کد مطلب: ۷۶۴۰۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی از شنبه/ شرایط ثبت نام اعلام شد

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی از شنبه/ شرایط ثبت نام اعلام شد

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز شنبه (ششم اسفند) شروع می‌شود. شرایط ثبت‌نام برای این خودروها را در این گزارش بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت صمت جزئیاتی از فروش خودروهای وارداتی اعلام کرد. قرار است این خودروها از طریق قرعه کشی عرضه شوند.

سرانجام پس از حواشی بسیار شرایط ثبت نام برای خودروهای وارداتی اعلام شد. بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی از روز شنبه (ششم اسفند) شروع می‌شود.

آنطور که روز گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت سفارش ۸۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های واردکننده ثبت شده است.

شرایط ثبت نام خودروهای واردتی

روز گذشته امید قالیباف گفت متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید نصف مبلغ خودرو را در حساب خود داشته باشند.

بر اساس اعلام وزارت صمت شرکت‌کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه کشی خودروهای داخلی، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

به گزارش ایسنا، مقرر شده خودروهای وارداتی در قرعه کشی عرضه شود. شرکت‌کنندگان در قرعه کشی باید شرایط عمومی برنامه‌های فعلی قرعه‌کشی خودروهای داخلی از جمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند و تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.

جزئیات نحوه قرعه کشی خودروهای وارداتی

آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پس از پایان قرعه‌کشی و بررسی اطلاعات، نام ۱۰۰ هزار نفر به قید قرعه انتخاب و اعلام می‌شود. همچنین بعد از اعلام نام برندگان قرعه‌کشی، شرکت‌های واردکننده خودروهای خود را در سامانه عرضه می‌کنند و متقاضی از بین آن‌ها انتخاب می‌کنند.

اگر در جریان قرعه کشی خودروهای وارداتی، خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه کشی برنده شده‌اند. اعلام نام برندگان اولیه برای این خودروها، ارتباطی با زمان ثبت نام ندارد، بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه کشی است.

حذف شرکت‌کنندگان با برداشت از پول بلوکه شده

اما تکلیف کسانی که در همان مرحله اولیه، خودروی مورد نظر خود را انتخاب نمی‌کنند، چیست؟ در این شرایط حق تقدم آنها تا زمان انتخاب خودرو حفظ می‌شود. این شرکت‌کنندگان همچنان باید ۵۰۰ میلیون تومان را نیز در حساب خود بلوکه نکه دارند. در غیر این صورت اگر متقاضی هر مبلغی از ۵۰۰ میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو می‌شود.

جریمه برندگان در صورت پرداخت نکردن هزینه‌ها

متقاضیانی که در قرعه کشی خودروهای وارداتی برنده شدند، بعد از انتخاب خودرو سه روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزینه ارزش کالا، کرایه حمل و نقل تا بندر مقصد و بیمه (CFR) را پرداخت کند. البته ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ قبلا برای ورود به قرعه کشی پرداخته شده است.

اگر افراد برنده نتوانند ظرف سه روز این مبلغ را پرداخت کنند، ثبت نام آنها باطل می‌شود و باید پنج درصد هم جریمه پرداخت کنند.

مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص است و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرداخت کند.

مرحله سوم پرداخت هم زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و غیره است. به عبارتی مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهای داخلی است و مرحله دوم به این روند اضافه شده است.

آنطور که وزارت صمت اعلام کرده این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز محاسبه می‌شود.

فرصت سه ماهه برای تحویل خودرو به متقاضیان

اما این خودروهای وارداتی پس از قرعه‌کشی و طی کردن مراحل بعدی از سوی متقاضیان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ از زمانی که افراد مرحله اول را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا می‌کنند، شرکت مورد نظر سه ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضیان تحویل دهد.

پس از این سه ماه، شرکت به ازای هر یک ماه دیر کرد، باید ۷.۵ درصد جریمه پرداخت کند. هر یک از طرفین که قرارداد را ابطال کند باید پنج درصد جریمه پرداخت کند. اما پیش از امضای قرار داد، حتی اگر افراد در قرعه کشی خودروهای وارداتی برنده شده باشند، هیچ تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.

ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو که با همکاری یک شرکت جدید طراحی شده، صورت می‌گیرد. آدرس این سامانه به زودی در اطلاعیه وزارت صمت منتشر می‌شود.

