کد مطلب: ۶۱۸۱۵۷

شفاف‌سازی چند نماد بورسی / سهامداران ذوب بخوانند

شفاف‌سازی چند نماد بورسی / سهامداران ذوب بخوانند

در روزهای گذشته به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام تعدادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی اطلاعیه‌هایی را در سامانه کدال منتشر کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی چند روز گذشته، اطلاعیه‌‌‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد و شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعددی به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام، سهامداران را از رویدادهای بااهمیت و جزئیات مالی و عملکردی خود مطلع کردند.

این اطلاعیه‌‌‌ها که در دو گروه «الف» و «ب» دسته‌‌‌بندی می‌‌‌شوند، از این رو برای سهامداران اهمیت دارند که به بهای سهام شرکت‌ها سمت و سو می‌دهند. به همین منظور در ادامه به تشریح چندی از آنها پرداخته‌‌‌ شده است.

گکوثر

هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان از افزایش حدود ۴۷درصدی نرخ فروش خدمات اقامتی که از اول بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تا ۳۱شهریورماه ۱۴۰۱ اعمال می‌شود، خبر داد.

مبلغ ارائه خدمت در سال مالی قبل ۲/ ۱۱میلیارد تومان و نسبت ارائه خدمت به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل ۴۱‌درصد بوده است.

غاذر

شرکت کشت و صنعت پیاذر توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال ارائه کرد.

بر این اساس، این شرکت اعلام کرد که افزایش سود عملیاتی، ناشی از کاهش بهای تمام‌شده (به‌طور عمده به دلیل کاهش هزینه‌‌‌های عملیاتی) است.

شنفت

شرکت نفت پارس از برگزاری مزایده واگذاری ۸۰‌درصد سهام شرکت پارس‌بازرگان در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که متقاضیان برای شرکت در مزایده باید پیشنهادهای خود را حداکثر تا ساعت ۱۶ روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به دبیرخانه شرکت نفت‌پارس تحویل دهند و رسید دریافت کنند.

پاکت‌‌‌های لاک و مهرشده متقاضیان شرکت در مزایده، مورخ ۲بهمن ۱۴۰۰ در محل شرکت نفت‌پارس بازگشایی می‌شود.

شساخت

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت در پاسخ به برخی از سوالات مطرح‌شده مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه در خصوص صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال شرکت، درباره افزایش سرفصل درآمدهای عملیاتی، بهای تمام‌‌‌شده، دریافتنی‌‌‌های تجاری و سایر دریافتنی‌‌‌ها و پیش‌پرداخت‌‌‌ها، کاهش سرفصل سرمایه‌گذاری‌‌‌های کوتاه‌مدت، سفارش‌ها، پیش‌پرداخت‌‌‌ها و پرداختنی‌‌‌های تجاری و سایر پرداختنی‌‌‌ها با توجه به مقایسه صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی‌شده و حسابرسی‌نشده، گفت: تغییر مانده سرفصل‌‌‌های مذکور در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نسبت به نسخه صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده به‌طور عمده به دلیل تعیین‌تکلیف و اصلاح اقلام باز شرکت با شرکت‌های فرعی و کارفرمای پروژه NGL۳۱۰۰ است که با ثبت اقلام باز حساب‌‌‌های فی‌‌‌مابین مانده سرفصل‌های مذکور تغییر یافته است.

سرفصل سرمایه‌گذاری‌‌‌های کوتاه‌مدت در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نیز تغییر نیافته است. همچین شرکت در خصوص افزایش بیش از ۳۰درصدی سود خالص نسبت به سال گذشته و دوره مشابه سال قبل اعلام کرد که این افزایش از بابت تفاوت نرخ ارز در دوره جاری و شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز دارایی‌‌‌های پولی و کاهش بدهی‌‌‌های پولی است.

ذوب

شرکت ذوب‌آهن اصفهان‌ در خصوص شفاف‌‌‌سازی گردش مقداری-ریالی موجودی کالا در فرم خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری در کدال، گفت: با توجه به اینکه در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیش از ۹۰۰نوع محصول شامل محصولات اصلی و فرعی تولید می‌شود، در سامانه کدال به دلیل تعداد زیاد آیتم‌‌‌های تولیدی، امکان ارائه ریز مقادیر تولید و فروش کلیه محصولات نیست؛ بنابراین تولید به صورت گروه‌‌‌بندی‌شده گزارش می‌شود.

به عنوان مثال در گروه تیرآهن بیش از ۵۰نوع تیرآهن در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود که هر یک از آنها دارای نرخ و مقدار متفاوتی در موجودی ابتدای دوره، تولید طی دوره، کالای فروش رفته و پایان دوره است؛ در حالی که در سامانه کدال کلیه تیرآهن‌‌‌های تولیدی در یک ردیف نشان داده شده‌اند که نرخ نخست دوره، نرخ تولید و نرخ موجودی پایان دوره آن، میانگین انواع تیرآهن‌‌‌های تولیدشده در آن دوره است.

