کد مطلب: ۶۷۴۹۰

نهاوندیان: سیاست ایران لغو روادید با کشورهای همسایه است

نهاوندیان: سیاست ایران لغو روادید با کشورهای همسایه است

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه قرار بود سالی یک درصد به حجم تجارت اعضای اکو افزوده شود، گفت: سیاست ایران لغو روادید با کشورهای همسایه است و اخیراً نیز با دو کشور به تفاهمات خوبی رسیدیم.محمد نهاوندیان در همایش مشترک اتاق های بازرگانی ایران و سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) اظهار کرد: اکو یک

c8679aa201ee82285e94750340f9b697_XL.jpg رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه قرار بود سالی یک درصد به حجم تجارت اعضای اکو افزوده شود، گفت: سیاست ایران لغو روادید با کشورهای همسایه است و اخیراً نیز با دو کشور به تفاهمات خوبی رسیدیم.
محمد نهاوندیان در همایش مشترک اتاق های بازرگانی ایران و سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) اظهار کرد: اکو یک چارچوب و ظرفیت بسیار ارزشمند است که هنوز فرصت بهره‌برداری کامل پیدا نکرده است. برای ملت‌های منطقه اکو امکان همکاری جدی اقتصادی بوده و اتاق اکو به دلیل حضور بخش خصوصی می‌تواند کانون تحقق این بهره‌برداری باشد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط امروز منطقه لازم است به این ظرفیت توجه مجدد کنیم، گفت: نگران امنیت منطقه هستیم و کسانی که آتش‌افروزی متنوع می‌کنند بر اختلافات تأکید داشته، ولی هر کسی که دلسوز منطقه است، به دنبال جلب توجه در نقاط مشترک است.
رییس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌ اقتصادی منطقه‌ای بلندترین و پایدارترین گام برای امنیت منطقه است، یادآور شد: امنیت در منافع مشترک شکل می‌ گیرد و همه از آن حراست می‌ کنند.
وی با بیان اینکه در حقیقت اقتصاد میدانی برای تجلی اشتراک فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است، گفت: تروریسم از ناامیدی و بیکاری سر باز می‌زند،: هر جا آشوب و برادرکشی می‌بینید، ریشه در مشکلات اقتصادی و ناامیدی جوانان دارد، بنابراین با سرمایه‌گذاری و اشتغال می‌توان امید ایجاد کرد و میان جوانان و خشونت و تروریسم فاصله انداخت. آنهایی که رشد کشورهای اسلامی را نمی‌خواهند مرتب به دنبال ایجاد اختلاف هستند و نقشه تفرقه و خشونت می‌ریزند و دوستان نادان و نزدیک‌بین نیز آن را اجرا می‌کنند.
نهاوندیان به کودتای نافرجام ترکیه اشاره و تاکید کرد: در شب کودتای نافرجام ترکیه تا صبح نخوابیدم، وزیر خارجه نیز بیش از سه بار با همتای ترکیه‌ای خود تلفنی گفت‌وگو کرد، تا صبح آن روز برخی مسؤولان کشور لحظه به لحظه حوادث را بررسی می‌کردند.
رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما از ملت و کشور ترکیه در راستای دموکراسی و رأی مردم حمایت کردیم و خوشحالیم که با همت مردم باشعور ترکیه نظم و آرامش مورد تأکید قرار گرفت. این پیام را باید بیگانگان بشنوند که دوران کودتای نظامی و مقابله با رأی مردم در منطقه ما سپری شده و در آینده منطقه جایی ندارد.
نهاوندیان با اشاره به اینکه برای حراست و امنیت و پیشرفت کشورها لازم است همکاری‌های اقتصادی جدی‌تر از گذشته اندیشیده شود، خاطرنشان کرد:سوال این است، چرا تعاملات تاکنون افزایش نیافته است، قرار بود سالی یک درصد به حجم تجارت اعضای اکو افزوده شود، بنابراین باید همکاری‌هایی که به نفع اقتصاد است ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه میدان انرژی حوزه خوبی برای همکاری‌های درازمدت در بخش‌های تولید، انتقال، تبدیل و فرآوری صنایع پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی است، تصریح کرد: باید در مورد تأمین مالی این موضوع فکری شود، قراردادها که بلندمدت آثار مثبتی داشته و تضمین همکاری و پیشرفت دو سویه و چندسویه را فراهم می‌کند. همچنین بانک اکو تقویت شده و سرمایه آن باید افزایش یابد.
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ رییس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: باید از کارهای تجارت حمایت کرد و نرخ‌های ترکیبی برای پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری ایجاد شود. همچنین می‌توان بر نرخ بیمه صادراتی و تأمین مالی این تعرفه‌ها را اعمال کرد.
نهاوندیان با اشاره به اینکه سیاست ایران لغو روادید با کشورهای همسایه است، گفت: اخیراً نیز با دو کشور به تفاهمات خوبی رسیدیم و حداقل باید برای بازرگانان و فعالان حمل‌ونقل سهولت در تردد تأمین شود.
وی همچنین ادامه داد:در زمینه حمل و نقل و گمرکات بارها با ترکیه صحبت شده و همکاری خوبی وجود دارد که باید به سایر اعضا نیز منتقل شود می‌توان همکاری بین سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در اولویت همکاری‌ باشد.
این مقام مسوول با بیان اینکه سیاست ایران و دولت یازدهم تقویت رویکرد چندجانبه‌گرایی است خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر سه اجلاس سه‌گانه سران در منطقه برگزار شده و همکاری‌ خوبی میان ایران، روسیه و آذربایجان در رابطه با کریدور شمال و جنوب داشته‌ایم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.