کد مطلب: ۴۳۷۸۷۰

سیاست ارزی همتی چیست؟

سیاست ارزی همتی چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی گفت: صرافی‌های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازارسازی را بر عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل بانک مرکزی در مورد عملیات روانی سفته‌بازان برای اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی و مدیریت بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

در متن یاداشت عبدالناصر همتی آمده است: در روزهای پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا عملاً تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز (اسکناس) در صرافی‌ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان، با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار) روند نزولی به خود گرفته است.

اما، خالی فروشان و سفته‌بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار، معاملاتی داشته‌اند تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سودآور کنند و یک گروه دیگر نیز تلاش می‌کنند از فرصت آربیتراژ به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی بهره‌مند شوند.

صرافی‌های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازارسازی را بر عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.

بانک مرکزی در دو سال گذشته با مدیریت اصولی و علمی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز، علیرغم طوفان حوادث طبیعی، سیاسی، نظامی، روانی و تبلیغاتی و در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند واز این پس نیز سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد.

منبع: ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تاريخ

    صحنه گردان اصلي فرآيند كاهش ارزش پول ملي خود بانك مركزي و شخص رييس است. ….

  • مهدی

    چون قیمت اونس طلا سقوط کرد آقای رییس بانک دلار را گران کرد بلافاصله چون قیمت طلا و دلار دست خودش هست و همه هم میدونن تا جلوی کاهش قیمت طلا رو بگیرند .