کد مطلب: ۵۷۷۵۴۳

گزارش میدانی تجارت‌نیوز از بازار ارز فردوسی:

سیگنال رئیسی به بازار ارز رسید / دلالان فردوسی، همه فروشنده شدند!

سیگنال رئیسی به بازار ارز رسید / دلالان فردوسی، همه فروشنده شدند!

به دنبال سخنان صریح شب گذشته رئیس‌جمهور درباره احتمال رفع تحریم‌ها و بازگشت به مذاکرات، بازار ارز امروز ریزشی آغاز به کار کرد. ظاهرا تغییر انتظارات تا جایی پیش رفته که فعالان بازار آزاد آینده را هم ریزشی پیش‌بینی می‌کنند.

« اگر دلار دستته نگه ندار. روند کاهشیه. الان بفروشی بهتر از دو ساعت دیگه است. دیشب هم رئیسی حرف زده الان همه‌جا جو حرفاشه».

به گزارش تجارت‌نیوز ، این‌ها جملات یکی از دلالان خیابان فردوسی است، بعد از این که اعلام می‌کند قیمت دلار برای خرید دوباره وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شده است. به گفته او آغاز بازار امروز، دلار با نرخ ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان توسط دلالان خریداری می‌شود.

این درحالی است که تحلیل‌گران فنی باور دارند رسیدن دلار به زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان می‌تواند حجم فروش را در بازار بالا ببرد و باعث ریزش بیشتر شود.

یکی دیگر از دلالان نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام می‌کند که بازگشایی بازار هرات بر وضعیت امروز بازار بسیار موثر بوده است.

او می‌گوید: «بازار هرات مرجع و منبع معاملات ماست. وقتی باز شده یعنی اوضاع آرام است. نه تنها بخش زیادی از اسکناس که حواله ما هم از بازار هرات تامین می‌شود. تا الان هم بازار اصلی آنها بسته و وضعیت پرتنش بود. الان هم بازار هرات باز شده هم دیشب رئیس‌جمهور صراحتا حرف از مذاکره زده. حتما مذاکرات به نتیجه نزدیک شده است.»

البته آنطور که از حرف‌های او پیداست بساط تزریق ارز در بازار توسط صرافی‌ها همچنان پهن است. بنابراین با تغییر جهت انتظارات تورمی در پی سخنان رئیس‌جمهور بعید نیست که دلار موقتا مسیری ریزشی در پی بگیرد.

یکی دیگر از معامله‌گران بزرگ بازار فردوسی، که به آینده مذاکرات بسیار خوشبین است، نیز عنوان می‌کند:« با این وضعیت اقتصاد چاره‌ای جز مذاکره ندارند. تحریم‌ها باید رفع شود. با این وضعیت نقدینگی فقط برداشتن تحریم‌ها و ورود ارز می‌تواند بازار ارز را آرام کند. اگر دلار دارید طمع نکنید و بفروشید.»

او البته در ادامه سخنانش سناریوی دیگری را مد نظر قرار داده و می‌گوید:« این احتمال هم هست که الان بازار تحت تاثیر حرف‌های رئیسی بریزد اما چند روز دیگر وزیر امور خارجه‌‌ مانند دفعه قبل سیگنال دیگری بدهد. تا ایران و امریکا سر میز مذاکره نروند همین بساط است.»

بازگشت انتظار به بازار

ظاهرا بازار ارز صبح روز یک‌شنبه را در حالی آغاز کرده که بشدت تحت تاثیر اولین سیگنال صریح مذاکراتی رئیس‌جمهور است.

ابراهیم رئیسی شب گذشته در گفتگوی زنده تلویزیونی موضع رسمی دولتش درباره مذاکره را عنوان کرد و با بیان این که خواهان رفع تحریم‌هاست، حتی به تولیدکنندگان گفت «تولید را افزایش دهید چون زمینه صادرات دارد مهیا می‌شود».

آن هم درحالی که همین چند روز پیش وزیر امور خارجه او اعلام کرده بود که درباره مذاکرات عجله‌ای وجود ندارد و حداقل دو تا سه ماه زمان می‌برد که موضع دولت درباره مذاکرات مشخص شود!

