کد مطلب: ۴۹۷۷۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خوزستان نگران سیل و سرما باشد یا کرونا؟ / چرا بحران «مدیریت بحران» داریم؟

خوزستان نگران سیل و سرما باشد یا کرونا؟ / چرا بحران «مدیریت بحران» داریم؟

سیلاب چند روزی است که گریبان برخی از شهرها را گرفته و تاکنون 9 نفر جان خود را از دست داده‌اند. برخی از مردم بر این باورند خسارات سیلاب تنها نتیجه کوتاهی مسئولان است. نماینده مردم شیراز در مجلس هم می‌گوید سال‌های پایانی دولت است و آنطور که باید فعالیت و تلاشی نمی‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اینجا زندگی مردم با یک باران فلج می‌شود. خیابان‌ها در تسخیر آب، ماشین‌ها شناور در آبی که خیابان‌ها را گرفته است. در برخی از مناطق آب تا کمر مردم بالا می‌آید و حالا یک تردد ساده هم برایشان دشوار است.

اول خوزستان بود حالا اما پای سیل به خانه و زندگی استان‌های دیگر هم باز شده است. هنوز گره از کار خوزستانی‌ها باز نشده که شهرهای دیگر هم در صف سیل‌زده‌ها در انتظار نیم‌نگاهی از سوی مسئولان نشسته‌اند. مردمی که در این روزهای سرد باید هم نگران کرونا باشند و هم سیل.

9 کشته در پی سیلاب

خسارت‌های سیل هم مالی بود و هم جانی. در پی این سیلاب و آبگرفتگی‌ها 9 نفر جان خود را از دست دادند. بارانی که می‌توانست برای مردم لذت بخش باشد حالا جان می‌ستاند آن هم به گفته سیل‌زدگان تنها به دلیل کوتاهی مسئولان!

سخنگوی سازمان اورژانس کشور می‌گوید: «سیل تا کنون ۹ کشته بر جای گذاشته است که یک نفر در استان گیلان، دو نفر در بوشهر و شش نفر در استان هرمزگان بوده‌اند. طی ۴۸ ساعت گذشته استا‌های کرمان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند.»

سیل در حریم کاخ اردشیر بابکان

سیل به حریم بنای تاریخی هم رسید. سیل بنای کاخ اردشیر بابکان، بنیان‌گذار شاهنشاهی ساسانی، در فیروزآباد شیراز را هم نشانه گرفت و بخشی از حصارهای اطراف این مجموعه تاریخی را تخریب کرده است.

اینها تنها بخشی از خسارات وارده است و آمار دقیقی از میزان خسارات در دست نیست.

اما پیش‌بینی‌های هواشناسی چقدر می‌تواند ما را برای سیل آماده کند؟ آنطور که رئیس سازمان هواشناسی کشور گفته «پیش‌بینی سیل حداکثر 15 تا 20روز زودتر اتفاق می‌افتد.» بنابراین دستگاه‌های مربوط و ستاد مدیریت بحران 2 هفته وقت دارند تا آماده مواجهه با رویداد باشند.

همه اینها در کنار تجربه سیل از سال‌های قبل این انتظار را ایجاد می‌کرد که دستگاه‌های مربوطه برای این روزها آمادگی کامل داشته باشند اما در بر روی همان پاشنه سال‌های گذشته چرخید و باز هم مسئولان غافلگیر شدند.

ستاد مدیریت بحران زیر ذره‌بین

حالا بودجه لازم برای مقابله با سیل در این استان زیر ذره‌بین مردم است. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور روز دوشنبه گفت: «برای مقابله با بلایای طبیعی سال گذشته پنج هزار و ۸۴ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شد که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه منظور شده و تا کنون نیز هیچ مبلغی در اختیار دستگاه های اجرایی استان خوزستان قرار نگرفته است.»

وقتی افراد در کار خود تخصصی ندارند و سیاسی کاری می‌شود نتیجه آن همین بحران‌ها می‌شود.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به بودجه ستاد مدیریت بحران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در همچین مواقعی بیش از آنکه بحث بودجه مطرح باشد، بحث متخصص بودن افراد است. باید نیروهایی بر سر کار باشند که انگیزه و تخصص داشته باشند. متاسفانه در بعضی پست‌ها شاهد سیاسی کاری هستیم و افراد در جای خود قرار نمی‌گیرند. تبعات این کارها هم در همین مسائل از جمله سیل و … معلوم می‌شود.»

او با بیان اینکه سال‌های پایانی دولت است و آنطور که باید فعالیت و تلاشی نمی‌کنند، می‌گوید: «کنترل و مراقبت‌هایی که لازم بوده، انجام نشده است، مسیل‌ها هم به موقع لایروبی نمی‌شود. انتظار می‌رود ستاد مدیریت بحران فعال‌تر باشد.»

این نماینده مجلس می‌گوید: «کسانی که در پی سیل اخیر در پارسیان کشته شدند به این دلیل بوده که جاده آن قسمت استاندارد نیست و با هر بارشی آب در وسط جاده جمع می‌شود. جاده گفته شده مسیر دسترسی به نفت است ولی مردم هم از آن جاده استفاده می‌کنند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقا اینا اهل کار نبودن از اولش تا حالا که هفت سال و اندی از زمان روی کار آمدن این دولت میگذره نابلد بودن و حاضر هم نبودن بگن ما نمی دونیم به همین علت خیانتکار محسوب میشن.یه ذره وجدان کاری هم نداشتن.