کد مطلب: ۶۴۸۷۲۸

چه کسانی نمی‌توانند به حج بروند؟/ قیمت حج امسال چند؟

چه کسانی نمی‌توانند به حج بروند؟/ قیمت حج امسال چند؟

بعد از چند سال وقفه، قرار است از نیمه خرداد ماه امسال اولین گروه زائران برای حج تمتع به مکه بروند. اما عربستان به دلیل کرونا، شرایط جدیدی برای مسافران وضع کرده که سبب می‌شود برخی از افراد نتوانند امسال هم به حج بروند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنگونه که رئیس سازمان حج و زیارت خبر داده دو گروه امسال نمی‌توانند به حج بروند؛ یکی افراد بالای ۶۵ سال و دیگری، افرادی که واکسن برکت زده‌‌اند.

آنگونه که جام جم در مصاحبه با رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرده امسال قرار است ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر از ایران عازم حج تمتع شوند. اما هنوز مقدمات این سفر فراهم نشده و مشکلاتی وجود دارد.

چه کسانی نمی‌توانند به حج بروند؟

به گفته سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت عربستان سهمیه زائران همه کشورها را کاهش داده و از ۷۴ هزار زائری که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر عازم مکه هستند.

حسینی می‌گوید ۵۰ روز دیگر زائران باید به مکه بروند اما نه ویزایی برای ما صادر شده و نه هتل‌ها و موارد دیگر مشخص است. این در حالی است که در سال‌های قبل شش ماه مانده به موعد برگزاری حج، مقدمات حضور زائران فراهم می‌شد.

جز این، مشکل بعدی انتقال ارز به عربستان است. بانک‌های عربستان باید آمادگی داشته باشند تا پول از طریق واسطه‌ها به آنجا منتقل شود. چون ما به دلیل تحریم، در سوییفت حضور نداریم. همین دو مشکل ممکن است زائران ایرانی را از حضور در مراسم حج محروم کند.

اما جدای از این مشکلات، عربستان محدودیت سنی برای زائران در نظر گرفته است. تنها افرادی امسال می‌توانند به حج بروند که سن آنها کمتر از ۶۵ سال باشد.

این شرط در حالی است که بسیاری از زائران بیش از ۱۰ دسال صبر کرده‌اند تا نوبت حج آنها شود و حالا دچار محدودیت سنی هستند. حسینی گفته:« ما هفته گذشته مکاتبه‌ای با عربستان داشتیم، با کمک نماینده‌مان در نیویورک درخواست کردیم که این شرط را بردارند. اگر می‌خواهند شرط سنی بگذارند شرط سنی ۷۵ سال را در نظر بگیرند و استدلال کردیم افرادی که توان جسمی دارند به حج بروند. اما اگر عربستان قبول نکند، مجبوریم افراد کمتر از ۶۵ سال را به مراسم حج بفرستیم. افراد بالای ۶۵ سال باید صبر کنند که کرونا کنترل شود و عربستان در سال‌های بعد این شرط را بردارد.»

گروه دیگر از افرادی که نمی‌توانند به مکه بروند، آن گروهی هستند که یا کلا واکسن نزده‌اند یا واکسن برکت زده‌اند. دلیل این مساله این است که عربستان واکسن‌های ما را قبول ندارد.

اما عربستان کدام واکسن را قبول دارد؟ آنطور که رئیس سازمان حج و زیارت گفته «هشت واکسن مورد تایید عربستان است که دو نوع از واکسن‌هایی که مورد تایید آنهاست یعنی سینوفارم و استرازنکا در سبد واکسیناسیون ما هم قرار دارد. ۹۰ درصد از شهروندان ایرانی سینوفارم تزریق کرده‌اند.» اما آنهایی که برکت زده‌اند نمی‌توانند به حج بروند!

هزینه حج تمتع چقدر است؟

سال ۹۲، هزینه حج تمتع حدود ۹ تا ۱۲ میلیون تومان بود اما به نظر می‌رسد امسال هزینه حج تمتع نزدیک ۱۰۰ میلیون تومان شده باشد!

رئیس سازمان حج و زیارت گفته هزینه سفر حج سال ۹۹ حدود ۳۵۰۰ دلار بود. امسال ۱۲ تا ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی عربستان به این عدد اضافه می‌شود و زائران علاوه بر ۳۵۰۰ دلار قبلی، باید ۲۰۰ دلار دیگر به ما پرداخت کنند.

مبنای محاسبه ارز برای زائران مکه، ارز نیمایی است. سال ۹۹ دولت به زائران ارز ۹ هزار تومانی داده بود و امسال ارز نیمایی به ۲۵ هزار تومان رسیده است. یعنی زائران باید حدود ۵ میلیون دیگر هزینه کنند که با هزینه ۳۵ میلیونی سال ۹۹، مجموع هزینه حج به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد.

اما اگر مبنای محاسبه ۳۷۰۰ دلار با نرخ نیمایی کنونی باشد، هزینه حج تمتع برای هر نفر حدود ۹۲ میلیون تومان است!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارین

    کسی فیش فروشی دارد؟

  • ناشناس

    فیش فروشی داریم ولی نمیدونم قیمت چند هستش شما چند خریدارید ما فروشنده هستیم

  • ناشناس

    در زمانی که پول واریز شده دلار چند بوده باید به نرخ همان زمان محاسبه شود نه الان این یک نوع حق بازی است شما اگر توان نداشتید اعزام بکنید نباید پول مردم را نگه میداشتید

  • روح الله نارویی بلوچستان

    سلام ببخشید کسی فیش فروشی داشت خریدارم تشکر

  • روح الله نارویی بلوچستان

    سلام دوعدد فیش حج خریدارم

  • سید حسن مرعشی

    واکسن‌های کرونای تولید ایران مجوز استفاده اضطراری سازمان جهانی بهداشت رو نگرفته.عربستان طبق قوانین جهانی واکسن‌های بدون مجوز رو مثل بقیه کشورهای دنیا قبول نمیکنه.سلامت میلیونها انسان شرکت کننده در حج مهمتر از همه چیزه.الکی مسئله سیاسی نکنید

  • ناشناس

    دوستان حج تمتع برای کسی که استطاعت مالی داره از نظر شرعی واجبه و ربطی به ثواب نداره، چیزی رو هم که خدا برامون واجب کرده ما حق نداریم در مورد انجام دادن یا ندادنش تصمیم بگیریم
    مثل نماز که حتی اگه ثواب هم نداشت کسی که اسلام رو قبول کرده باید به جا بیاره فقط به این دلیل که امر خداست

  • ناشناس

    یکی ازشروط مهم واصلی گفتگوی مذاکرات بین ایران وگروه عربستان پذیرش شرط حجاج ترزیق کنندگان واکس برکت قراردهند؟سعودی هابایدشرط عدم پذیرش ترزیق واکسن داخلی برکت دارند

  • ناشناس

    سلام وقت بخیر تکلیف کسانی که بخاطر کرونا اعزامشون کنسل شد و الان بالای ۶۵ سال هستند چی میشه ؟؟؟؟ تمام هزینه هارو هم سازمان حج و زیارت دریافت کرده ولی بخاطر کرونا چند سال تو صف انتظار نگه داشتند
    الان عربستان به این نتیجه رسیده بالای ۶۵ سال نباید در حج امسال شرکت کنه؟

  • ناشناس

    سن بالای ۶۵سال خیلی هستندلطف کنیدبالای ۶۵ببرید