کد مطلب: ۷۵۴۸۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش بازار نفت به تشدید تحریم‌های روسیه/ روند صعودی قیمت نفت سرعت می‌گیرد؟

واکنش بازار نفت به تشدید تحریم‌های روسیه/ روند صعودی قیمت نفت سرعت می‌گیرد؟

«گروه 7» در تصمیمی جدید قصد دارد تحریم‌‌های نفتی روسیه را تشدید کند. همچنین تحریم‌های قبلی این گروه از روز یکشنبه وارد فاز اجرایی می‌شود. این موضوع همزمان با تحدید عرضه از سوی اوپک و افزایش تقاضا چین همراه شده است. اما واکنش بازار نفت به این تحریم‌ها چیست؟ آیا روند صعودی قیمت نفت سرعت می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار نفت هفته آینده با شرایط جدیدی کار خود را آغاز می‌کند. چراکه تحریم‌هایی که پیش از این گروه 7 علیه روسیه اعمال کرده بود از یکشنبه، پنجم فوریه، وارد فاز اجرایی می‌شود.

این گروه همچنین در نشست اخیر خود در رابطه با اعمال سقف قیمتی دوم برای روسیه به توافق رسیدند. سقف قیمتی دوم شامل فرآورده‌های پرتقاضا و ارزشمند روسی همچون گازوئیل و نفت‌کوره می‌شود. پیش از این سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت‌ خام روسیه تعریف و اجرا شد.

آمریکا و شش متحد صنعتی‌اش در پیشنهادی از تعیین سقف قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای فروش دیزل (فرآورده‌ نفتی) به کشورهایی جز اتحادیه اروپا خبر دادند.

گرچه این تحریم‌ها مستقیماً بازار نفت خام را هدف قرار نمی‌دهد، اما می‌تواند رفتار معامله‌گران بازار نفت را تغییر دهد. به‌ویژه آنکه روسیه یکی از بازیگران اصلی اوپک پلاس شناخته می‌شود و با توجه به روابطی که با چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار بازار نفت دارد، می‌تواند بازار طلای سیاه را دستخوش تحولات اساسی کند. اما واکنش بازار به تشدید تحریم‌ها علیه مسکو چیست؟

افزایش قیمت نفت در راه است

گذشته از تحریم‌های روسیه که تأثیر مستقیم روی عرضه نفت می‌گذارد و ممکن است بازار را با کمبود جدیدی مواجه کند، سمت تقاضا نیز از سوی چین در حال تقویت است. اواسط دی ماه، پکن در گام نهایی خداحافظی با سیاست کووید صفر، تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را روی مسافران گشود.

همچنین، اوپک پلاس در ماه اکتبر طی تصمیمی میزان تولید خود را تحت تأثیر کاهش تقاضا به روزانه دو میلیون بشکه کاهش داد. حال با توجه به بازگشایی‌های صورت گرفته در چین به‌ نظر می‌رسد این سازمان آزادی عمل بیشتری برای تصمیم در زمنیه تولید و قیمت‌گذاری داشته باشد.

با توجه به پایان پاندمی کرونا، اقتصاد آمریکا توانست نرخ اقتصادی خود را بهبود ببخشد. هرچند در شرایط کنونی خطر رکود همچنان در کمین اقتصاد این کشور است. اما به صورت کلی نسبت به شرایط پیش از پاندمی می‌توان رشد اقتصادی را برای ایالات متحده فرض کرد.

اما فارغ از افزایش قیمت نفت که محرز به نظر می‌رسد، پرسش اصلی این است که با توجه به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و تمدید سیاست کاهش عرضه اوپک، تولیدکنندگان بازار نفت از پس تامین افزایش متوالی تقاضا برمی‌آیند؟

به دنبال این اتفاقات نیکل بانداری، رئیس مشترک تحقیقات منابع طبیعی و انرژی پاک، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ افزایش قیمت نفت را تحت تاثیر افزایش تقاضای جهانی و بازگشایی‌ها در چین، پیش‌بینی کرد.

نشریه آرگوس (Argus)، به‌عنوان یکی از معتبرترین منابع داده‌های قیمتی و تحلیل بازار فرآورده‎‌های نفتی، با اشاره به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا قیمت نفت در آینده را افزایشی دانست.

همچنین گلدمن‌ساکس در پیش‌بینی خود قیمت نفت تا سه ماهه سوم ۲۰۲۳ را ۱۰۰ دلار در هر بشکه برآورد کرد. این بانک بین‌المللی با تکیه بر با بازیابی قدرت اوپک در قیمت‌گذاری نفت، چنین دورنمایی را برای طلای سیاه متصور شده است.

تولیدکنندگان نفت از پس تقاضا برمی‌آیند؟

پنج منبع آگاه در اوپک پلاس در واکنش به افزایش تقاضا چین به رویترز گفتند بعید است که تغییری در سیاست تمدید کاهش عرضه فعلی ایجاد شود. با این حساب به نظر می‌رسد این سازمان همچنان بر تصمیم کاهش عرضه خود استوار است مگر آنکه در نشست بعدی که ماه ژوئن برگزار می‌شود سیاست جدیدی اتخاذ شود.

همچنین مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس انرژی درباره تصمیم گروه 7 مبنی بر اعمال سقف قیمتی تازه‌‌‌‌‌‌ای برای فرآورده‌های نفتی روسیه به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به شرایط بازار در بازه زمانی شش ماه تا یک سال ممکن است ناترازی عرضه و تقاضا صورت بگیرد. البته این ناترازی به حدی نیست که منجر به ایجاد تنش در بازار شود و افزایش نامتعارف قیمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

او ادامه داد: این نکته نیز لازم به ذکر است که اتحادیه اروپا اعلام کرد وابستگی‌ها از انرژی روسیه درعمل از بین رفته است. منابع تامین انرژی قاره سبز قرار است از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، آفریقای شمالی یا منابع داخلی خودشان تامین شود. بنابراین با تکیه بر این منابع مشکلی در عرضه به وجود نمی‌آید.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر مانع جدید بر سر راه صادرات نفت را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.