کد مطلب: ۱۴۵۹۰۹

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

شرکت‌های سرمایه‎گذاری خریدار سخاب پیمانکاران هستند

شرکت‌های سرمایه‎گذاری خریدار سخاب پیمانکاران هستند

دارندگان سخاب می‌توانند به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس هم مکان دیگری است که می‌تواند برای فروش سخاب مناسب باشد. دارندگان سخاب همچنین می‌توانند از کارشناسان خبره بازار مالی راهنمایی گرفته و خریدار با قیمت عادلانه و مناسب برای این اسناد بیابند.

بهاره فخری‌زاده کارشناس بازارسرمایه، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: اسناد خزانه، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تسویه بدهی خود با قیمت اسمی و در سررسیدی معین، در آینده به طلبکاران غیر‌دولتی واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجا که دولت مطالبات پیمانکاران را به منظور کنترل نقدینگی بازار، به صورت نقدی پرداخت نمی‌کند از ابزارهای مالی استفاده می‌کند. یکی از ابزارها انتشار اسناد خزانه است که ریسک نکول ندارد و در بازار ثانویه به کسر قیمت معامله می‌شود. از آن جمله می‌توان به اسناد اخزا که در بورس معامله می‌شود و اسناد سخاب که در بانک عامل معامله می‌شود اشاره کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در مورد سخاب که این روزها در بانک ملی معامله می‌شود توضیحاتی داد: سخاب از شنبه قابلیت نقل و انتقال در بانک ملی پیدا کرده است. عرضه کننده‌ها می‌توانند این اسناد را جابه‌جا کنند و آن را به نام بزنند، در عین اینکه این اسناد قابلیت نقدشوندگی دارند. به عنوان مثال کسی که سخاب به تاریخ 24 آبان 96 دارد با مراجعه به یک نهاد مالی می‌تواند به کسر این اوراق را بفروشد.

فخری زاده افزود: قیمت اسمی هر برگ 100 هزار تومان است اما با توجه به تعداد بالای این اوراق که چندین میلیارد تومان ارزش دارد، خریداران آنها معمولا شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ هستند. این اوراق خارج از بورس معامله شده و با توجه به میزان عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که پیمانکاران برای فروش سخاب به کجا باید مراجعه کنند؟ گفت: برای نقل و انتقال، مکانیسم معاملاتی در بورس وجود ندارد. دارندگان سخاب می‌توانند به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس هم مکان دیگری است که می‌تواند برای فروش سخاب مناسب باشد. همچنین دارندگان سخاب می‌توانند از کارشناسان خبره بازار مالی راهنمایی بگیرند و خریدار با قیمت عادلانه و مناسب برای این اسناد بیابند.

به گفته این کارشناس بورسی، تعیین قیمت سخاب توافقی است اما عرفی دارد که متغیر است و هر روز برای خودش عدد خاصی خواهد بود. زمانی که اوراق پر ریسک سهام یا سایر فرصت‌های سرمایه گذاری در بازارها، روند قیمتی منفی دارند، این اوراق با درآمد ثابت جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.