خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۶۱۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

از بندر کوچک اسپانیا که مرکز جدید تجارت نفت روسیه شده چه می‌دانید؟

از بندر کوچک اسپانیا که مرکز جدید تجارت نفت روسیه شده چه می‌دانید؟

سئوتا، جزیره کوچکی در اسپانیا که به مرکز جدید انتقال نفت روسیه تبدیل شده است، به روسیه تحریم‌شده این امکان را می‌دهد انتقال دریایی نفت خود را از طریق دریای مدیترانه انجام دهد. اتحادیه اروپا به دنبال اعمال سقف قیمتی بیشتر بر نفت روسیه و ممنوعیت کامل واردات محصولات نفتی پالایش‌شده از این کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «سئوتا»، یک جزیره کوچک اسپانیایی در راس آفریقای شمالی، به عنوان مرکز جدیدی برای تجارت نفت خام روسیه پدیدار شده است. شهری که توسط اسپانیا اداره می‌شود، در حال تبدیل شدن به دروازه‌ای برای حفظ جریان نفت روسیه است، زیرا حاملان نفت در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا و سقف قیمتی که از 5 دسامبر اعمال شد، تلاش می‌کنند تا مسیرهای تجاری را تغییر دهند.

به نقل از وبسایت کوارتز ، با کاهش تقاضای اتحادیه اروپا برای نفت خام این کشور که از طریق خط لوله صادر می‌شد، تجارت این محصول به دریا انتقال پیدا کرد. پوتین که از مرکز انتقال کشتی به کشتی قبلی خود در سواحل «اسکاو» دانمارک عقب‌نشینی کرده بود، عملیات خود را به میانه اقیانوس اطلس شمالی تغییر داد، تا زمانی که طوفان‌های شدید زمستانی و جزر و مدهای خشن باعث شد که انتقال نفت خام از یک کشتی به کشتی دیگر با چالش‌های زیادی روبرو شود.

آب‌های دریای مدیترانه که «سئوتا» را احاطه کرده‌اند، آرام و کم‌تلاطم هستند. به گفته «Vortexa»، یک شرکت مشاوره که تانکرهای روسی را ردیابی می‌کند، ناوگان نفت‌کش‌های Aframax بارگیری شده در بنادر روسیه در دریای سیاه به سئوتا می‌رسند و بار خود را به نفتکش‌های غول‌پیکر منتقل می‌کنند و سفر دریایی 40 روزه خود را از زیر دماغه امیدنیک به سمت چین ادامه می‌دهند.

طبق داده‌های Vortexa از ماه دسامبر، شش نفتکش غول‌پیکر در خارج از سئوتا لنگر انداخته‌اند که حداقل سه فروند از آنها متعلق به چین هستند. دریاهای نزدیک سواحل شهر یونانی «کالاماتا» نیز به مراکزی برای انتقال کشتی به کشتی نفت روسیه تبدیل شده‌اند و بیشتر نفتی که به آنجا منتقل می‌شود از طریق کانال سوئز به سمت هند می‌رود. نفتکش‌هایی که از کانال سوئز می‌گذرند باید نیمه‌پر باشند؛ در غیر این صورت در آب‌های کم‌عمق به گل خواهند نشست.

نه سئوتا و نه کالاماتا پیش از این مرکز انتقال نفت روسیه نبودند و افزایش فعالیت در سواحل آنها پس از افزایش صادرات نفت خام روسیه آغاز شد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و همچنین تعیین سقف قیمتی 60 دلاری برای نفت این کشور که هر دو در یک روز اجرایی شدند، با هدف متوقف کردن حمله پوتین به اوکراین از طریق از بین بردن درآمد نفتی آن انجام گرفت. در حالی که واردات نفت خام روسیه از سوی اتحادیه اروپا از چند ماه پس از آغاز جنگ کاهش یافته است، چین، هند، ترکیه و سایر کشورها برای خرید این محصول وارد عمل شده‌اند.

حجم گزارش شده از نفت خام انتقالی روسیه از طریق کشتی‌ها، از تاریخ 5 دسامبر شکل نامنظمی پیدا کرده و در پایان این ماه به پایین‌ترین حد خود رسیده است. با این حال، تغییرات در حجم انتقالی به همان اندازه که از تحریم‌ها تاثیر می‌گیرد، به تعمیرات زمان‌بندی شده بندر و سایر مسائل زیرساختی نیز بستگی دارد.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، یک سازمان تحقیقاتی مستقر در فنلاند که تأثیر تحریم‌ها بر نفت روسیه را پیگیری می‌کند، صادرات نفت روسیه با کشتی در حال حاضر بیش از 500 هزار تن در روز است که بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. علاوه بر این، روسیه در 23 ژانویه، 425 میلیون یورو از صادرات نفت درآمد داشته که 28 درصد کاهش را نسبت به 11 ماه قبل و پیش از آغاز جنگ در 24 فوریه نشان می‌دهد؛ یعنی زمانی که درآمد فروش نفت روسیه 593 میلیون یورو بود.

تلاش اروپا برای کاهش هرچه بیشتر قیمت نفت روسیه

روز جمعه (27 ژانویه) اتحادیه اروپا مذاکراتی را برای گفتگودر خصوص کاهش سقف قیمتی نفت روسیه و تشدید تحریم‌ها آغاز کرد. ایالات متحده در حال تلاش برای حفظ سقف قیمت 60 دلاری در هر بشکه است، در حالی که ائتلافی از کشورهای دیگر به رهبری استونی، لیتوانی و لهستان برای رسیدن به سقف قیمتی 40 تا 50 دلاری بحث می‌کنند. سقف قیمتی که کمتر از میانگین قیمت نفت این کشور در بازار یعنی 54 دلار در ماه دسامبر و 52 دلار در ماه ژانویه است.

نتایج مذاکرات هنوز مشخص نیست اما قرار است واردات محصولات نفتی پالایش‌شده از روسیه به اتحادیه اروپا در روز یکشنبه (5 فوریه) به طور کامل ممنوع شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.