کد مطلب: ۲۷۱۳۰۴

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و پتروشیمی پاسخ داد:

بخش خصوصی چگونه می‌تواند نفت را صادر کند؟

بخش خصوصی چگونه می‌تواند نفت را صادر کند؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در واکنش به سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر فروش نفت توسط بخش خصوصی اعلام کرد: ما باید از صفر تا 100 را خود در دست بگیریم که برای این کار نیاز به کنسرسیوم داریم که بتوانیم با کمک چند کشور خارجی با هدف پیدا کردن سرمایه‌گذار به اهداف کلان دست یابیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت که «با کشورهای دوست خود گفتگو کرده‌ایم و راه‌های فروش نفت و صادرات نفت خود را باز کرده‌ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و در این زمینه بخش خصوصی می‌تواند شفاف نفت بخرد و صادر کند.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که واکنش‌های مثبت و منفی از سوی خصوصی‌ها عنوان می‌شود. پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در صفحه توییتر خود اعلام کرده است: «بخش خصوصی واقعی امکانات صادرات نفت خام را ندارد.» ازاین‌رو او در توصیه‌ای به دولتمردان گفته است که مراقب باشید که باز به نام بخش خصوصی تجربه بدهکاران نفتی دولت دهم تکرار نشود.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: خرید و واگذاری صادرات نفت به خصوصی‌ها در شرایطی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور عنوان می‌شود که این موضوع بارها توسط فعالان بخش خصوصی گوشزد شد. باید اشاره کرد خصوصی‌ها بی‌شک می‌توانند در صادرات نفت نقش‌آفرینی کنند اما هیچ‌گاه به این افراد فرصت یا میدانی داده نشده است.

حسن خسروجردی افزود: در زمان تحریم نفتی افراد دولتی، نفت و مشتقات نفتی را در اختیار کشورهای مختلف قرار داده و به شکل اعتباری به فعالیت‌ها ادامه دادند، این در حالی است که در این شرایط هرگز نفت و مشتقات بالادستی و پایین‌دستی آن به بخش خصوصی اعطا نشده است. بنابراین در این شرایط باید به سخنان مطرح‌شده دولتی‌ها جان تازه داد تا شعارها جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

او با بیان اینکه چالش‌های اقتصادی کشور به دلیل دخالت دولتی‌هاست، تصریح کرد: در زمان تحریم یکی از پیشنهادهای بخش خصوصی تشکیل کنسرسیوم برای فروش آسان‌تر نفت بود. از این رو 60 شرکت شریک شدند و کنسرسیومی را تشکیل دادند. ما باید فکر کنیم که همیشه در تحریم هستیم و بر این اساس کار کنیم تا بتوانیم نفت مورد نظر را به فروش برسانیم.

خسروجردی تصریح کرد: ما باید از صفر تا 100 را خود در دست بگیریم که برای این کار نیاز به کنسرسیوم داریم که بتوانیم با کمک چند کشور خارجی با هدف پیدا کردن سرمایه‌گذار به اهداف کلان دست یابیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.