کد مطلب: ۱۹۸۷۲۲

شرایط رشد صادرات محصولات کشاورزی چیست

شرایط رشد صادرات محصولات کشاورزی چیست

یک مقام مسئول گفت: رشد 22 درصدی صادرات محصولات کشاورزی منوط به تفاهم‌نامه گمرکی و رفع موانع نقل‌و‌انتقالات بانکی است.

شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از رشد صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: با توجه به تاکید لایحه بودجه سال آینده مبنی بر افزایش درآمدهای ارزی ،باید حدود 7 میلیارد دلار از محل صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال آینده عاید کشور شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به اینکه رشد صادرات محصولات کشاورزی مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم است، افزود: اگرچه رشد 22 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در بودجه سال آینده دیده شده است، اما تحقق این امر منوط به رفع موانع حمل و نقل، کانتینرهای یخچالی، نقل وانتقال بانکی، تفاهم نامه گمرکی، تعرفه‌های ترجیحی و شرکت‌های مدیریت صادراتی است.

شجری ادامه داد: با توجه به تاثیر رفع موانع پیش رو در رشد صادرات محصولات کشاورزی انتظار می‌رود که با تعامل و عزم جدی میان دستگاه‌های مسئول، مشکلات نقل و انتقال پول، زیرساخت‌های لوجستیک و حمل‌و‌نقل جهت دستیابی به رشد 25 درصدی رفع شود.

تولید سالیانه 120 تن انواع محصولات کشاورزی

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: سالیانه به طور متوسط 120 میلیون تن محصول مختلف کشاورزی در کشور تولید می‌شود که برخی از آنها چند برابر نیاز داخلی است.

به گفته وی در صورت ساماندهی مناسب و با توجه به پتانسیل بالای بخش کشاورزی، صادرات بخش اعظمی از محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه از جمله روسیه، قزاقستان، گرجستان، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی امکان پذیر خواهد بود.

ملک زاده با اشاره به اینکه ایران بیش از 90 درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند، افزود: در بخش‌های دیگری از قبیل مرکبات، مزیت‌های نسبی در کشور وجود دارد که در صورت فرآوری محصول، امکان افزایش صادرات و رقابت با سایر رقبا در بازار، دور از انتظار نیست.

این گزارش می‌افزاید؛ با توجه به پتاسیل بالای بخش کشاورزی و اهمیت آن در اقتصاد، تمامی مسئولان بر رشد صادرات محصولات کشاورزی و کاهش درآمدهای صادراتی حاصل از نفت تاکید بسیاری دارند که به نظر می‌رسد تحقق این امر تنها با فراهم شدن زیرساخت‌ها و رفع موانع امکان پذیر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.