگاه دوم هستند. پيش از اين نيز اعلام شده بود كه تقويت صندوق های سرمایه گذاری به عنوان شاخص تغییرات نرخ بهره، از مرداد ماه امسال افزایش یافته است.

صندوق ها چگونه سودآور شدند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک يا اصطلاحا Mutual Funds، گونه‌ای نهاد مالی است که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر سرمایه گذار به نسبت سهم خود در مجموعه، از سود و یا ضررهای حاصل از این سرمایه گذاری سهم می‌برد.

در حال حاضر 180 صندوق سرمایه گذاری مشترک در کشور وجود دارد.بررسی ها نشان می دهد،صندوق ها با سپرده هایی که در اختیار دارند، گواهی سپرده، اوراق بهادار و مشارکت با درآمدهای ثابت خریده‌اند.بخش خیلی کمی هم در بازار سهام سرمایه گذاری کرده اند .میانگین نرخ بازدهی این صندوق ها نشان می دهد،این صندوق ها در آذر ماه 20.53 درصد سود داده اند.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوری می‌کند و پرتفوی اوراق بهادار تشکیل داده و از طریق همین نیروهای متخصص خود به مدیریت اوراق بهادار موجود در سبد سرمایه‌گذاری می‌پردازد. عمده عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بستگی به عملکرد اوراق بهادار و سایر دارایی‌هایی دارد که صندوق‌ها در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌است.

از سويي صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و بدون تخصص است ،چه آنكه این صندوق‌ها معمولاً مدیرانی کارآزموده دارند که تنوع‌بخشی صحیح سبد اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند. با توجه به امکان و اجبار بازخرید سهام توسط صندوق، سهامداران در هر لحظه قادرند سهام خود را به فروش برسانند.

كارشناسان مي گويند، انتشار اوراق با درآمد ثابت باعث شده که کاهش نرخ سودهای سپرده بانکی به سمت پایین چسبنده باشد، صندوق‌های با درآمد ثابت در شرایط فعلی که نرخ بهره‌های بانکی پایین آمده یکی از ابزارهای جایگزین برای سرمایه گذاری است که به دنبال ریسک نیستند، چرا که در صندوق های سهام سرمایه‌گذاران باید ریسک را بپذیرند.

طلا برنده مسابقه سودآورى

بررسى هاى كارشناسان واحد تحقيق موسسه بامداد نشان مى دهد كه در طى شش ماه و يك سال اخير سرمايه گذارى در بازار سكه بيشترين سودآورى را به همراه داشته است.

در بازار زمانى مورد بررسى در دوره ١٢ ماهه - اول بهمن ماه سال ٩٤ تا ابتداى بهمن ماه سال ٩٥ - پس از سرمايه گذارى در بازار سكه كه رتبه اول را به خود اختصاص داده است، سرمايه گذارى در صندوق هاى مشترك سرمايه گذارى با درآمد ثابت كه اين روزها در اقتصاد ايران به نوعى بازار فرعى شبكه بانكى كشور است كه با ٢٠.٥٣ درصد سود ميانگين يك سال در جايگاه دوم بوده است. بازار سهام به واسطه رشد خوش‌بينانه در دو ماه انتهاى سال قبل ناشي از نهايي شدن برجام و توافق هسته اى ايران و ٥+١ در جايگاه سوم قرار داشته است.

نكته جالب توجه در بررسى هاى انجام شده آن است كه بازدهى همه بازارهاى موازى در ايران در يك سال و شش ماه اخير حتى بازار مسكن كه جايگاه آخر را از منظر سودآورى داشته است، فراتر از نرخ تورم عمومى بوده است و به نوعى همه بازارها «رشد تورمى» داشته اند .

از نكات مهم ديگر اين تحقيق رشد تورمى - بيشتر از نرخ تورم - بازار مسكن در طى شش ماه و يك سال اخير است و اين رشد تورمى بازار مسكن براى اولين بار است كه از آغاز دوره ركود اخير بازار مسكن در سال ٩٢ تا كنون مشاهده مى شود .

به گزارش خبرآنلاين، به نظر مى رسد سرمايه گذارى در بازار طلا (سكه) در اقتصاد ايران به واسطه تاثيرپذيرى همزمان از تغييرات قيمت جهانى طلا ( اونس ) و تغييرات ارزش دلار در بازار ايران، در سال ١٣٩٦ نيز مى تواند يك فرصت مناسب براى سرمايه گذارى هاى بلند مدت باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.