کد مطلب: ۱۴۱۲۸۰

صادرات قمه و شمشیرهای زینتی آسان شد

صادرات قمه و شمشیرهای زینتی آسان شد

مدیرکل دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار کرد: با رفع ستاره‌دار بودن صادرات قمه و شمشیرهای زینتی، روند صادرات این اقلام صنایع دستی استان زنجان تسهیل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، پویا محمودیان -مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور- گفت: خوشبختانه در جلسه کمیته فنی کمیسیون اقتصاد با حضور علی نصیری اقدم - دبیر کمیسیون اقتصاد دفتر هیئت دولت - نماینده معاونت صنایع دستی پیشنهادها و دفاعیات خود را در جهت رفع ستاره‌دار بودن صادرات قمه و شمشیر تزیینی ارائه کرد و خوشبختانه با موافقت اعضای کمیسیون به تصویب اولیه رسید.

او ادامه داد: با توجه به این‌که کشور عراق بازار مناسب و مطلوبی برای یکی از محصولات تولیدشده در استان زنجان (قمه و شمشیر تزیینی) است، در حال حاضر صادرات اقلام یادشده به دلیل کد تعرفه ستاره‌دار، نیازمند گرفتن مجوز از وزارت دفاع هستند و این موضوع در مقررات صادرات و واردات، بسیاری از صادرکنندگان این محصولات را با مشکل مواجه کرده بود.

وی با اشاره به پیگیری‌های مکرر معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این باره، اظهار کرد: با توجه به اهمیت فعالیت هنرمندان و صنعتگران این حوزه و لزوم ادامه یافتن تولید و فروش این اقلام از صنایع دستی استان زنجان، با پیگیری‌های مکرر، این معاونت موفق شد نظر موافق کمیسیون یادشده را برای برگزاری جلسه کمیته جلب کند که خوشبختانه نتیجه نیز به نفع صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و هنرمندان و صنعتگران زنجانی رقم خورد.

در گمرکات کشور اقلام دارای کد ستاره‌دار اقلامی هستند که از محدودیت‌های صادرات در زمینه‌های مختلف اعم از مجوز صادرات یا موارد دیگر برخوردار هستند که با تصویب شدن طرح یادشده، شمشیرهای زینتی و قمه زنجان از کد ستاره‌دار خارج و از ممنوعیت صادرات مستثنی شدند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۲ آبان‌ماه سال ۹۵ با پیشنهاد کمیسیون قضایی برای الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی موافقت کردند که به موجب آن، حمل و واردات سلاح سرد شامل قمه، شمشیر، چاقوی ضامن‌دار، ساطور، قداره و پنجه بوکس و نیز سایر ادواتی که در درگیری فیزیکی کاربرد دارد، ممنوع و جرم محسوب می‌شود و کسی که مرتکب این جرم شود، به حداقل مجازات مقرر در این ماده، محکوم و واردکننده نیز به جزای نقدی درجه ۶ حسب مورد محکوم می‌شود. در این ماده قانونی آمده است که تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع این قانون در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.

بعد از آن‌که حمل ادواتی که در درگیری فیزیکی و ضرب و جرح کاربرد دارد، ممنوع شد، هنرمندان چاقوساز زنجان کمپینی را برای حمایت از این هنر ۷۰۰ ساله تشکیل دادند و اعتراض خود را نسبت به این قانون اعلام کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.