کد مطلب: ۳۰۸۶۳۱

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس؛

شاخص سواد در کشور مطلوب نیست

شاخص سواد در کشور مطلوب نیست

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: بیشتر از یک هشتم جمعیت کم سواد یا بی سوادند و نمی توان گفت وضعیت مناسبی داریم.

سلمان خدادادی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه جمعه با موضوع « بی سوادی » روی آنتن رفت، با بیان اینکه ۱۱ میلیون کم سواد و بی سواد در کشور داریم، اظهارداشت: بیشتر از یک هشتم جمعیت کم سواد یا بی سوادند و نمی توان گفت وضعیت مناسبی داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز،خدادادی افزود: نرخ زنان باسواد با کشورهای همجوار مانند امارات ۹۵.۸ درصد، در اردن ۹۹ درصد، در ترکیه ۹۱ درصد و در ایران ۸۲.۵ درصد است و نشان می‌دهد از این حیث از وضع مطلوبی برخوردار نیستیم، هرچند قدم‌های بسیار خوبی در زمینه سوادآموزی برداشته شده است.

خدادادی با بیان اینکه نرخ رجعت به بی سوادی ۴۶.۸ درصد است، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی باید در ۴۰۰ ساعت آموزش و انتقال مهارت و تربیت و نشر فرهنگی متناسب با نیاز جامعه را انجام دهد، اما آیا این آموزش ها متناسب بوده است؟ این رجعت به بیسوادی به علت عدم استمرار آموزش اتفاق افتاده است. باید برای یک باسوادی قابل قبول سرمایه گذاری کنیم وسطح علمی این افراد را بالا ببریم.

وی افزود: هر بیسواد به لحاظ اجتماعی در ابعاد مختلف اثرگذاری دارد و باید به سمت راهکارهای کارشناسی و علمی برای حل مسئله بی سوادی برویم.

خدادادی با اشاره به تهیه پیش نویس لایحه الزامی شدن سوادآموزی در دولت که از سوی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مطرح شد، گفت: تجربه ما نشان می‌دهد اگر لایحه ای بدهند در دولت دوازدهم به نتیجه نمیرسد و دو سه سال زمان می برد. پیشنهاد می دهم مواد خام لایحه را با همکاری دولت به صورت طرح در اختیار ما بگذارند که در کمیسیون های مربوط قبل از آذرماه و زمان بودجه بندی ارائه و مصوب کنیم. بنده قبل از آذرماه این طرح را در دستورکار کمیسیون می گذارم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس اصل ۷۵ هرچه بارمالی داشته باشد شورای نگهبان رد می‌کند اما اگر این طرح با موافقت دولت باشد با آن مخالفت نمی‌شود، نیز بیان کرد: ما موافقت دولت را برای بار مالی جلب می‌کنیم.

وی درباره آمار افراد بی هویت و. بدون شناسنامه نیز گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شمار افراد بی هویت یک میلیون نفر تخمین زده شده است که در تهران حدود ۳۵ هزار نفر است. البته برداشت بدی از این آمار شده و بعضا بخش قابل توجهی از اینها که شناسنامه ندارند از اتباع هستند.

خدادادی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم معضل بی سوادی را حل کنیم، علاوه بر اجباری کردن سواد، راهکارهای دیگری چون تشویق و فرهنگ سازی که عزم ملی می طلبد باید در دستورکار قرار بگیرد، اظهار کرد: اگر بی سوادی یک معضل جدی است دیگر نباید بحث بار مالی آن مطرح باشد و باید دولت و مجلس آن را درک کنند، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است و اگر یک ریال اینجا هزینه شود ۱۰ ریال در جای دیگر صرفه جویی شده است.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.