کد مطلب: ۵۷۶۷۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام بانک‌ها وام اشتغال می‌دهند؟ / شرایط دریافت وام چیست؟

کدام بانک‌ها وام اشتغال می‌دهند؟ / شرایط دریافت وام چیست؟

با شیوع کرونا مشاغل بسیاری آسیب دیدند و افراد بسیاری بیکار شدند. این مساله تقاضا برای وام اشتغال را افزایش داده است. وام خوداشتغالی که بانک‌های مختلف پرداخت می‌کنند و مبلغ آن تا دو میلیارد تومان هم هست. اما شرایط دریافت وام خوداشتغالی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وام اشتغال تا پیش از این، بیشتر با معرفی کمیته امداد امام خمینی و با الویت زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شد اما حالا دامنه و مبلغ گسترده‌تری پیدا کرده است.

مثلا ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان واجد شرایط که قصد راه انداختن کسب و کارخانگی دارند، تا ۱۰۰میلیون تومان وام اشتغال می‌دهد.

به روستایی‌ها هم در ۵ بانک عامل کشاورزی، رفاه، ملت، ملی و صادرات به صورت قرض‌الحسنه و با سود بانکی ۴ درصدی وام خود اشتغالی داده می‌شود. البته به شرطی که از کمیته امداد در این زمینه کمکی دریافت نکرده‌ باشند.

نحوه دریافت

اگر می‌خواهید از بانک و موسسات مالی وام خود اشتغالی دریافت کنید، پیش از هر چیز باید بدانید، بانک مدنظرتان با چه نهادهایی همکاری می‌کنند تا از سوی آن نهاد معرفی‌نامه دریافت کنید.

معرفی‌نامه باید توسط یکی از سه نهاد کمیته‌ امداد امام خمینی، بهزیستی و بنیاد شهید صادر شده باشد.

اگر هم قصد دارید از صندوق امید برای مشاغل روستایی خود تسهیلات دریافت کنید، ابتدا باید در این صندوق ثبت‌نام کرده و شماره رهگیری دریافت کنید.

در گام بعدی باید یک طرح توجیهی برای معرفی کسب‌وکار خود آماده کنید تا وام‌دهنده متقاعد شود که ایده کسب‌وکار شما کاربردی و اجرایی است.

پس از بررسی مدارک، بازرسی یا مصاحبه انجام می‌شود. اگر شرایط شما مساعد باشد وام به شما تعلق می‌گیرد.

برای کدام مشاغل می‌توان وام گرفت؟

وام خوداشتغالی برای کسب‌وکارهای خانگی و مشاغل روستایی در نظر گرفته شده. مشاغل خانگی مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که می‌توانند وام خود اشتغالی دریافت کنند، اینها هستند:

تولید پوشاک، قالی‌بافی، فرش‌بافی، گلیم‌بافی و گلیم‌دوزی، گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی، حوله‌بافی، تولیدات چرمی، تولید مصنوعات نمدی، گبه، پارچه‌بافی، چیت‌بافی، تابلو فرش و نخ‌ریسی سنتی

زیورآلات، خاتم‌کاری، تراش سنگ‌های نیمه قیمتی، حکاکی روی فلزات، قلم‌زنی، احجام چوبی و منبت و معرق‌کاری

پرورش قارچ، پرورش گل و گیاه، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، پرورش عقرب، تولید عرقیات گیاهی، پرورش کرم ابریشم و تولید میوه خشک
انواع بسته‌بندی

کسب و کارهای الکترونیکی، پشتیبانی سایت، برنامه‌نویسی و ساخت انیمیشن و مجسمه‌سازی

مشاغل روستایی هم شامل کسب و کارهایی نظیر کشاورزی، صنایع‌دستی، کشت محصولات گلخانه‌ای، شیلات، زنبورداری و دام‌داری می‌شوند.

کدام بانک‌ها وام خود اشتغالی می‌دهند؟

هر یکی از بانک‌هایی که این وام را می‌دهند، شرایط خاص خود را برای وام‌دهی دارند و سقف تسهیلات آنها هم به شعبه موردنظر و شرایط درخواست‌کننده بستگی دارد.
با این حال برخی شرایط تعدادی از بانک‌ها در زیر آمده است:

بانک مسکن

بانک مسکن برای مشاغل خانگی و خوداشتغالی وام در نظر گرفته است. منتها با معرفی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا بنیاد شهید و امور ایثارگران. سقف تسهیلات خوداشتغالی مسکن برای مشاغل خانگی ۵۰ میلیون تومان و برای طرح کارفرمایی ۲ میلیارد تومان است.

بانک سپه

بانک سپه برای ارائه تسهیلات خوداشتغالی از شما فقط معرفی‌نامه کمیته امداد را می‌پذیرد. این بانک برای تسهیلات خوداشتغالی خود سقف ۱۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است.

بانک کشاورزی

بانک کشاورزی تنها بانکی است که بدون ارائه معرفی‌نامه هم درخواست وام شما را قبول می‌کند. فقط کافی است درخواست بدهید.

