کد مطلب: ۲۳۳۷۹۸

صادرات خرما ایران به ۸۷ کشور جهان

صادرات خرما ایران به 87 کشور جهان

نایب‌رئیس انجمن ملی خرما گفت: در حال حاضر خرمای ایران امروز به بیش از 87 کشور جهان صادر می‌شود.

علی محمد صمیمی ضمن اشاره به این جمله که خرما یک محصول راهبردی است، افزود: این کالا در زمان‌های اضطراری (بلایای طبیعی) مصرف فراوان دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی همچنین با بیان اینکه خرما یکی از محصولات کشاورزی مهم در ایران است، اظهار داشت: درجه اهمیت این محصول از حیث تاریخی، فرهنگی و اقتصادی بسیار زیاد است.

نایب رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در حال حاضر خرما با نحوه زندگی و درآمد خانوارهای ساکن مناطق خرما‌خیز در کشور پیوند عمیقی دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به شش استان خرما خیز کشور مانند خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر افزود: هم اکنون بیشترین صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما در استان آذربایجان شرقی فعال است.

صمیمی با بیان اینکه بیشترین مصرف خرما در کشور مربوط به ماه مبارک رمضان است، اظهارداشت: این کالا علاوه بر نقش تغذیه‌ای و درآمدی که در استان‌های جنوبی کشور دارد به عنوان یک محصول عمده صادرات غیرنفتی کشور نیز محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: کشور ایران از توان تولید بسیار بالایی در محصول خرما به دلیل وجود شرایط مناسب اقلیمی، خاک، ارقام متعدد و متنوع برخوردار است.

نایب رئیس انجمن ملی خرمای ایران همچنین در این مصاحبه رادیویی ضمن اشاره به این جمله که ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی خرما پس از انقلاب روند رو به رشدی در کشور داشته است، گفت: این دسته از صنایع در بحث اشتغال‌افزایی، توسعه صادرات، پویایی تولید، رشد اقتصادی، قدرت ارزآوری و بسیاری موارد دیگر در جامعه نقش آفرین است.

وی در ادامه فرآورده‌های جانبی خرما را شامل شیره، مربا، چاشنی، لواشک، دسر، سس، شکلات، قند، بستنی، الکل طبی و غیره برشمرد و افزود: توجه به توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما نه تنها موجب ایجاد ارزش افزوده در این محصول بلکه می‌تواند به اشتغالزایی، جلوگیری از ضایعات، بهبود بخشی صادرات و در عین حال منجر به ترغیب تولیدکنندگان به تولید با کیفیت‌تر و متنوع‌تری شود.

صمیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه این سال‌ها مساله کم‌آبی قدری برکیفیت تولید خرما در کشور تاثیر گذاشته است.

وی همچنین با بیان اینکه توسعه روش‌های نوین آبیاری در نخلستان‌های کشور یکی از اولویت‌ها مهم وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: بدون شک با اجرای این طرح مسئله کم آبی در مناطق خرما خیز مملکت رفع خواهد شد.

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.