کد مطلب: ۴۵۳۶۲۰

شاخص بورس به ۲ میلیون واحد می‌رسد؟

شاخص بورس به ۲ میلیون واحد می‌رسد؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، سهام عدالت به عنوان فرصتی در بازار تلقی می‌شود که می‌تواند زمینه ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد را تسهیل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «علیرضا تاج‌بر» امروز (یکشنبه) افزود: هفته گذشته بازار به دو دلیل در مسیر نزولی قرار گرفت؛ در ابتدا شاخص بورس در معاملات فروردین و نیمه‌های اردیبهشت ماه به صعودی دست پیدا کرد که بی‌سابقه بود، به همین دلیل در معاملات بازار به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح می‌گشت که از چند روز گذشته وارد فاز اصلاحی شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در اصلاح هفته گذشته شاخص بورس شاهد هیجان بیش از حدی در بازار بود که این موضوع روند معاملات و سهام‌داران حاضر در بازار را به شدت نگران کرد.

تاج‌بر خبرهای منتشر شده در زمینه آزادسازی سهام عدالت را عامل دیگر تشدید اصلاح بازار دانست و گفت: همچنان آزادسازی سهام عدالت با برخی از ابهامات همراه است که این ابهامات زمینه ریسک در معاملات بازار را افزایش داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ابهام در نحوه آزادسازی سهام عدالت و نیز رشد بی‌سابقه شاخص بورس در فروردین و اردیبهشت ماه در کنار یکدیگر منجر به اصلاح شدید معاملات در بازار هفته گذشته شد.

وی خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی در زمینه آزادسازی سهام عدالت اطمینان خاطری را به بازار داد که این اقدام چندان خطری برای بازار ندارد و با خروج شدید پول همراه نخواهیم شد؛ به همین دلیل بازار دوباره به سمت روند صعودی پیش رفت.

وی اظهار داشت: با توجه به تاثیر منفی خبر آزادسازی سهام عدالت بر معاملات بازار، اخباری از چند مجرا اعلام شد که حاکمیت آزادسازی سهام عدالت با بازار سرمایه است و با روش‌های مختلف مانند عرضه پلکانی سهام عدالت در بازار، وثیقه قرار دادن سهام عدالت در بانک‌ها برای دریافت وام مانع از ایجاد ضربه بیشتر به معاملات بورس شدند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: برخلاف پیش‌بینی‌ها تعداد کمی از مشمولان سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود کردند بنابراین در وضعیت کنونی خطر چندانی معاملات بازار را تهدید نمی‌کند.

وی گفت: تعداد افرادی که به دنبال فروش سهام خود هستند فاصله بسیار زیادی با اعداد پیش‌بینی شده دارند به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد در هفته جاری دوباره شاهد اصلاح شاخص بورس باشیم.

وی افزود: با توجه به تعطیلات پش‌رو در پایان هفته، ممکن است تا پایان هفته تا حدودی از شتاب رشد این بازار کاسته شود اما به طور حتم بازار دوباره از روز شنبه به روند صعودی خود باز خواهد گشت.

به اعتقاد تاج‌بر، آزادسازی سهام عدالت زمینه ترس در بازار را ایجاد کرد و باعث شد تا بسیاری از افراد به سمت نقد کردن سهام خود پیش بروند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شاخص بورس همچنان از مقاومت یک میلیون واحد به صورت قوی عبور نکرده است، گفت: مقاومت بعدی شاخص بورس کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است و به نظر می‌رسد تا پایان سال به دلیل ورود تعداد زیادی سرمایه‌گذار تازه‌وارد و نیز حجم گسترده ای از نقدینگی به این بازار شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد ورود کند.

تاج‌بر افزود: روند کلی بازار صعودی است اما نه به شدتی که در معاملات فروردین و اردیبهشت ماه شاهد بودیم؛ ادامه روند دو ماه اخیر چندان به صلاح بازار نیست که بخواهد دوباره در بازار تکرار شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صنایع بزرگ در بازار به دلیل نقدشوندگی بالایی که دارند از اقبال بیشتری نسبت به سایر صنایع برخوردارند، گفت: سهم‌های کامودیتی محور و صنایع گروه بانکی و پالایشی در وضعیت کنونی معاملات بازار، بیشتر مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشمولان سهام عدالت نباید عجولانه نسبت به سهام خود تصمیم‌گیری کنند بلکه باید مانند سایر سهام‌داران نسبت به سهام خود دارای دید تحلیلی باشند، گفت: سهام موجود در سبد سهام عدالت جزو بهترین سهم‌ها هستند که از نقدشوندگی بالا برخوردارند و دارای پتانسیل رشد هستند.

