کد مطلب: ۳۱۵۰۸۳

شرط جدید بانک مسکن برای پرداخت وام به خانه‌اولی‌ها

شرط جدید بانک مسکن برای پرداخت وام به خانه‌اولی‌ها

بانک مسکن در بخشنامه ای جدید که قرار است از اول آبان اجرا شود شروط سه گانه دریافت تسهیلات مسکن یکم را که تا پیش از این برای یکی از زوجین الزامی بود تغییر داد و از این پس زوجین باید این شرایط را احراز کنند.

بانک مسکن در بخشنامه ای جدید که قرار است از اول آبان اجرا شود شروط سه گانه دریافت تسهیلات مسکن یکم را که تا پیش از این برای یکی از زوجین الزامی بود تغییر داد و از این پس زوجین باید این شرایط را احراز کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم برنامه ای بود که دولت یازدهم برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن به «خانه اولی ها» اجرا کرد و بر اساس آن زوج یا یکی از آنها که از تسهیلات دولتی برای خرید خانه استفاده نکرده یا واحدی به نام او نبود می‌توانست برای دریافت وام اقدام کند. مطابق با ضوابط و چارچوب‌های تعیین شده اعطای تسهیلات این صندوق، چنانچه یک متقاضی، به شکل انفرادی قصد افتتاح حساب و سپرده‌گذاری در صندوق را داشت، شرایط مربوط به خانه اولی بودن، صرفا برای همان فرد و نه برای همسر او (در صورت متأهل بودن)، مورد کنترل و استعلام قرار می‌گرفت. اما با بخشنامه جدید بانک مسکن از امروز شروط خانه اولی بودن، هم برای متقاضی و هم برای همسر او، استعلام می‌شود به این معنا که هر فرد متأهلی که برای افتتاح صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌خواهد اقدام کند هم او و هم همسر او باید خانه اولی باشند.

براین اساس افتتاح کننده حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم و همسر وی نباید از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید ، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی پیش از این استفاده کرده باشند. همچنین متقاضی و همسر وی از امکانات دولتی همچون زمین و مسکن نیز نباید استفاده کرده باشند.

پرداخت وام محدود می‌شود

لزوم احراز شرایط برای یکی از زوجین در قانون پیشین پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم این ایراد را داشت که برای مثال ممکن بود یکی از زوجین از تسهیلات مسکن استفاده کرده باشد و یا حتی خانه دار بوده ولی با این حال آنها می‌توانستند دوباره تسهیلات بگیرند و این زوج با زوجی که هیچ وامی نگرفته و خانه هم نداشتند برای دریافت وام شرایط یکسانی داشتند. پس لزوم دارا بودن شرایط برای زوجین شرایط استفاده از تسهیلات برای خانه دار شدن را حداقل برای خانه اولی‌ها یکسان می‌کند اما با بخشنامه جدید تعداد وام گیرندگان محدود می‌شود.

پروانه اصلانی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید می‌کند که لزوم احراز شرایط برای هر کدام از زوجین باعث می‌شود تعداد زوجینی که می‌خواهند از این نوع تسهیلات استفاده کنند محدود شوند.او البته می‌گوید منابع داخلی صندوق باید برای پرداخت تسهیلات کفایت کند و با این شرط جدید احتمالا با کاهش واجدین شرایط امکان پرداخت وام به همه متقاضیان بیشتر می‌شود و منابع داخلی صندوق جوابگوی متقاضیان خواهد بود.

متقاضیان در بافت فرسوده مستثنی شدند

البته بانک مسکن در بخشنامه جدید متقاضیان تسهیلات پس‌انداز مسکن یکم برای خرید ملک در محدوده بافت فرسوده را استثنا کرده است. به این صورت که بانک مسکن در تبصره‌ای این موضوع را یاد آور شده است که اعطای تسهلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اعم از تسهیلات انفرادی یا زوجین از تاریخ افتتاح حساب صندوق، کماکان بدون الزام به خانه اولی بودن متقاضی و همسر وی مشروط به رعایت ضوابط تسهیلات با سپرده بانک(گذشت پنج سال از دریافت تسهیلات با سپرده قبلی توام با تسویه یا گذشت پنج سال از دریافت تسهیلات با سپرده قبلی توام با انتقال به غیر آن) بلامانع است.

شرایط افراد مجرد

بانک مسکن در این بخشنامه اشاره کرده که اعطای تسهیلات این صندوق، به اشخاص مجرد، اشخاصی که همسر آنها فوت شده یا با همسر خود متارکه کرده‌اند مشروط به داشتن درآمد متقاضی بلامانع خواهد بود.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.