این کار باعث می‌شود نرخ کالای آماده برای فروش با نرخ کالای فروش‌رفته و نرخ پایان دوره گروه تیرآهن یکسان نباشد. همچنین صورت‌های مالی شرکت در تمام دوره‌‌‌های شش ماهه و سالانه از سوی حسابرسان مستقل که مورد اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، مورد حسابرسی قرار گرفته و تمام موازنه‌‌‌ها اعم از موازنه مواداولیه و موازنه محصولات در حال ساخت و ساخته‌شده به صورت دقیق و برحسب ریز اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ERP، حسابرسی شده و با تمام استانداردهای حسابداری مطابقت داده می‌شود و پس از تایید حسابرس مستقل، صورت‌های مالی شرکت در سامانه کدال به عنوان صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ثبت می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس ویتریت اقتصاد یک کشور را نشان میده مطمین باشید دولت حمایت خواهد کرد و از نظر تکنیکال در محدوده ۱۲۵۰ حمایت خیلی قوی دارد با توجه به اینکه اکثر حقوقی ها خریدن انشاله فردا متعادل و هفته بعد صعودی خواهد شد و هیجانی عمل نکنید و با ضررهای بیشتر از ۷۰ درصد اگر خارج شوید چیز ارزنده تری نمیتوانید بخرید و به نظرات منفی بعضی ها گوش ندهید و مردم را تشویق خروج از این بازار میکنند و فک میکنند بسمت بازار موازی مسکن دلارخواهند رفت .

    • ناشناس

      اگر در 1250 حمایت نشد تو پاسخگو میشی با وضعیت نابسمان

  • ناشناس

    آقا کالا چرا افشا نمی خوره . چرا برای بررسی الان بسته نمیشه ، چون منفی است . هروقت مثبت شد میبندند، سهمها رو باهمکاری دوستان حقوقی نگاه میکنند اگر به صرفشان نبود پس از باز کردن سهم را می ]ورند پایین تا حقیقی ها بفروشند و خودشان بخرند و ….. باور کنید عین حقیقت است واولین کسانی که نوسانگیری20 ثانیه ای را رواج دادند حققی ها بودند و هستند . این روشی است که حقوقیها با این روش کل زندگیمان را گرفتند .
    حالا جناب تجارت نیوز بزرگ لطفا منتشر کن

    • ناشناس

      منظور حقوقی های نوسانگیر است که به اشتباه درج کردم حقیقی ها ببخشید

  • ناشناس

    حقوقی دارا یکم
    مگر شما نگفتید در بورس باید بلند مدت سرمایه گذاری کرد پس چرا امروز که باید از بورس حمایت کنی، زدی زیر قولت و داری می فروشی .تو مگر پیشرو و سردمدار حقوقی ها نیستی
    تجارت نیوز لطفا منتشر کن

  • بورس خانه خراب کن

    ذوب را پارسال ۱۲۰۰ خریدم دو سال هم سهام داری کردم حالا۲۰۰ باید بفروشم پولم یک ششم شده وتورم ۱۰۰درصد.قشنگ وضعیت اقتصاد مردم را نشان می دهد و تقصیر مردم است این وضعیت.نتیجه اعتماد به دولت.

    • ناشناس

      ریاضیت مشخصه پارسال خریدی شد دوسال؟

    • ناشناس

      ایشان درست می گویند در تیرماه 99 قیمت سهام ذوب 1200 تومان بود .
      شما خیلی نگران این 5 یا 6 ماه نباشید اما قیمت اجناس از تیرماه 99 تا کنون بیش از 4 برابر شده .

    • ناشناس

      لازمه بنویسه یک سال و ۷ماه

  • ناشناس

    همش دنبال آقا بالا سریم چرا؟ اخه اینکه یکی سهمشو کلی زیر قیمت می‌فروشه مشکل رییس بورس یا مسئوله؟
    اقا تو که تا یه روز منفی ۲۵ صدم میخوره میری منفی دو سفارش فروش میذاری نیا! برای خودت می‌گم اخه! برو همونو صندوق درامد ثابت یا بانک بذار که همیشه مثبت باشه!
    ارزش یک سهم نه به شهرتشه نه به میزان خرید و فروشش، سود پرداختی و آیندش مهمه، اگه برای سود پرداختی خریدی برو به کارت برس. مثل اینه پولتو بذاری بانک بگی اگه زود بردارم نرخ شکست داره، مدیریت ریسک اگه نداری نیا بورس! لااقل صندوق درامد ثابت بخر که منفی نشه.

  • ناشناس

    عشقی بی کفایت، حرف نزنی، زیان مردم کمتره

  • ناشناس

    دوستان خودشون در اوج سهامها رو فروختن
    بعد رها یش کردند ‌. فقط شعار حمایت منو که بیچاره کرد. خداوند ازشون نگذره
    هر حقیقی. وارد بورس بشه ضرر می‌کنه. چون نمی شه. با حقوقی پول دار رانت دار رقابت کرد
    پس فقط. خروج……….

  • ایرانی

    بورس فقط برای دولت نفع داره پولتونوفقط طلا وزمین بخریدویک ریال هم توی بانک نگذاریدبااین روش حق زن وبچه وخودت روتوحلقوم دولت نریختی

  • ناشناس

    چرا ذوب اهن نه سود خوبی می دهد نه افزایش سهام میدهد قیمت سهامش هم فقط کاهش یافته

  • ناشناس

    اولویت اول آقای رئیسی بورس بود که الحمدلله سر و سامان پیدا کرد !!!
    ان شاءالله نوبت به اولویت های بعدی هم خواهد رسید .
    فقط عجله نکنید.
    کام سهامداران از 6 شهریور 1400 تا کنون شیرین شیرین است . البته چیزی حدود 20 تا 40درصد سرمایه خود را با آمدن آقای رئیسی از دست داده اند