کد مطلب: ۵۹۵۲۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال مهم برای دلار / خطای نفتی دولت در سال ۱۴۰۰

با این که دولت در بودجه ۱۴۰۰، پیش‌بینی کرده بود که روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد اما بنا بر گزارش اتاق بازرگانی تهران به نقل از صندوق بین‌المللی پول، ایران تنها، ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت فروخته است. این یک سیگنال جدید برای دولت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از نگاه بسیاری از کارشناسان، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر نرخ ارز ، درآمدهای نفتی و تورم ناشی از کسری بودجه دولت است.

کاهش درآمدهای نفتی ایران به اضافه احتمال افزایش کسری بودجه می‌تواند پیام‌های نگران کننده‌ای برای بازار ارز داشته باشد.

دولت در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده بود که دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت می‌فروشد. این پیش‌بینی‌ای بود که همان موقع هم با انتقاد کارشناسان رو‌به‌رو شد. حالا به گزارش اتاق بازرگانی تهران، ایران در حقیقت توانسته تنها ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت بفروشد.

موج جدید تورم در راه است؟

در حالی که دولت بودجه ۱۴۰۰ را با پیش‌فرض فروش روزانه دو میلیون بشکه پیش‌بینی می‌کند اتاق تهران به نقل از صندوق بین‌المللی پول می‌گوید فروش نفت خام ایران ممکن است در سال ۲۰۲۱، به ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

این یعنی اگر دولت نتواند میزان درآمد پیش‌بینی شده از فروش نفت را به دست بیاورد، احتمالا مجبور به چاپ پول می‌شود.

پول ایران، پولی جهان‌شمول نیست و فقط داخل کشور مبادله می‌شود. در نتیجه کشور وقتی بدون پشتوانه پول چاپ کند، دچار تورم می‌شود.

تهاتر نفت چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

این تنها سیگنال بازار مهم نفت برای دلار نیست. آمارهایی که از درآمدهای نفتی ایران منتشر شده هم بسیار متفاوت است.اتاق تهران در جدیدترین آمار خود گفت ایران در فصل بهار ۱۴۰۰ حدود ۸.۷ میلیارد دلار نفت فروخته است.

این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش، معاونت اقتصادی دولت، اعلام کرد که درآمدهای نفتی ایران در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ ، حدود ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است.

اتاق بازرگانی تهران همزمان آماری منتشر کرده بود که طبق آن از دی ماه ۹۹ تا تیرماه امسال، ایران در تنها ۱۰٫۹ میلیون دلار نفت به چین فروخته است. این در حالی است که چین بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است.

اگر از طرفی درآمد نفتی که فروش نفت به چین به دست آمده را حدود ۱۱ میلیون دلار در نظر بگیریم و از طرف دیگر چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ما باشد، پس مشتری‌های نفت ایران چه کسانی هستند؟

در خوش‌بینانه‌ترین نگاه احتمالا این آمار، آمار رسمی درآمدهای نفتی ایران است. یعنی ایران نفت خود را از مجرای غیررسمی می‌فروشد.

اما آیا ایران می‌تواند ارز حاصل از فروش نفت را به بازار تزریق کند؟ آیا این کشورها توانسته‌اند پول به ایران دهند یا ایران مجبور شده در ازای نفت خود کالا وارد کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • قاسم

    جالب بود ارز ایران در هیچ کشوری قابل معامله نیست.

  • ناشناس

    این دیگه چه مطلب داغونی بود؟ شما مثلا رسانه هستین. خودتون فهمیدین چی نوشتین؟ اگر صادرات نفت ۱۱ میلیون دلار باشه و ارز صادرات هم نیاد که الان قیمت ارز باید ۱۰۰ هزار تومن باشه.
    بابا یه ذره تعهد کاری و اخلاقی داشته باشین. مگه اینکه عمدا خودتون بخواین مطالب مغشوش و دروغ به مخاطبانتون تحویل بدین.

  • ناشناس

    کی گفته ایران نفت نمیفروشه …مطمن باشید در بازار سیاه نفت میفروشه و خیلی خوشگل دلارشو هم میگیره …و خرجش می‌کنه ی ابم روش…تحریم مثل اینه که کنتور آب رو از روی آب برداری و دیگه ملت به بهانه تحریم فروش نفت رو زیر نظر ندارن که چقدر میفروشند چقدر پول میگیره ….بله کاسبان تحریم اینجوری دهن ملت بی گناه و از همه جا بی خبر رو سرویس کرده

  • سعید‌

    از‌نشانه‌های‌رفتار‌مسئولین‌مشخص‌هست‌که‌ایران‌پشتوانه‌ارزی‌بالایی‌داره‌چون‌اگر‌قرار‌بود‌که‌کفکیر‌ته‌دیگ‌بخوره‌الان‌تو‌قضیه‌برجام‌کوتاه‌می‌آمدند‌وتو‌قضیه‌آذربایجان‌کاملا‌کوتاه‌می‌آمدند‌وخیلی‌مسائل‌دیگر‌فقط‌من‌این‌را‌می‌دانم‌حداقل‌ذخیره‌ارزی‌ایران‌بالای‌۴۰۰میلیارد‌دلار‌هستش