کد مطلب: ۲۳۴۴۷۰

صادرات بدون حل شدن مشکل بانکی و زیرساخت حمل‌و‌نقل افزایش نمی‌یابد

صادرات بدون حل شدن مشکل بانکی و زیرساخت حمل‌و‌نقل افزایش نمی‌یابد

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایرانی گفت: تا زمانی که الزامات و زیرساخت‌ صادرات فراهم نشود، نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت صادرات را داشت.

عدنان موسی در مورد میزان صادرات در سال گذشته گفت: تراز تجاری کشور در سال 1396 منفی شد، اما منفی شدن تراز تجاری جای تعجب نداشت، زیرا حمایتی از صادرات انجام نشده بود که توقع نتایج مثبت از صادرات داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: اقدام خاصی در سال گذشته برای حمایت از صادرات انجام نشد و حتی بسته حمایت از صادرات در سال گذشته محقق نشد و رشد صادرات هم نتیجه افزایش قیمت ارز در نیمه دوم سال 1396 بوده است.

وی افزود: اگر قیمت ارز در سال گذشته افزایش نمی‌یافت، به جای 7 میلیارد دلار تراز تجاری منفی، حتی ممکن بود به منفی 10 میلیارد دلار برسد.

موسی پور بیان داشت: در حالی که بحث حمایت از تولید داخلی مطرح است، اما شاهد مسائلی هستیم که با حمایت از این شعار تطابق ندارد.

وی به موضوع نیمه تعطیلی گمرکات کشور از روزهای پایان سال تا اواسط فروردین ماه اشاره کرد و گفت: در حالی که یکی از خواسته‌های صادرکنندگان در چندین سال اخیر رسیدگی به این موضوع بوده، اما هیچ‌گاه مشکل صادرات کنندگان در این ایام حل نشده است و هیچ کار خاصی برای رفع این مشکل نیفتاده است.

وی گفت: تا زمانی که الزامات و زیرساخت‌های صادرات از قبیل مراودات بانکی با سایر کشورها، زیرساخت حمل و نقل و غیره فراهم نشود، نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت صادرات را داشت.

موسی‌پور با بیان اینکه نرخ ارز در سال‌های گذشته همواره سرکوب شده بود، گفت: این موضوع فضا را برای واردات قاچاق فراهم می‌کرد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: نمی‌توان همه بار این شعار را بر گردن بازار داخلی انداخت، بلکه برای تحقق این شعار باید 40 درصد از وزن این شعار را در بازارهای خارجی جستجو کرد.

موسی‌پور بیان داشت: معیارهای بازارهای خارجی با بازارهای ما متفاوت است و رقبای ما در شرایطی بهتر از ما در این بازارها فعالیت می‌کنند و دارای دیپلماسی اقتصادی هماهنگی در بخش خصوصی و دولتی هستند، در حالی که این هماهنگی در کشور ما وجود ندارد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.