تاج‌بر با اشاره به اینکه سهم‌های بنیادی از جمله سهم‌هایی نیستند که بتوان به صورت روزانه آنها را مورد ارزیابی قرار داد، خاطرنشان کرد: سهم‌های بنیادی و شاخص‌ساز به صورت آهسته و پیوسته در مسیر افزایشی قرار می‌گیرند و سهام‌داران این سهام باید با دید میان‌مدت وارد این بازار شوند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شتر در خواب بیند پنبه دانه…… بورس آینه اقتصاد کشوره…. اقتصاد بسته هم هرگز راهی بجایی نمی‌بره…

    • عارف

      درود بر تو پروفسور علم اقتصاد

  • علی

    سلام. من فقط چند ماهه اومدم تو بورس. ولی با یکم دقت میشه فهمید دولت داره بورس رو مدیریت میکنه. از اول سال اول یک ماه بورس و سهام رو بردن بالا تا مردم نگاشون به بورس باشه. بعدش دو هفته اصلاح زدن تا قیمت ها بیان پایین. حالا که به کف رسیده زمان عرضه کردن سهام عدالته تا خودشون تو کف قیمت سهام ها رو جمع کنن.
    اگه دقت کنین فقط تا سه شنبه مهلت فروش گذاشتن. یعنی تا سه شنبه سهاما رو منفی میکنن و فقط خرید میکنن. از چهارشنبه هم به بعد سهاما رو میکشن بالا و بعد از اینکه قیمت ها خوب بالا رفت سهاما رو میفروشن به کد حقیقی.
    این چرخه خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالا فکر میکنم تا آخر امسال حداقل وجود داره. باید تو خرید و فروش دقت کرد.
    چیزی که قطعا مشخصه حمایت و کنترل دولت در مقابل بورسه.دولت زد این دو هفته قیمت ها رو به کف رسوند
    یه چندرغاز انداخت جلوی اونایی که سهام عدالت میخواستن
    بعد فروش ببینید چطور شارپی حرکت کنه

  • ناشناس

    تحلیل خوبی بود ممنون

  • علی

    با سلام
    دوستان عزیز فردا روز مهمی برای شاخص هست…
    شاخص روی عدد ۹۶۰ هزار که سقف مثلثی هست که تشکیل داده اگر تثبیت کند راه برای صعود باز خواهد شد…
    خواهشا فردا سهام خودتون رو نفروشید و فشار فروش و ایجاد دومینوی اصلاح دیگر راه نیندازید…بازار در صورت صعود از همین نقطه اهداف ۱۵۰۰۰۰۰ را در مرحله اول و ۲۰۰۰۰۰۰ را در مرحله دوم در سر دارد…
    فردا به هیچ عنوان فروشنده نباشید…
    ۹۹/۳/۱۱

  • ناشناس

    با سلامبه نظر می رسد دولت شفاف سازی کاملی در رابطه با سهام عدالت انجام نداده و تقریبا 90درصد از مردم هیچ آشنایی با روش مسقیم و غیر مستقیم نداشتند .حالا اطلاع رسانی میکند که دیگر انتخاب روش مسقیم به غیر مستقیم امکان پذیر نیست.اگر از قبل اعلام می شد که بابت سهام عدالت کارت اعتباری صادر خواهد شد مردم علاقه ای به فروش 30درصد نشان نمی دادند. من با همین اطلاعات کمی که دارم فکر میکنم شاهد ریزش بیشتری خواهیم بود هر کسی امروز فکر میکند در بورس حباب وجود ندارد سخت در اشتباه است.

    • عارف

      میتونم شما با اطلاعات کمی که دارید چطور میتونید مطمئن باشید که توی بورس حباب وجود داره و بقیه که میگن نداره دارن اشتباه میکنن؟ فکر نمیکنید شاید اطلاعات تحلیلی بیشتری از شما داشته باشن؟

    • ناشناس

      اطلاعاتت کمه چرا اظهار نظر میکنی بعد به دولتم ایراد میگیری؟ در کاری که تخصص نداری اظهار نظر نکن بورس با دلار 17 تومنی رشد خواهد کرد دلال طلا

  • ناشناس

    عاقا بیخیال خدا وکیلی قراره پول بدن ب ما یا نه؟که حداقل بدونم با چه روشی برگه سهام عدالتمو تیکه تیکه کنم بندازم هر روز یمدل من از ۱۶اردیبهشت ازاد کردم از ۸خردادم ب بانک فروختم از طریق ایوا عصن کسیم نگفت بیا این هزارتومن هرچی بوده تا الان پول میدادیم شما دیگه اینقدر ازارمون ندین ی دو قرون بدین کله سهان واسه شما اصنبا تشکر??

  • عرفان

    در حال حاضر بهترین و مطمئن ترین بازار سرمایه گزاری همین بازار بورس هستش انشاالله هموطنان با سرمایه گزاری صحیح و با برنامه موفق باشند