خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۴۳۰۶

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

شرط وزارت صمت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی / سه سیاست این وزارتخانه برای حمایت از تولید

شرط وزارت صمت برای حذف ارز 4200 تومانی / سه سیاست این وزارتخانه برای حمایت از تولید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورتی درباره حذف ارز 4200 تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود که شرایط بین‌المللی اجازه این تصمیم‌گیری را بدهد. در ضمن، تامین و توزیع مواد اولیه و تبدیل آن به کالا و ارائه به بازار، وضعیت مشخصی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دهم تیرماه امسال به عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده و بر این اساس محمدرضا فیاض، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد تا درباره برنامه دولت و بخش‌خصوصی در این روز سخن بگوید. همه ساله در این روز از پیشکسوتان این حوزه تجلیل می‌شود و حالا با همکاری دولت و بخش خصوصی، قرار بر این است که افراد شاخص، کارآفرینان و پیشکسوتان مورد تجلیل قرار گیرند.

سه برنامه دولت برای رونق تولید

همچنین طبق رسم هر سال بیانیه‌ای در این روز نیز صادر خواهد شد که خط و مشی بخش صنعت را تبیین خواهد کرد. در ادامه این مراسم معاون وزیر صمت از دو شرط حذف ارز دولتی سخن گفت.

محمد فیاض درباره شروط حذف ارز دولتی گفت: قیمت ارز چیزی نیست که در یک برهه زمانی خاص در مورد آن تصمیم‌گیری شود، بلکه یک تصمیم شناور است که به دلیل تبعاتش مدتی ادامه خواهد داشت. موضوع حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی در حال بررسی و تبادل‌نظر است.

او در ادامه اظهار کرد: در صورتی درباره حذف ارز 4200 تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود که شرایط بین‌المللی اجازه این تصمیم‌گیری را بدهد. در ضمن، تامین و توزیع مواد اولیه و تبدیل آن به کالا و ارائه به بازار، وضعیت مشخصی داشته باشد.

فیاض با تاکید بر اینکه در بخش عرضه کالا به جامعه باید تفاهم کلی ایجاد شود، گفت: قیمت ارز و نحوه تخصیص آن بعد از تبادل‌نظرها و در صورت فراهم شدن شرایط مشخص می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه در مراسم روز ملی صنعت و معدن ٥٥ نفر در ١٥ گروه منتخب بخش‌های مختلف معرفی خواهند شد؛ افزود: با تاکید وزیر صنعت، برگزیدگان از برخی خدمات بهره‌مند خواهند شد. از روز 11 تیر نیز کار را در استان‌ها پیش خواهیم برد و مراسم روز صنعت را برگزار خواهیم کرد.

فیاض با بیان اینکه معاونت‌های تخصصی وزارت صمت، امتیازاتی را برای تولیدکنندگان منتخب در نظر خواهند گرفت، تصریح کرد: در کشور استعدادهای مختلف وجود دارند که عرصه‌ای برای بروز و ظهور آنها نیست؛ بنابراین از تشکل‌ها درخواست کردیم تا استعدادهای گمنام را شناسایی کنند.

او به برنامه‌های وزارت صمت اشاره کرد و افزود: وزارت صنعت سه گام اصلی را به عنوان سیاست امسال خود در صنعت در نظر گرفته است. در گام اول تلاش بر این است که هیچ واحد صنعتی در حال تولید تعطیل یا نیمه تعطیل نشود. گام دوم آن است که واحدهای صنعتی که به هر دلیلی بخشی از ظرفیت تولید خود را از دست داده‌اند، احیا شوند و به حداکثر تولید برسند. گام سوم آن است که واحدهایی که به هر دلیلی اعم از مدیریت یا امکانات تهیه مواد اولیه با نقصان مواجه هستند کمبودهایشان برطرف شود.

8964520

محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران می‌گوید: دو سال است که ما تحریم هستیم و البته شاید بتوان نام آن را فراتر از تحریم، محاصره کامل اقتصادی دانست که کار کردن در آن، کار بسیار سختی است.

