کد مطلب: ۳۰۰۶۵۲

سلمان نصیر زاده، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

همه شایعات روز پرتنش بورس/پالس منفی برای گروه‌های صادراتی

همه شایعات روز پرتنش بورس/پالس منفی برای گروه‌های صادراتی

تقابل چند رویداد در اولین روز معاملات هفته پایانی شهریور ماه، معاملات بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داد. پشت پرده رشد بیش از سه هزار واحدی امروز شاخص کل بورس چیست و آیا رشد سهام گروه خودرویی ادامه‌دار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه اولین روز معاملات هفته پایانی شهریور ماه را با کندی معاملات و سایت بورس آغاز به کار کرد. در جریان معاملات امروز بورس گروه بیمه مثبت معامله شدند و بازار در نمادهای بزرگ پر عرضه بود و برای نمادهای پتروشیمی‌ از جمله پارس، شغدیر، جم و شاراک صفوف خرید تشکیل شد که دلیل این موضوع خبری بود که در روز جمعه در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد.

در این خبر عنوان شده بود که شریعتمداری، وزیر صمت خبر داده است که از هفته آینده سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا برداشته می‌شود.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۹۴۵۴ میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد ۳۰۵۸ واحد در رقم ۱۵۸۱۱۹جای گرفت.

همچنین ارزش معاملات فرابورس به ۹۵۶۳ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۳۴ واحد در رقم ۱۸۰۵ جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فارس، پارس، جم، پارسان، همراه» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فملی، فخوز، فولاد، کگل، شبریز» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

شفاف‌سازی نماد هرمز

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این بود که همچنان روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه صعودی خواهد بود و احتمال عبور شاخص کل بورس از مرز 190 هزار واحد هم وجود دارد. صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و معدنی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند. امروز بازار سرمایه در حالی شاهد معاملات منفی نمادهای فولاد، کگل و فملی بود که شرکت فولاد هرمزگان جنوب اقدام به شفاف‌سازی کرده است.

با توجه به ابلاغ اصلاح دستورالعمل تنظيم بازار محصولات فولادی وزارت صنعت معدن و تجارت به شماره 60/163232 مورخ (20 شهریورماه 97) قيمت‌های پايه محصولات فولادی در بورس کالا معادل متوسط نرخ کشف شده کالاها در 4 عرضه آخر بورس کالا تعیین و سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای محصولات فولادی باز است. لازم به توضیح است درصورتی که رشد قيمت‌های محصولات فولادی در بورس کالا بالاتر از 20 درصد باشد متناسب با آن قيمت مواد اوليه و انرژی تعدیل خواهد شد.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نماد هرمز نیز شفاف سازی کرد. بدین صورت که در خصوص تعیین قیمت‌های پایه و همچنین سقف رقابت در معاملات موارد ابلاغ شده به شرح ذیل افشا می‌شود:1 - منبع قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا معادل متوسط نرخ کشف شده کالاها در 4 عرضه آخر بورس کالا است.2- سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای محصولات فولادی باز است. در نتیجه تصمیمات ذکر شده، احتمال افزایش نرخ فروش محصولات و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه به تناسب افزایش نرخ فروش وجود دارد و آثار مالی ناشی از تغییرات نرخ فروش شرکت و مبالغ ریالی آن در طی دوره مالی سال 1397 در صورت‌های مالی شرکت منعکس و به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که مطابق بخشنامه جدید دولت، مواد اولیه تولید و قطعات یدکی از پرداخت ما به التفاوت ارز معاف هستند که این موضوع باعث اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی شد.

بدون شک تقابل چند رویداد در اولین روز معاملات هفته پایانی شهریورماه، معاملات بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داد، بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که چه شایعاتی رشد بیش از سه هزار واحدی امروز شاخص کل بورس را رقم زد و آیا رشد سهام گروه خودرویی ادامه‌دار است؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد بیش از سه هزار واحدی شاخص کل بورس در اولین روز معاملات هفته پایانی شهریور ماه، گفت: پیش از آغاز معاملات امروز بازار سرمایه، خبر عرضه محصولات ذوب آهن، ورق فولاد مبارکه و شمش فولاد خوزستان برای اولین بار پس از اعلام برداشتن سقف نوسان قیمتی در بورس کالا به همراه لغو عرضه محصولات پتروشیمی برای تغییر در نحوه قیمت‌گذاری جو مناسبی را روانه این گروه‌ها کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی یک ساعت آغازین بازار به واسطه اختلال در هسته معاملات شاهد اختلال در روند معاملات معامله‌گران بودیم که با واکنش منفی معامله‌گران خرد و تشدید عرضه‌ها همراه شد که در دقایقی هیجان منفی در این نوع معاملات به وضوح مشهود بود.

نصیرزاده افزود: در عین حال در بورس کالا معاملات جذاب دنبال شد، به نحوی که قیمت ورق فولاد مبارکه تا مرز 3600 تومان و نرخ شمش فولاد خوزستان به مرز 3700 تومان در بورس کالا افزایش پیدا کرد. بدون شک افزایش قیمت محصولات فولادی می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی گروه فولاد و نمادهای سنگ آهنی داشته باشد.

وی ادامه داد: فعالان صنعت فولاد معتقد هستند این جهش قیمتی در بورس کالا می‌تواند دست دلالان را از این بازار کوتاه کند، اما احتمال کاهش و رکود تقاضای داخلی به واسطه جهش قیمت‌ها را نیز می‌توان انتظار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از دیگر نکات بازار امروز می‌توان به اقبال معامله‌گران به گروه خودرویی اشاره کرد. به عبارتی مطرح شدن معافیت پرداخت مابه‌التفاوت ارز برای مواد اولیه تولید خودرو توسط وزارت صمت و انتظار افزایش نرخ تا 20 درصد محرک این گروه شده ،از این رو یک فرصت نوسان‌گیری برای معامله گران نمادهای این گروه فراهم شده است.
رشد گروه خودرویی موقتی است

نصیرزاده افزود: در عین حال باید دقت داشت که این گروه طی هفته‌های آتی اقدام به انتشار گزارش‌های شش ماهه خود خواهد کرد و انتظار می‌رود با افزایش زیان و عملکردهای نامطلوبی همراه شود که می‌تواند فشار عرضه را بر این گروه تشدید کند از این رو این دسته از رشدهای گروه خودرویی همچنان موقت ارزیابی می‌شود.

ممنوعیت صادرات مواد نفتی و فلزی به افغانستان

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما در آخر یک خبر در حوزه صادرات می‌تواند چالش آفرین باشد. انتشار خبری از سوی مقامات افغانستان مبنی بر ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان، آهن و کاشی و سرامیک از مرز ایران می‌تواند چالش آفرین باشد.

وی ادامه داد: گفته می‌شود دولت افغانستان در راستای تحریم‌های آمریکا واردات برخی کالاهای صنعتی همچون فولاد، سیمان، آهن‌آلات و میلگرد را از ایران ممنوع کرده است. افغانستان چهارمین مقصد کالاهای ایرانی است که ادامه دار شدن ممنوعیت صادرات به این کشور می‌تواند پالس منفی برای گروه‌های صادراتی و دلار ی تلقی شود.

نصیرزاده یادآور شد: در مجموع می‌توان گفت بازار امروز با تقابل تحولات بورس کالا و اختلال در سامانه معاملات روز پرتنشی را پشت سرگذاشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.