کد مطلب: ۶۵۲۳۱۰

توضیحات جدید وزیر اقتصاد درباره یارانه نان:

۳ فاکتور پرداخت یارانه نان/ سهم نان خانوارها چگونه تعیین می‌‌شود؟

۳ فاکتور پرداخت یارانه نان/ سهم نان خانوارها چگونه تعیین می‌‌شود؟

قرار است طرح یارانه نان از این هفته در برخی از استان‌ها آغاز شود. اما هنوز جزئیات پرداخت یارانه نان مشخص نیست. اینکه میزان یارانه نان چقدر است و سهم نان خانوارها چگونه تعیین می‌‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر اقتصاد امروز در صحن علنی مجلس جزئیات جدیدی از یارانه نان را اعلام کرد و گفت: در این برنامه به تفکیک کد ملی، مناطق جغرافیایی و گروه‌های هدف، سیاست‌گذاری کردیم.

از گفته‌های خاندوزی می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که احتمالا سهمیه نانی که به هر فرد و خانوار تعلق می‌‌گیرد کاملا متفاوت است. اما مبنای این تفاوت چیست؟

هنوز جزئیات جدیدی از یارانه نان عنوان نشده و به نظر می‌رسد که یارانه نان به تساوی بین همه تقسیم شود. مانند سهمیه ماهانه بنزین که برای همه خودروهای شخصی یکسان است. اما نان مساله متفاوتی است و مستقیما با معیشت مردم و سفره آنها ارتباط دارد.

۳ فاکتور پرداخت یارانه نان

به خصوص اینکه قوت غالب بسیاری از مردم به خصوص در دهک‌های پایین درآمدی نان است و تغییر قیمت آن، می‌تواند باعث گرسنگی شکمی شود.

حالا بر اساس گفته‌های وزیر اقتصاد می‌توان گفت احتمالا مبلغ و میزان یارانه نان دریافتی افراد و خانوارها با هم متفاوت است. اما مبنای این تفاوت چیست؟

یکی از این موارد کد ملی است. اگر قرار باشد سهمیه نان یارانه‌ای افراد متفاوت باشد، احتمالا یکی از موارد این تفکیک کد ملی است. یعنی افراد بر اساس طبقه درآمدی و دهکی که در آن قرار دارند سهمیه نان بیشتری دارند و افراد دهک‌های بالاتر یارانه کمتری دریافت می‌‌کنند.

البته ممکن است منظور وزیر اقتصاد از پرداخت یارانه بر اساس کد ملی صرفا این باشد که هر کد ملی مشمول یارانه نان می‌شود. در این حالت طبیعتا خانوارهای پرجمعیت یارانه بیشتری می‌گیرند و خانوارهای کم جمعیت یارانه کمتری.

احسان خاندوزی به پرداخت یارانه نان بر اساس گروه‌های هدف هم اشاره کرده که می‌تواند به معنای پرداخت یارانه بیشتر به برخی از دهک‌های درآمدی باشد. یعنی برخی از دهک‌ها باید یارانه بیشتری بگیرند و برخی یارانه کمتری.

نکته سوم پرداخت یارانه نان بر اساس مناطق جغرافیایی است. احتمالا این تقسیم‌بندی هم مبنای تفکیک سهمیه نان یارانه‌ای است. یعنی نان در برخی از مناطق ایران قوت غالب مردم است و در برخی از شهرها و مناطق مصرف نان کمتر است.

این اظهارات خاندوزی این امیدواری را ایجاد می‌کند که احتمالا یارانه نان به فراخور دهک‌های درآمدی توزیع شود. چون پیش از این کارشناسان اقتصادی و تغذیه هشدار داده بودند که با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی و تورم بالای آنها، بسیاری از خانوارهای کم درآمد نان را به غذای اصلی خود تبدیل کرده‌اند و به سمت سیری شکمی رفته‌اند.

یعنی حالتی که در آن فرد کالری مورد نیاز روزانه را دریافت نمی‌کند اما با استفاده از نان و غلات و مواد غذایی ارزانتر به سمت سیری شکمی می‌رود.

کدام نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای می‌گیرند؟

بر اساس طرح هدفمندسازی یارانه نان، قرار است سهمیه آدر کلیه نانوایی‌ها حذف شود و آنها آرد را با قیمت آزاد تهیه کنند و سپس دولت مابه‌التفاوت یارانه آرد را به نانوا بدهد. اما حالا وزیر اقتصاد گفته در مناطق عشایری و بعضی روستاها مانند گذشته سهمیه آرد به نانوایی‌ها داده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای کاش حداقل نان رو در نانوایی تقسیم می‌کردند تا سرپرست خانواده هایی که خرج بچه هاشون نمیدن به نفع اونا نشه بخدا اینجور بچه هایی گرسنه می‌مانند.

  • ناشناس

    ای کاش یارانه نان رو جوری میدادن که به بچه‌ها وخانواده هایی که سر پرسشون بدرد نمیخوره وخرجی نمیده تنونند سو استفاده کنند. اینجوری باشه خیلی از بچه‌ها گرسنه می‌میمونند.

  • ناشناس

    والا به ما که جز خانواده های کم درآمد هستیم یارانه نان ندادند.حالا باید چکار کنیم

  • ناشناس

    تا حالا بقیه چیزارو گرون کردید جلوی قاچاق گرفته شده که این یکی هم گرفته بشه بسه مردم از دست شما خسته شدن بی کار نشستید نمیدونم خودتونو چطور سرگرم کار کنید از همه کمتر کار میکنید از همه بیشتر می خورید و میبرید

  • ناشناس

    کسانیکه مهمان دارن یا برایشون مهمان میاد برای همیشه یک کارت مادر تو نانوایی ها مثل کارت سوخت به بعضی از جایگاها تخویل میدن اینکار را انجام بدهند تا بهشون نان بیشتری بدهند

  • ناشناس

    دیگه این مملکت بدرد نمیخوره نه دنیا

  • جمشید م

    اگر دست روی دست بگذاریم نفس کشیدن هم کوپنی خواهد شد

  • ناشناس

    امروز 400هزارتومان سکه امامی گران شد.

  • رضا

    40 سال هست هر روز با نام و عناوین مختلفی مایحتاج مردم را گران کردید و هر بار صورت مساله را پاک میکنید یک روز هدفمندی یک روز آزاد سازی یک روز مبارزه با قاچاق اما مساله اصلی بی ارزش بودن پول ملی هست که باعث قاچاق و تورم میشه وقتی پول ما ارزش ندارد این مشکلات دامن گیر ما میشه

  • ناشناس

    ممنون که باعث شدین همه چیز برا ملت آرزو بشه