کد مطلب: ۶۶۵۲۷۱

صادرات به افغانستان گران شده است/ علت چیست؟

صادرات به افغانستان گران شده است/ علت چیست؟

به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزایش هزینه‌های صادرات موجب کاهش مبادلات بین دو کشور شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان می‌گوید افزایش برخی هزینه‌های جاری مانند حمل و نقل، عامل اصلی در کاهش تجارت مشترک میان دو کشور است.

بر اساس گزارش ایسنا ، حسین سلیمی، مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه امور بین‌الملل اتاق ایران در نشست هماهنگی برنامه‌ها و همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان گفت: بازار افغانستان در چند سال اخیر به مقصدی مهم و استراتژیک برای صادرات ایران تبدیل شده بود. به همین دلیل توسعه همکاری‌ها در اولویت اتاق ایران است اما حجم تجارت دو کشور در سال گذشته کاهش داشته است. تحولات اخیر افغانستان و ساقط شدن دولت قبلی، مسدود شدن دارایی‌های خارجی افغانستان و در نتیجه کمبود ارز، کاهش قدرت خرید، کاهش کمک‌های خارجی و خروج سرمایه از دلایل عمده کاهش تجارت دو کشور در سال گذشته بوده است.

حسین سلیمی افزود: در حال حاضر هزینه‌های صادرات به افغاستان در حوزه‌هایی چون انتقال ارز و حمل و نقل بالاست. نیاز است با همکاری دولت به‌ویژه در بحث تسهیل انتقال ارز و رفع تعهدات صادرکنندگان به افغانستان، موضوع به‌صورت خاص مورد توجه قرار گیرد و راهکاری اندیشیده شود.

سلیمی تصریح کرد: هماهنگی دستگاه‌های حاضر در مرزها یکی از ضرورت‌های توسعه تبادلات کالا در مرزها است.

وی توضیح داد: برای تشکیل چهار کمیته مشترک کاری دو جانبه شامل سرمایه‌گذاری و خدمات فنی مهندسی، همکاری‌های کشاورزی و کشت فراسرزمینی، انرژی و معدن بین اتاق‌های دو کشور توافق شده است. اتاق‌ها و تشکل‌ها با معرفی نمایندگان خود می‌توانند با اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان جلسات این کمیته را برگزار کنند. همچنین مقرر گردیده کمیته پنجمی با عنوان تجارت و گمرک تشکیل شود.

راهکارهای افزایش صادرات به افغانستان

مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: همکاری و هماهنگی اتاق‌های مرزی و دیگر اتاق‌ها و تشکل‌های مربوطه با محوریت اتاق مشترک ایران و افغانستان جهت تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور الزامی است. بر اساس مذاکرات گذشته با اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در نظر داریم اتاق‌های مرزی با استان‌های همجوار با افغانستان ضمن امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری، مراودات و همکاری‌های خود را افزایش دهند.

حسن شیرزادی، رایزن اقتصادی سفارت ایران در کابل نیز گفت: افزایش هزینه‌های حمل و یا بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و افزایش قیمت کالاها در مسیر توسعه روابط تجاری از جمله مشکلات موجود است. لازم است با همکاری بخش خصوصی و دولتی حل این مشکلات مورد توجه و پیگیری قرار گیرد تا در فضای رقابتی بازار افغانستان، صادرات ما آسیب نبیند.

حسن شیرزادی با اشاره به تحولات جدید در افغانستان و ضرورت هماهنگی ایران با این تحولات بیان کرد: می‌توانیم با توجه با کاهش درآمدهای خارجی افغانستان، موضوع تهاتر به‌ویژه در زمینه‌های معدنی یا کشاورزی فراسرزمینی را مورد توجه جدی‌تر قرار دهیم. افغانستان اجازه صادرات محصولات خام معدنی را نمی‌دهد و از این روی نیاز به برنامه‌ریزی برای همکاری و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در بازار افغانستان هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.