کد مطلب: ۵۷۷۴۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سخنان رئیسی، ارز را وارد محدوده خطر کرد / قیمت دلار امروز می‌ریزد؟

سخنان رئیسی، ارز را وارد محدوده خطر کرد / قیمت دلار امروز می‌ریزد؟

ابراهیم رئیسی بالاخره موضع دولتش درباره مذاکره را رسما کرد و گفت دولتش مذاکره را در دستور کار دارد و می‌خواهد تحریم‌ها را رفع کند. این دومین موضع‌گیری رسمی دولت جدید درباره مذاکرات است. این موضع‌گیری‌ها قیمت دلار را رام کرد. حالا سخنان جدید رئیسی، باعث ریزش قیمت دلار می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابراهیم رئیسی شب گذشته در گفتگوی زنده تلویزیونی موضع رسمی دولتش درباره مذاکره را عنوان کرد و حتی به تولیدکنندگان گفت «تولید را افزایش دهید چون زمینه صادرات دارد مهیا می‌شود!»

این اولین باری است که رئیسی صراحتا موضع خود را درباره مذاکره و رفع تحریم‌ها عنوان می‌کند. پیش از این وزیر امور خارجه گفته بود حداقل دو تا سه ماه زمان می‌برد که موضع دولت درباره مذاکرات مشخص شود. اما حالا رئیسی می‌گوید «گفت‌وگو و مذاکره در دستور کار دولت است و دنبال خواهد شد. آنچه ما می‌خواهیم رفع تحریم‌هاست.»

روز گذشته هم روزنامه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده بود که احتمالا ۳۰ شهریورماه دور هفتم مذاکرات وین به جریان می‌افتد. مذاکراتی که در پایان دولت روحانی متوقف شد و بسیاری معتقد بودند که نتیجه نهایی آن باید در این دولت مشخص و اعلام شود.

تاثیر وعده رئیسی بر بازار ارز

اما تاثیر سخنان رئیسی بر بازارها چگونه است؟ احتمالا اولین بازاری که از این سخنان تاثیر می‌گیرد بازار ارز است. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به مرز ۲۷ هزار تومان رسید. آخرین قیمت دلار ۲۷ هزار و ۵۰ تومان بود.

اگر بازار وعده مذاکره و سخنان رئیسی را جدی بگیرد احتمالا قیمت دلار کاهش پیدا کند و امروز قیمت دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شود. اما اینکه دلار چقدر در کانال ۲۶ هزار تومان پایین بیاید و بماند، نکته مهم و تعیین‌کننده‌ای است.

چون هفته گذشته هم قیمت دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد اما بلافاصله برگشت. تحلیلگران دو دلیل برای افزایش قیمت دلار عنوان کردند. یکی اینکه خریداری در بازار ارز وجود نداشت و قیمت دلار ریزش بیشتر را تجربه نکرد. اما نکته مهم‌تر این بود که گویا مردم هنوز نگرانند و گمان می‌کنند روند قیمت دلار صعودی است و هنوز فروشنده نیستند.

اما معامله‌گران حرفه‌ای بازار چشم به تابلوی قیمت‌ها دارند که اگر کاهش قیمت دلار تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه داشت، سریع‌ بخشی از دلارهای خود را بفروشند. چون می‌گویند رسیدن قیمت دلار به این مرز به معنای ریزش قیمت‌هاست.

پاستور یا هرات، کدام تعیین‌کننده است؟

امروز باید منتظر آغاز به فعالیت بازار ارز بود و دید معامله‌گران بازار چقدر وعده مذاکره و رفع تحریم رئیسی را جدی گرفته‌اند و واکنش دلار صرافی ملی به این ماجرا چیست. آیا قیمت دلار در بازار آزاد کم می‌شود؟

کارشناسان بازار ارز می‌گویند دو عامل دیگر هم بر کاهش قیمت دلار اثر گذاشته است. اول تزریق ارز به بازار توسط دولت. معامله‌گران ارز می‌گویند هفته گذشته زمانی که قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان وارد شد، دولت برای مهار قیمت، ارز به بازار تزریق کرد و بعد از آن توانست با ایجاد انتظار مذاکره و بهبود شرایط قیمت دلار را در محدوده ۲۷ هزار تومان کنترل کند.

اما عامل دوم کاهش قیمت دلار، از سرگیری فعالیت بازار ارز در کابل است. سخنگوی طالبان از آغاز به کار بازار صرافی کابل به نام «سرای شهزاده» خبر داده و وسترن یونیون، بزرگ‌ترین شرکت انتقال و حواله پول در جهان هم اعلام کرد که خدمات خود به افغانستان را پس از حدود دو هفته تعلیق، از سر گرفته است.