ابهامات پیش‌فروش خودروهای وارداتی

در حالی پیش‌فروش خودروهای وارداتی آغاز شده که در تعداد خودروهایی که تاکنون به کشور وارد شده ابهامات زیادی وجود دارد.

پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو طی شش ماه وارد کشور می‌شود. بر اساس اعلام این وزارتخانه قرار بود تا پایان امسال، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور شود.

قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود اما طولی نکشید که آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح شد. با تصویب هیئت وزیران شرط «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ٢ این آئین‌نامه حذف شد.

امید قالیباف نیز روز گذشته به خبرگزاری مهر گفت: «راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودروهای وارداتی در این سامانه در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت در خصوص روش‌های جایگزین عرضه در بورس کالا است.»

آخرین اخبار خودرو را از صفحه خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید

    نتیجه میگیریم ۵۰۰ تومن بدید تا سه ماه سودش بره تو جیب دولت،بعدش دلمون خواست ماشین میدیم دلمون نخواست نمیدیم!!!! هر چقدر هم که روز تحویل گفتیم باید اضافه تر بدید و حرف اضافه نزنید

  • گرفتار

    سلام من مادر ۵فرزند هستم فرزند آخرم تیر ماه دنیا آمد از اون موقع هر چی شرکت کردم اسمم در نیومده حالا به نظر شما با ۵تابچه می تونم ۵۰۰میلیون جور کنم چه برسه به بقیه پولش نهایتش من بتونم ۲۰۰میلیون خورده ای جور کنم برای ماشین های ایرانخودرو که اون هم شانس ندارم

  • ناشناس

    با پول مردم مملکت داری سخته پول نفت و معادن خرج کجا میشه خدا داند که مملکت فقط با پول خود مردم اداره میشه هر روز یه راهکار جدید برای بیرون کشیدن پول از جیب مردم یروز دلار یروز طلا یروز ماشین ….

  • حقیقت تلخ

    این طرح هم به درد مردم نمی‌خوره آخه هرکی پونصد ملیون داشت خو یه وسیله ای برای خودش جور میکرد
    متأسفانه همه چیز برای پولداراست همین قرعه کشی داخلی هم برای سرگرمیه از هر هزار نفر ب اسم ی نفر در میاد ک صدای مردم بیوفته بقیشم میدن بنگاه دار به قیمت آزاد بفروشه

  • ناشناس

    باز بودجه کم آوردین دست انداختین تو جیب مردم
    گیرم شما قیمت نهایی رو اعلان کردین ۵میلیارد
    کسی انصراف بده باید پنج درصد جریمه بده
    ننگ بر شما

  • ناشناس

    قیمت نامعلوم ،‌ماشین نامشخص، زمان نامعلوم،
    تضمین صفر، جریمه هم باید بدیم، کشور ایران…
    وای خدا نفس کشیدن واسم چقدر سخته

  • ناشناس

    نه نوع ماشین مشخصه نه قیمت و نه زمان تحویل فقط اگر اسمت در بیا مبلغی که اونا میگن ندی 250 میلیون ازپولتو میگیرن چقدر شما برا پولای مردم نقشه میکشین

  • زهرا

    خاک تو سرشون با قانوناشون اصلا قیمت خودرو مشخص نیس بعدم ممکنه اسممون بیرون بیاد ولی پولشو نداشته باشیم باید جریمه هم بدیم اینم مثل بورس میخوان پول مردومو بخورن م نمیدونم این مسعولین باهوش تو کدوم لپ لپی بیرون اومدن دولت رییسی فقط ب نفع قشر پولدار کار میکنه

  • ناشناس

    خدمات پس از فروش نباشه یک مشگل بزرگی هست برا خریداران اینجوری خودرو داخلی خیلی مناسب تر میباشد چونکه قطعات اونا به وفور پیدا میشه در ضمن خودروهای وارداتی بالاتر از یک میلیارد میباشن

  • ناشناس

    آخه به چه دلیلی به چه امیدی من ۵۰۰ملیون پولمو مسدود کنم نه اسم ماشینم مدونم‌چیه نه قیمت ماشین بعدم تازه اگه نخاصم‌جریمه بدم حداقل زمان ،اسم ماشین ،مبلغشو می‌گفتید