خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۷۰۶۲

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی فعالان و معامله‌گران تالار بورس

شاخص بورس به اوج برمی‌گردد

شاخص بورس به اوج برمی‌گردد

نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از بین جمعی از معامله‎‌گران و سهامداران بازار سرمایه نشان می‌دهد، با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته انتظار می‌رود با اصلاح قیمت‎ها و جذاب شدن سهم‌ها برای خرید، دوباره بازار بورس در فاز رشد خود قرار بگیرد و شاخص سبز شود.

تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

به گفته فعالان تالار بورس، بازار در هفته‎های اخیر رشد خوبی داشته و رکوردهای بی نظیری را به ثبت رسانده است اما با عرضه‌های پرحجم حقوقی از سرعت رشدش کاسته شده و چند روزی است که با روند منفی دنبال می‌شود.

معامله‎گران معتقدند، بیشتر سهم‌های شاخص‌ساز رشدهای 30-40 درصدی داشتند که به طور قطع باید استراحت کوتاهی داشته باشند در این صورت تا 10-15 درصد منفی هم دور از انتظار نیست.

تحلیلگران با اشاره به آغاز به کار سامانه ارزی به تجارت نیوز گفتند، قیمت معاملات انجام شده بسیار بالاتر از پیش‌بینی شرکت‌ها بوده است؛ به طور قطع شرکت‎های صادر کننده تعدیل‌های مثبت متعددی دارند و سود اعلامی در گزارش‌های پیشرو بسیار بالاتر از دوره‌های قبلی است.

از سوی دیگر، با اصلاح قیمت عرضه محصولات در بورس کالا، شرکت‏های تولیدکننده داخلی هم از این افزایش قیمت بی‎نصیب نخواهند ماند.

به گفته تحلیلگران، با اتمام روند اصلاح شاخص در روزهای پایانی هفته، شرکت‎های تولید کننده داخلی مانند فولاد، ذوب آهن، ملی مس، آلومینیوم ایران، صنعت روی و… شامل این افزایش قیمت بورس کالا خواهند شد. از سوی دیگر شرکت‎های پتروشیمی مانند تاپیکو، زاگرس، مبین، خارک، پارس و… از تاثیرگذاران در شاخص خواهند بود.

به گفته برخی از معامله‌گران و فعالان تالار حافظ، کم کم علامت سوال‌ها از بین می‎رود و ابهام‌ها روشن می‌شود؛ چرا که بازار ثانویه راه‎اندازی و نحوه عملکرد و سازو کار نیز تشریح شده است. حالا انتظار می‎رود بازار همچنان از نمادها و گروه‎های دلاری استقبال کند اما نکته اینجاست که اصلاح همواره جزیی از روندهای صعودی بازار بوده، هست و خواهد بود.

این گروه از معامله‌گران پیش‎بینی می‌کنند، بازار در بلندمدت همچنان گارد صعودی خواهد داشت و هفته پیش‌رو را می‎توان هفته استراحت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز دانست که در برابر گروه‎های کوچک بازار نفسی خواهند گرفت. هرچه به پایان هفته نزدیک‎تر شویم از فشار عرضه‎ها کاسته خواهد شد و بازار به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

از نظر این معامله‎گران، هفته، هفته گروه‎های کوچک خواهد بود و گروه‎هایی مثل ماشین‌آلات به خصوص لوازم خانگی، کاشی و سرامیک و انبوه‌سازی می‌توانند پیشرو باشند.

این درحالی است که برخی از معامله‌گران معتقدند، بازار در فرآیند گذار قرار گرفته است، گذار از بحث قیمت‎گذاری محصولات در بورس کالا و تسعییر ارز شرکت‎های صادراتی، نحوه سازوکار معاملات بازار ثانویه ارزی و موضوع خوراک شرکت‌های پتروشیمی و اینکه چگونه و با چه ارزی قیمت‎گذاری خواهند شد.

از نظر این عده از فعالان بازار، این شرایط در کنار عرضه سنگین و آبشاری حقوقی‌هایی مثل بانک‎ها و صندوق‎های بازنشستگی، حال و هوای بازار را در شرایط ترس و ابهام برده و همین موضوع ریسک بازار را افزایش داده است.

در این نظرسنجی این افراد مشارکت داشتند:

حامد حداد- مجید مویدی- پریسا کافی-ابوالفضل ابراهیمی زاده- زهرا جباری- محمد حسینی- حسن امامی - عبدالمناف جلال پور- کاظم اسماعیلی- ابراهیم سپیانی- مجید حق پرست- فرشاد طهماسبی- عباس مظاهری- جمشید فلاح- حسین عسگری- ابراهیم غلامی- احمد محمودی- لقمان- یاوری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.