بنابراین به نظر می‌رسد بازار ارز باز هم تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی لحظه‌ای قرار گرفته و در حالت تزلزل انتظارات تورمی، هر پیامی درباره برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد.

البته علت ریزش امروز فقط این نیست. مسئله هرات و تاثیر دست کم روانی آن را نباید در بازار ارز داخل دست کم گرفت.

از دیروز با اعلام خبر آغاز به کار بازار صرافی کابل به نام «سرای شهزاده» توسط سخنگوی طالبان، وسترن یونیون، بزرگ‌ترین شرکت انتقال و حواله پول در جهان، اعلام کرد که خدمات خود به افغانستان را پس از حدود دو هفته تعلیق، از سر گرفته است. این مساله به آن معناست که احتمال آرام گرفتن فضای ارزی افغانستان بیشتر شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همش حرف مفته

  • محمد

    دولت جدید تا اینجا موفق عمل کرده و قیمت سیمان و آهن آلات و ….را به قیمت۶ ماه قبل رساند، دلار و گوشت و مرغ و…را نیز پایین میاره،.
    ما هم امید داریم و هم ازش حمایت بکنیم تا دست دلالان رو از سفره مردم کوتاه کنیم.
    ننگ بر دلالی

  • حبیب

    جمع کنید این مسخره بازیارو

  • ناشناس

    این بساط دلار بازی را روحانی درست کرده باید برچیده شود .کشور مستقلی مثل ایران نباید به دلار بها بدهد .

    • ناشناس

      حرفت کاملادرسته

  • اکبر

    بیجاره مردم ساده

  • ناشناس

    الهی من ایرانی هستم دینم بین شما ومن هرچه هست بماند تو دعای بندگان را می‌شنوی الان فقط دعا میکنم واستجابت ازتو را خوآهانم خدایا دشمنان داخلی و خارجی ایران را بزودی نابود گردان شر جهانخوران را به خون شهدا قسم میدم از سر ملت کوتاه کن .این دولت را سرافراز وپیروز نما دلالان .آقازاده ها کسانی که خون ملت را در شیشه کرده اند با اینا شأن نابود کن مزه شیرینی ارزانی .پیروزی وخیر دنیا و آخرت را نصیب این ملت عنایت بفرما دشمنانش را نابود بفرما .این حرف دل من وخیلی ها با خداوند مالک همه چی ز بود

    • ناشناس

      حتمن سفارش دادم برات انجامش بدن

  • ناشناس

    هر وقت آمریکای جنایت کار که خدا نابود کنه تحریم ها را بر داشت دست آقای ریسی پول میاد و چون دزد نیست ظرف کمتر از یک سال اوضاع درست میشود امیدوار باشید ولی باید به این سید بزرگوار زمان داد بالاخره باید پول دستش بیاد

  • ناشناس

    خدا ریشه هرچی دلاله بکنه انشااله

  • رضا

    دلار بریزه که همین چهار قلم صادراتم قطع میشه ..حالا یه چیزی ..اگر دلار بریزه گوشت ارزون میشه ؟میدونید گوشت منجمد با دلار ۱۴۰۰۰ تومنی کیلو ۹۸ تومنه..میدونید با حقوق و دستمزد تولید کننده امروز اگر بخواد صادرات داشته باشه دلار زیر ۳۰ هزار تومن باید باشه ؟میدونید الان با همین دلار ۲۸ تومن قیمتی که به دنای ایرانی میدید معادل تویوتا صفر روزه ..چرا ایران خودرو نمیتونه رقابت کنه که این همه امکانات دستشه چطور تولید بخش خصوصی بتونه رقابت کنه ؟پس اگر دلار امروز ۷۰ هزار تومن بود اونوقت خودرو دنا نصف قیمت تویوتا میشه و خریدش توجیه داره .

  • ناشناس

    جناب آقای رئیسی تو رو خدا یه کاری بکن اوضاع کامیون رو درست کن قیمت ها سرسام آور هست یه تکونی به قیمت کامیون بده خدا خیرت بده

    • ناشناس

      دقیقا ،
      طوری شده ک کامیون ۵۰ سال پیش داره نزدیک یک میلیارد کلید میخوره قیمتش، و این ی فاجعه هست مثل بمب‌باران هیروشیما