این یعنی احتمال آرام گرفتن فضای ارزی افغانستان بیشتر شده است. روز گذشته هم قیمت دلار هرات به زیر ۲۷ هزار تومان رسید.

بر این اساس می‌توان گفت دلار و بازار ارز وارد فاز احتیاطی شده است. معامله‌گران منتظر سیگنال‌های بیشتری هستند. اما شاید تا ۳۰ شهریور و برگزاری نشست وین بازار با احتیاط حرکت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    سلام دوستان من خودم دوست دارم تحریم ها برداشته شود و مردم در راحتی زندگی کنند، اما ببینید تا وقتی سیاست خارجی ما تغییر نکند و آمریکا و اسرائیل هم سیستم خود رو تغییر ندهند هیچ چیز تغییر نمیکند و تحریم ها هست. تنها راهش پیشرفت از داخل است اون هم که آقای روحانی نابودش کرد، حالا باید ببینیم رئیسی چکار میکنه

    • ناشناس

      چی را روحانی خراب کرد؟
      اول میگی باید رویکرد را تغییر بدیم بعد میگی روحانی پیشرفت داخل را خراب کرد؟!
      آن رویکرد کذایی هست که نمیذاره کشور منسجم بشه.

    • ناشناس

      بعد از این همه بدبختی و خیانت میگی چی را روحانی خراب کرد!!!
      دیگه روحانی چی برامون گذاشته که بخواد خرابتر بشه؟!
      من نمیدونم ما ملت تا کی باید چوب اشتباهاتمون رو بخوریم!
      وقتی میخواید نظر بدید حداقل چند ثانیه روی حرفاتون فکر کنید و اینقدر تیکه و کنایه نندازید.

    • خودمم

      آرزوی موفقیت برای آقای رئیسی و کابینه محترمش

  • ناشناس

    با چشمان بسته روحانی را انتخاب کرده بودیم و چشم هایمان را روی خطا هایش بستیم و صبر کردیم بر دروغگویان؛ با چشم باز رئیسی را انتخاب کردیم و چشم هایمان باز است و میبینیم عملکردش را و برای کمک به او و پیشرفت کشور جهاد می کنیم.
    از قوه قضائیه # درخواست مجازات دروغگویان را داریم.

    • ناشناس

      مردم رئیس جمهور رو انتخاب میکنند ؟?

    • ناشناس

      چه قشنگ نوشتع اید

    • ناشناس

      طولی نمی کشد که به روحانی راضی خواهیم شد مگر اینکه کاسبان تحریم که در دولت رئیسی پست وزارت گرفته اند اجازه توافق را بدهند

    • ناشناس

      نوشتع خخخخخخخخخخخخ بنازم سواد و اظهار نظر را

    • ناشناس

      در خواب اره خخخخخخخخخخ

    • Unknown

      ?مرسی که هستین

  • ناشناس

    هدف دولت روحانی خراب تر کردن اوضاع مملکت و ایجاد نارضایتی در مردم بود تا بتواند سران کشور رو برای مذاکره با امریکا متقاعد کند که فقط قسمت اول یعنی خرابتر کردن اوضاع را انجام داد
    حالا دولت جدید خیلی دلش می خواهد شرایط را بهتر کند ولی به چند دلیل کارش سخت است اول اینکه مدیران و مسئولینی که انتخاب کرده بیشتر در حد حرف و شعار هستند دوم اینکه کسری بودجه کشور وحشتناک است

  • ناشناس

    خسته کنندس.

  • محمود

    قیمت که به حرف نیست
    مجموعه عوامل قیمت را تعیین می کند

  • ناشناس

    سلام انشاالله تحریم هابرداشته بشه ومردم ازاین بدبختی نجات یابن دولت روحانی خوگرسنگی بود مابه دولت رئیسی اعتمادداریم انشالله موفق بشه وخلافکاران رومحاکمه کنه

    • شهروند

      بمان تا صبح دولتت بدمد

  • برنو

    واقعا خسته کننده هست,دلار بود ۴٨٠٠ اخر سال ٩۶ الان هست ٢٧٠٠٠ تو کم تر از 4 سال بیشتر از ۵ برابر شد منتظر باشین تا عادت کنین به دلار ١٠٠٠٠٠ تؤمن سال ١۴٠٢

  • ناشناس

    دولت هیچ وقت نمیتونه بازار ارز رو کنترل کنه چون دستش خالیه اگه ارزان بفروشه تقاضا میره بالا و دوباره قیمت ها برمیگرده.

  • ناشناس

    مرا به خیر تو امید نیست..شرٌ مرسان.. این حرف های بی نتیجه اعصاب ملت ایران را داغون میکنید
    به قشر ضعبف وگرانی ومستأجر وبیکاری توجه کنید

  • ناشناس

    انشالله همه چیز درست میشه.خوشبین باشین