کد مطلب: ۵۸۶۷۸۲

آمادگی ایران برای ازسرگیری صادرات به عربستان

آمادگی ایران برای ازسرگیری صادرات به عربستان

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت می‌گوید در صورت کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی، صادرکنندگان ایرانی می‌توانند سهمی قابل قبول از بازار این کشور در اختیار بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرهاد نوری بیان کرد: در زمانی که روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی حسنه بود، صادرکنندگان ایرانی در بازار این کشور فعالیت داشتند و امروز نیز در صورتی که مذاکرات میان دو کشور به نتایج مثبت برسد، قطعا تجار ایرانی توان آن را خواهند داشت که در این بازار بزرگ فعال شوند و می‌توان برای آن برنامه‌ای ویژه تدارک دید.

وی با اشاره به درآمد نفتی بالای عربستان سعودی گفت: بازار این کشور از نظر کالاهای مصرفی بسیار گسترده است و با توجه به نزدیکی فرهنگی، موضوع حج و بقاع متبرکه و حضور قدیمی تجار ایرانی در بازار این کشور، صادرکنندگان ما ذائقه این بازار را می‌شناسند و قطعا در صورت نتیجه بخش شدن مذاکرات، می‌توان انتظار داشت که در این بخش تحولی ویژه به وجود آید.

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه توسعه صادرات به کشورهای همسایه، یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان در دوره جدید خواهد بود، بیان کرد: یکی از بازارهایی که می‌تواند برای ما ظرفیتی بسیار گسترده را فعال کند، بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس است و ما به طور ویژه بحث گسترش حضور در این بازار را پیگیری می‌کنیم.

نوری ادامه داد: ما در سال‌های گذشته با بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس رابطه تجاری داشته‌ایم اما با با توجه به گستردگی بازار آنها و حجم وارداتی که دارند، حضور صادرکنندگان ایرانی می‌تواند به شدت گسترش یابد. ما در حوزه‌های مختلف و در تولید و صادرات کالاهایی که نیازی جدی در این کشورها وجود دارد، بسیار توانمندیم ‌و می‌توان برای این بخش کارهایی جدی را دنبال کرد.

افزایش صادرات غیر نفتی ایران تا افق ۱۴۰۴

وی افزود: با توجه به هدف‌گذاری کلان صورت گرفته در دولت و برنامه ریزی وزارت صمت، ما در دوره چهار ساله تا افق ۱۴۰۴ باید نسبت به افزایش صادرات غیر نفتی و گسترش حضور ایران در این بازارها اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم. در این بین استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه و منطقه اولویت نخست ما خواهد بود و در سایر بازارها نیز با توجه به توان اقتصادی کشور فعال خواهیم شد.

به دنبال افزایش تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان سعودی در سال‌های گذشته، تجارت مشترک میان دو کشور عملا متوقف شده است. این در حالی است که پیش از آن صادرکنندگان ایرانی در بازار این کشور عربی فعالیت داشتند.

در ماه‌های گذشته گمانه زنی‌های فراوانی درباره آغاز گفت و گوهای مشترک میان مقامات دو کشور برای کاهش تنش‌های سیاسی مطرح شده که برخی مقامات رسمی نیز آن را تایید کرده‌اند؛ هرچند هنوز جزییاتی از این گفت و گوها منتشر نشده است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه صادرات و واردات را در صفحه خدمات و بازرگانی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.