کد مطلب: ۳۱۲۹۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شبه‌پول یک ساله ۱۸ درصد افزایش یافت/سهم ۸۷ درصدی شبه‌پول در نقدینگی

شبه‌پول یک ساله 18 درصد افزایش یافت/سهم 87 درصدی شبه‌پول در نقدینگی

در مرداد ماه امسال میزان شبه پول به 1415 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته 18 درصد رشد داشته است. سهم بانک‌ها در ایجاد نقدینگی با محوریت شبه‌پول در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آمار بانک مرکزی شبه پول طی سال‌های 1380 تا 1396 رشدی 10 برابری داشته است.

رشد شبه‌پول از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابتدا جنبه مثبت آن که شبه پول ماهیت ضدتورمی دارد. دولت با اعمال سیاست‌هایی از قبیل افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند با جذب سپرده‌های بیشتر تورم را کنترل کند.

جنبه منفی آن از این جهت است که اگر بازار جذاب پرسودتری یافت شود یا نرخ سود بانکی کاهش یابد، این امکان وجود دارد که حجم عظیمی از سپرده‌های بانکی از سیستم بانک خارج و روانه بازارهای دیگری از جمله بازار ارز، طلا و سکه شوند.

سهم بانک‌ها در ایجاد نقدینگی با محوریت شبه‌پول در حال افزایش است.

در مرداد ماه امسال میزان شبه پول به 1415 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته با رشد همراه بوده است.

میزان شبه‌پول از 1200 هزار میلیارد تومان در مرداد ماه سال گذشته با 18 درصد رشد به 1415 هزار میلیارد تومان در مرداد ماه سال جاری رسید.

در پنج ماهه نخست سال جاری شبه‌پول حدود پنج درصد رشد داشته که بیشترین میزان رشد آن مربوط به مرداد ماه بوده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نقدینگی کشور در مرداد ماه سال جاری 1646 هزار میلیارد تومان بوده که بیش از 87 درصد آن را شبه‌پول تشکیل داده است.

18 5

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.