معاون وزیر صنعت در خصوص عدم همخوانی قیمت کالاها در مبادی تولید و عرضه ادامه داد: نحوه قیمت‌گذاری یک رویه متداول و مشخص دارد که مرجع تصمیم‌گیری‌های درباره آن، ستاد تنظیم بازار است که نماینده‌های دستگاه های مذکور در آن حضور دارند و شرایط روز اقتصاد را بررسی کرده و در مورد قیمت تصمیم می‌گیرند.

فیاض بیان کرد: سازمان حمایت بر این روند نظارت می‌کند و امیدواریم بتوانیم واقعی شدن قیمت‌ها را در سطح جامعه داشته باشیم تا کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

تحریم نیستیم، در محاصره کامل اقتصادی هستیم

از سوی دیگر، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه تحریم‌ها منجر به بهبود ضریب تکرار سرمایه در بخش تولید شده است، گفت: فرار مالیاتی بسیار سخت شده و این نوید مثبتی برای اقتصاد شفاف است.بخش صنعت از آسیب بزرگی که برای آن طراحی شده، تا حدود زیادی گذر کرده و تولیدکنندگان با تلاش خود توانستند این بخش را محفوظ نگه دارند به این معنا که واحدهای صنعتی توانسته‌اند علی‌رغم همه مشکلاتی که در داخل و خارج، پیش پای آنها قرار داده شده، با اتکا به منابع داخلی، سرپا بمانند و این غرورآفرین است.

محمدرضا مرتضوی افزود: دو سال است که ما تحریم هستیم و البته شاید بتوان نام آن را فراتر از تحریم، محاصره کامل اقتصادی دانست که کار کردن در آن، کار بسیار سختی است. ولی واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزی و نیز ارگان‌های متعلق به بخش خصوصی، با تمام تلاش خود توانستند کار را پیش ببرند.

او تصریح کرد: اینکه تولیدکنندگان موفق شدند سرپا باقی بمانند، به دلیل تحمل سختی‌ها از سوی کارگران و مردم است و تولیدکنندگان توانستند تأمین نیازهای مردم را علی‌رغم همه مشکلات صورت دهند پس روز صنعت و معدن، جشن مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه است.

مرتضوی معتقد است که شرکت‌های ایرانی، پویا و فعال هستند و صنعت غذا به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم برای تامین نیازهای مردم، محکم قدم برمی‌دارد. البته مردم به بخش صنعت داخلی نیز اعتماد دارند و با همکاری توانسته‌اند پاسخ استقامت تولیدکنندگان را بدهند.

او ادامه داد: به دلیل اینکه در شرایط عادی قرار نداریم، نمی‌توانیم برنامه درازمدت چندساله برای خود تدوین کنیم و به همین دلیل باید در تعامل و گفت‌وگوی نزدیک و بی‌پرده با مسئولان کشور، شرایط را مدیریت کنیم.

مرتضوی ادامه داد: اتفاق مثبتی که در تولید کشور رخ داده، آن است که بسیاری از تولیدکنندگانی که مشکل تأمین نقدینگی به دلیل فروش‌های نسیه داشتند، اکنون وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند چرا که نرخ تکرار ضریب سرمایه آنها بهبود یافته است.

او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در اقتصاد ایران فرار مالیاتی بسیار سخت شده و این جای خوشحالی دارد و ما می‌توانیم به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم. پس از مسئولان کشور می‌خواهیم فرارهای مالیاتی را سخت و سخت‌تر کنند تا بتوان در یک فضای سالم اقتصادی، رقابت بهتری را تجربه کرد.

جشن روز صنعت در 31 استان

در عین حال رییس کمیته استان‌های ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: پس از دهم تیرماه، جشن بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در ۳۱ استان کشور به اجرا در می‌آید.

آرمان خالقی ادامه داد: خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استان ها، اتاق‌های بازرگانی استان ها و سازمان های صمت استانی ستاد مشترکی برای برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در استان ها مشخص کردند.

رییس کمیته استان‌های ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: تاکنون۱۲ استان، تاریخ برگزاری مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن خود را مشخص و اعلام کردند.

خالقی بیان کرد: مراسم استان‌ها از ۱۱ تیرماه آغاز می شود و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.