کد مطلب: ۶۱۹۶۵۰

شفاف‌‌‌سازی عملکرد مالی ۵ شرکت‌ بورسی

شفاف‌‌‌سازی عملکرد مالی ۵ شرکت‌ بورسی

در روزهای گذشته برخی شرکت‌های بورسی و فرابورسی اطلاعیه‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی روزهای گذشته اطلاعیه‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد و شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعددی به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام، سهامداران را از رویدادهای بااهمیت و جزئیات مالی و عملکردی خود مطلع کردند. در ادامه به تشریح چندی از آنها پرداخته‌ایم.

فرابورس

شرکت فرابورس ایران طی اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد که ضمن بازگشت به نامه مورخ ۱۹/ ۰۸/ ۱۴۰۰ سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر الزام کلیه ناشران ثبت‌شده نزد سازمان به افشای دلایل تغییر سود (زیان) عملیاتی به استحضار می‌‌‌رساند کاهش سود عملیاتی ناشی از کاهش حجم و ارزش معاملات بازار و ۲۰‌درصد کاهش در نرخ کارمزد معاملات بوده است.

ثاخت

شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان طی اطلاعیه‌‌‌ای در کدال اعلام کرد که ضمن بازگشت به نامه مورخ ۱۹/ ۰۸/ ۱۴۰۰ سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تغییر بیش از ۳۰‌درصد سود (زیان) عملیاتی ناشر نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل به استحضار می‌‌‌رساند افزایش سود عمدتا به دلیل افزایش سود فروش سهام و سود سهام حاصل از شرکت‌های فرعی و وابسته است.

ثاباد

مجتمع‌‌‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران اعلام کرد که با توجه به صورت‌های مالی میان دوره‌‌‌ای حسابرسی‌نشده منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به استحضار می‌‌‌رساند این شرکت در دوره مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۲ اقدام به فروش ۴۱۰هفته از هفته‌‌‌های باقی‌‌‌مانده مالکیت زمانی خود در جزیره کیش کرده است که به تبع آن در مقایسه با دوره مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ مبلغ ۶/ ۱۱میلیارد تومان سود شناسایی شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۱‌درصد کاهش داشته است و در حال حاضر واگذاری حق‌السهم شرکت در پروژه آرامش از طریق مزایده در دست پیگیری است.

سخزر

شرکت سیمان خزر در خصوص علت سودآوری و افزایش ۱۱۶درصدی سود عملیاتی و ۱٠۸درصدی سود خالص دوره ۹ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل گفت، افزایش مذکور عمدتا مربوط به افزایش درآمد فروش به میزان ۱۱۷‌درصد (ناشی از افزایش تناژ به مقدار ۱۱۳۰‌هزار تن و افزایش نرخ به ازای هر تن فله به مبلغ ۱/ ۱۳۹‌هزار تومان به ازای هر تن پاکتی به مبلغ ۶/ ۲۲۶‌هزار تومان) و نیز مدیریت هزینه‌‌‌های تولیدی به دلیل افزایش تولید سیمان و پوشش هزینه‌‌‌های ثابت بوده است.

پلوله

شرکت تولیدی گاز لوله اعلام کرد که پیرو اخبار منتشرشده در کدال مبنی بر پرداخت بخشی از بدهی تسهیلاتی به بانک اقتصاد نوین به استحضار می‌‌‌رساند با توجه به نامه مورخ ۳۰/ ۱۰/ ۱۴۰۰ برامکی یزدی، سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به ریاست اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ ۵۰میلیارد تومان از بدهی تسهیلاتی این شرکت به بانک اقتصاد نوین توسط شرکت مذکور به عنوان ضامن قرارداد اولیه، پرداخت شده و قرار بر تسویه کامل ظرف ۱۵روز آینده شده است، بنابراین به محض تسویه‌حساب نهایی شرکت یادشده با بانک اقتصاد نوین و شناسایی آثار سود و زیان این رویداد مالی در دفاتر شرکت تولیدی گازلوله، مراتب در اسرع وقت به اطلاع خواهد رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب بفرمایید این شفافیت چه تاثیری بر روند بورس داشته و خواهد داشت؟!!!!!!!!!
    کارشناسان بورسی معتقد بودند که روند بورس در کل افزایشی خواهد بود ولی میلیونها سهامدار تو یک سال و خُرده ای چنین روندی (افزایشی)را ندیدند. تو این یک سال و خُرده ای همش نزولی بوده مانند آمدن انسان از نوک قله به پایین کوه.
    پس نتیجه خواهیم گرفت که بورس ایران هیچ قانون و قاعده ی ای در باره ی آن صدق نخواهد کرد.

  • طاهری سرمور

    بادرود.آتش نشانی،برای نابودشدگان بورس دراثربی کفایتی،ندانمکاری وبی مسئولیتی وپاسخگونبودن وبی سروسامانی وبی قانونی اسمی یاعنوانی درنطربگیریدیازیرپوشش کمیته ای جایی قراردهیدشماکه فقیرپروری خوبی داریدوجزافتخارات.