کد مطلب: ۶۹۴۷۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاخص کل بورس جایگزین دارد؟

شاخص کل بورس جایگزین دارد؟

چند وقت پیش بود که رئیس سازمان بورس گفت: شاخص جدیدی جایگزین شاخص کل شود و بازار بهبود می‌یابد. اهالی بازار سرمایه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند اما یک شاخص جدید می‌توان وضعیت بازار را تغییر دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۲۲ تیر ماه بود علی بهادری جهرمی در آغاز نشست خبری هفتگی خود سخنانی در خصوص بازار سرمایه گفت و عقیده داشت که شاخص کل بورس از زمان آغاز دولت سیزدهم ۱۰ درصد رشد داشته است که به معنای بورس با ثبات است.

پس این موضوع مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در زمانی که شاخص نزولی بود و وضعیت بدی داشت اعلام کرد که شاخص جدیدی جایگزین شاخص کل شود و بازار بهبود می‌یابد.

برخی از فعالان بازار سرمایه از این موضوع استقبال و برخی دیگر نسبت به این موضوع اعتراض داشتند. موافقین عقیده دارند که یک شاخص جدید می‌تواند روند واقعی بازار سرمایه را نشان دهد. مخالفین نیز می‌گویند روند بازار سرمایه مشکلی ندارد و ایجاد یک شاخص جدید در روند معاملات اختلال ایجاد می‌کند.

شاخص کل بورس دستکاری می‌شود؟

محمد رضوی، کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم تطبیق شاخص کل بورس با وضعیت بازار همیشه مورد اعتراض اهالی بازار سرمایه بوده است. شاخص ترجمه واژه انگلیسی index است. در مفهوم کلی بیانگر عددی است که شما می‌توانید تغییرات را در یک متغیر در یک بازه زمانی را مشاهده کنید.

وی ادامه داد: شاخص کل بورس عددی است که نشانگر وضعیت کلی بازار بورس است. در تعریفی دقیق‌تر بیانگر سطح عمومی قیمت و سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است که یکی از مهم‌ترین ایراداتی که از نظر کارشناسان به شاخص کل نسبت داده می‌شود. این شمولیت آن بر سود نقدی سنوات گذشته است و باعث می‌شود شاخص با تغییرات کنونی قیمت همخوانی نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: ایراد اساسی دیگر بحث بزرگی و کوچکی مارکت شرکت‌ها است. به‌طوری‌که هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد تاثیر آن در شاخص کل به مراتب بیشتر بوده. به راحتی با دستکاری قیمتی یا انجام معاملات بلوکی در نمادهای بزرگ (اصطلاحا شاخص‌ساز) بازار می‌توان شاخص‌سازی کرد.

رضوی تاکید کرد: استفاده از یک شاخص در شرایط موجود نمی‌تواند ملاک خوبی برای رصد روند بازار باشد. در نتیجه استفاده از شاخص هم‌وزن، شاخص قیمت و شاخص صنایع به جای شاخص کل می‌تواند دید صحیح‌تری از شرایط بازار به تحلیلگران دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما یه کاری کنید بورس رشد کنه .حالا گیرم که ده تاشاخص داشته باشیم.