کد مطلب: ۳۵۳۰۰۴

عبدالناصر همتی خبر داد:

صادارت غیرنفتی ۳۴ میلیارد دلاری کشور در ۹ ماهه امسال

صادارت غیرنفتی ۳۴ میلیارد دلاری کشور در ۹ ماهه امسال

رئیس کل بانک مرکزی میزان صادرات غیرنفتی کشور در ۹ ماهه امسال را نزدیک ۳۴ میلیارد دلار برشمرد و تاکید کرد که واردات دارو و کالاهای اساسی در اولویت است.

رئیس کل بانک مرکزی، میزان صادارت غیرنفتی کشور در ۹ ماهه امسال را قریب به ۳۴ میلیارد دلار برشمرد.

به گزارش تجارت‌نیوز،، عبدالناصر همتی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با اشاره به جنگ اقتصادی که دولت آمریکا علیه ملت ایران راه انداخته است، اظهار کرد: خوشبختانه توطئه دشمن برای برهم زدن نظم اقتصادی کشور تا حد زیادی خنثی شد و با همت مردم و اقدامات دولت در حال حاضر ثبات نسبی بر اقتصاد کشور حاکم است و این ثبات به ما اجازه می‌دهد تا اقدامات اساسی در حوزه اقتصادی کشور انجام دهیم.

وی افزود: تامین نیازهای اساسی و فوری مردم در شرایط سخت کنونی دغدغه اصلی دولت است و لذا ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هدف اصلی ماست.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دولت برای جبران آثار تحریم‌ها و اداره زندگی روزمره مردم اقدامات خود را در ابعاد مختلف پیش می‌برد تا بتواند در عین حال برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه کشور نیز انجام دهد.

همتی میزان صادرات غیرنفتی کشور در ۹ ماهه امسال را نزدیک ۳۴ میلیارد دلار برشمرد و با تاکید بر اینکه واردات دارو و کالاهای اساسی در اولویت است، اعلام کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۱۱.۵ میلیارد دلار کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی وارد کرده‌ایم که نسبت به کل سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبیعتا افزایش فشار برای کاهش درآمدهای نفتی کشور موجب کندی در انجام پروژه‌ها و موارد با اولویت کمتر می‌شود که در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل و راه اندازی طرح‌های اولویت دار در کشور هستیم تا این مقطع را طی کنیم.

وی با ابزار امیدواری در خصوص نتیجه بخش بودن تصمیماتی که در این سفر برای استان کردستان اتخاذ می‌شود، گفت: ظرفیت‌سازی برای استان کردستان بسیار مهم است و باید به گونه‌ای انجام شود که زمینه برای اشتغال و توسعه بیشتر این استان ایجاد شود؛ همچنین طرح‌های خوبی از طرف تولیدکنندگان کردستان پیشنهاد شد که اجرای آنها موجب افزایش میزان تولید و ارزش افزوده داخلی خواهد شد.

همتی در ادامه با اعلام اینکه نظام بانکی کشور آماده حمایت و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی است، افزود: کشور نباید از نظر سرمایه در گردش و واحدهای تولیدی فعال که نیاز به نقدینگی دارند دچار مشکل باشد و نظام بانکی آمادگی دارد که حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رئیس شورای پول و اعتبار خطاب به اعضا شورای گفتگو با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با صادرات ریالی مخالف است گفت: صادرات ریالی معنا ندارد، چرا که منابع انسانی و سرمایه‌ای کشور برای تولید به کار گرفته می‌شود و تولیدات به خارج کشور صادر می‌شود لیکن در مقابل، ارزی به کشور بازنمی‌گردد؛ لذا این روش با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

وی خاطرنشان کرد: ارزش افزوده صادرات باید در داخل کشور و به چرخه اقتصادی بازگردد بنابراین طرح صادرات ریالی که نه ارزی به داخل کشور وارد شود و نه وارداتی در مقابل آن انجام گیرد، به هیچ وجه به نفع اقتصاد نخواهد بود، ضمن آنکه این روش در تضاد با اصول اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: از صادرکنندگان انتظار می‌رود شرایط واردکنندگان را درک و گام‌های لازم برای کمک به جریان واردات کشور بردارند ضمن آنکه در این مسیر نیز بانک مرکزی به طرق مختلف بستر انتقال وجوه حاصل از صادرات را با کشورهای مورد تعامل مهیا کرده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.