بانک ملی

بانک ملی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وام خود اشتغالی اعطا می‌کند. بنابراین داشتن معرفی‌نامه از این نهادها در این بانک هم ضروری است.

بانک ملت

بانک ملت برای ۳ نوع مشاغل خانگی، خوداشتغالی و کارفرمایی تسهیلات در نظر گرفته است.

البته برای برخوردی از این وام باید از سازمان بهزیستی معرفی‌نامه ببرید. نبود سابقه چک برگشتی و تسهیلات پرداخت نشده و ارائه ضامن معتبر نیز از شروط ضروری اخذ وام است.

تسهیلات خوداشتغالی این بانک تا سقف ۵ میلیون، ۲۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بانک صادرات

یکی از طرح‌های اعتباری طراوت توسعه بانک صادرات به اعطا وام خود اشتغالی اختصاص یافته است. این وام دارای سود ۴ درصدی است و با ارائه معرفی‌نامه از کمیته امداد و سایر مدارک مورد نیاز، به شما تعلق می‌یابد.

پست بانک

پست بانک هم با همکاری کمیته امداد به افراد واجد شرایطی که قصد شروع کسب‌وکاری دارند، وام خوداشتغالی می‌دهد. برای دریافت این تسهیلات باید معرفی‌نامه از کمیته امداد داشته باشید. سقف این وام ۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

بانک رفاه کارگران

وام خوداشتغالی بانک رفاه کارگران به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران بانک رفاه کارگران اختصاص یافته است.

بانک سینا

وام ۵۰ میلیون تومانی خوداشتغالی بانک سینا به منظور اشتغال‌زایی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، به خصوص زنان سرپرست خانوار، با نرخ کارمزد ۴ درصد داده می‌شود. مدت زمان بازپرداخت این وام ۷ ساله است.

قرض‌الحسنه مهر ایران

با توجه به توافق به عمل آمده میان معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در این بانک وام قرض‌الحسنه خوداشتغالی با سقف ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به مشاغل خرد روستایی داده می‌شود. بازپرداخت این تسهیلات هم ۳۶ تا ۶۰ ماهه است.

با وجود تفاوت در شرایط بانک‌ها برای اعطای وام ظاهرا چند شرط مشترک وجود دارد:

متقاضیان این وام باید بی‌کار باشند و از هیچ نهاد دیگری هم تسهیلات خوداشتغالی دریافت نکرده باشند.

ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت نظام ‌وظیفه برای آقایان الزامی است.

اکثر بانک‌ها برای دریافت این وام‌ها شرط سنی ۱۸ تا ۵۰ سال را در نظر می‌گیرند.

ضمنا کمی بعد از دریافت وام بازرسی از کارتان انجام می‌شود. اگر وام خود را به غیر از هدفی که برای آن درخواست داده باشید خرج کنید، مبلغ وام خوداشتغالی به همراه یک جریمه‌ سنگین از شما پس گرفته می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شیما

    سلام برای تاسیس مهد کودک هم وام تعلق میگیره؟

    • ناشناس

      سلامم من ۵سال زندان بودم حرفه آموزی دوره دیدم اما نمیخوام خیاطی بزنم ایا وام میدن میکانیکی بزنم

  • حلما

    سلام وقتتون به خیر ،من چند وقت پیش رفتم یه بانک برا گارگاه خیاطی ،گفتن باید شرکت ثبت کنم ،با کلی بدبختی شرکت ثبت کردم ،دوباره گفتن باید پروانه کسب بگیرم ،دوماه تمام وقت گذاشتم و پروانه کسب گرفتم ،ولی اون بانک دیگه گفت وام نمیدیم وحالا نمی دونم باید کجا برم برا وام ،و این همه وقت و زحمتی که گذاشتم برا ثبت شرکت و پروانه کسب و هزینه که کردم که واقعا ،بهش نیاز داشتم ،حالا نمی دونم کجا باید برم ،شما راهنماییم کنین لطفا

  • ناشناس

    سلام من میخوام مغازه ابزار فروشی بزنم ایا وام تعلق میگیره یا نه ؟؟

  • Mansor

    سلام برای مامیخواهیم مکانیکی بازکنیم چه وامی تعلق میگیره؟

    • ناشناس

      سلام دوست عزیزم،شما باید بری کمیته امداد درخواست بدی تایید شدید بانکو مشخص میکنن ضامن میبری وام میگیری،اما برای وام خوداشتغالی کارمندای بانک انگار میخوان از جیب باباشون وام بدن سخت میگیرن رو ضامن

  • Mansor

    سلام من میخوام تعمیرگاه بزنم چه وامی تعلق میگیره؟

  • ناشناس

    با سلام
    میخوام کارگاه تولید بستنی سنتی بزنم وبه صورت عمده بفروشم وام به من تعلق میگیره

  • ناشناس

    میخوام یه نیسان بخرم و باهاش کار کنم
    لطفا راهنمایی کنیید وام اشتغال زایی بهم تعلق میگیره

  • ناشناس

    میخوام وام تولیدی پوشاک در روستا بزنم ب من وام میدهن

  • ناشناس

    سلام وام برای راه اندازی جوراب بافی میخواستم

  • ناشناس

    سلام