کد مطلب: ۴۳۲۳۷۵

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی آینده بورس

سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی آینده بورس

بازار سهام روز گذشته یکی از عجیب‌ترین و هیجانی‌ترین روزهای معاملاتی خود را تجربه کرد. شاخص کل بورس که تنها در ۱۰ دقیقه نخست معاملات با افت ۱۱۶۳۶ واحدی مواجه شده بود به سرعت تغییر روند داد و به محدوده مثبت بازگشت و نهایتا کار خود را با رشد ۳۱۱۴ واحدی به پایان برد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام روز گذشته یکی از عجیب‌ترین و هیجانی‌ترین روزهای معاملاتی خود را تجربه کرد. شاخص کل بورس که تنها در ۱۰ دقیقه نخست معاملات با افت ۱۱۶۳۶ واحدی مواجه شده بود به سرعت تغییر روند داد و به محدوده مثبت بازگشت و نهایتا کار خود را با رشد ۳۱۱۴ واحدی به پایان برد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد بورس تهران گذری زودهنگام از ویروس کرونا و فهرست سیاه FATF را تجربه کرده است. با این حال محرک‌های بازار سهام در نوسان حدود ۱۵ هزار واحدی روز گذشته را باید مد نظر داشت.

آخرین متغیرهای حاکم‌ بر بازار

در معاملات روز گذشته بازار آزاد نرخ دلار مرز 15 هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت که نسبت به آخرین دادوستدهای هفته پیش رشد 9/ 5 درصدی را نشان می‌دهد. خبر قرار گرفتن ایران در فهرست کشورهای پرخطر از لحاظ مبادلات مالی، محرک صعود قیمت‌ها در این بازار بوده است و متعاقبا صعود نرخ‌های نیمایی ارز را در پی داشته است. به این ترتیب در اولین روز اسفندماه نرخ خرید دلار در سامانه نیما به میانه کانال 13 هزار تومانی نزدیک شد. با این حال رشد نرخ این ارز از یک ریسک جدی در رابطه با اقتصاد کشور حکایت دارد و آن تنگ‌تر شدن مجاری تجارت خارجی کشور است.

برخی عنوان می‌کنند که در شرایط تحریمی قرار گرفتن در این فهرست نمی‌تواند فشار بیشتری بر فروش شرکت‌های صادراتی ایجاد کند. با این وجود به نظر می‌رسد صحت‌سنجی این ادعا را باید به رصد گزارش‌های عملکرد این شرکت‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین موکول کرد.

نکته دیگر آنکه از روز گذشته روند انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی بر روی کدال شدت گرفت. در رابطه با شرکت‌های بزرگ و کالایی، عملکردهای ماهانه مشخصا همچنان بر قیمت سهم اثرگذار است و در تعیین مسیر آن نقش مهمی ایفا می‌کند. در رابطه با دیگر نمادهای بازار نیز عموما عملکردهای فراتر از انتظار شرکت‌های کوچک به‌عنوان دستاویز قابل‌اتکایی برای رشد محسوس قیمت سهم استفاده می‌شود.

بنابراین مرور این عملکردها قسمتی از فعالیت این هفته سهامداران خواهد بود. در نهایت در نظر داشتن روند قیمت‌ها در بازار موازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بورس در 11 ماه نخست سال به‌صورت قاطع در کسب بازدهی نسبت به بازارهای رقیب پیشتاز بوده است. اگر چه صعود نرخ ارز عموما به‌عنوان محرکی برای رشد درآمد شرکت‌های صادراتی مطرح می‌شود و مقدمه‌ای برای رشد انتظارات تورمی است، پیشتازی قابل‌توجه بورس نقش رقابت این بازارها را پررنگ‌تر می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.