کد مطلب: ۶۹۴۶۹۸

وزیر نفت گفت:

تحریم‌ها برداشته شود،ایران نفت صادر می‌کند

تحریم‌ها برداشته شود،ایران نفت صادر می‌کند

وزیر نفت امروز در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت اعلام کرد: ایران آماده است بلافاصله بعد از رفع تحریم‌ها به سطح تولید و صادرات نفت پیش از تحریم بازگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وزیر نفت دولت در سال اول فعالیت خود بیش از ۱۰۰میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کرده است.

به نقل از ایرنا، جواد اوجی امروز در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت افزود: وزارت نفت سال سختی را پشت سر گذاشت. با بررسی اولیه در روزهای ابتدایی مشخص شد با کسری ۲۵۰میلیون مترمکعب گاز به دلیل عدم سرمایه‌گذاری روبه‌رو هستیم.

اوجی گفت: در دولت قبل کمبود سرمایه‌گذاری را به تحریم‌ها گره می‌زدند. همچنین حجم ذخایر سوخت مایع در نیروگاه‌ها تا ۳۰درصد پایین‌تر از سال‌های قبل بود. همچنین در ابتدای دولت سیزدهم، بدهی‌های سنگین دولت قبل را هم داشتیم.

وی افزود: دولت ۴۶۰هزار میلیارد تومان بدهی و کسری بودجه تا پایان سال داشت که بر اساس درآمد حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی بود. اگر با همان روند دولت قبل ادامه پیدا می‌کرد، این کسری بودجه اتفاق می‌افتاد.

خوزستان ۳میلیون نفت تولید می‌کند

وزیر نفت ادامه داد: عمده تامین این کسری بودجه بر عهده وزارت نفت بود. در اردیبهشت سال گذشته صادرات میعانات گازی به روزی ۷هزار بشکه کاهش یافته بود، اما با بازاریابی خوبی که در کشورها و قاره‌های مختلف از اروپا، آمریکا لاتین و آسیا کردیم، هم صادرات افزایش پیدا کرد و هم معوقات درآمدهای ارزی به‌ویژه در زمینه صادرات گاز وصول شد. با این اقدام به دولت برای تامین منابع ارزی کمک شد و وزارت نفت در انجام تکالیف بودجه موفق بود.

جواد اوجی تاکید کرد: در تامین امنیت انرژی نیز موفق بودیم و در شروع دولت سیزدهم، سطح ذخایر را ۳۰درصد افزایش دادیم و زمستان و تابستان را بدون قطعی گاز و برق پشت سر گذاشتیم.

اوجی گفت: اگر قرار بود منتظر برجام بمانیم، زمستان گذشته با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های نفتی در خوزستان ادامه داد: امروز نزدیک به ۳میلیون تولید نفت را در این استان داریم. بخش زیادی از تولید گاز نیز از میادین مشترک در خوزستان است.

دولت ۱۰۰میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا کرده است

وزیر نفت گفت: در شروع دولت، دشمن به دنبال توقف صادرات بود که موفق نشد. در ماه‌های اول ۴۴۰۰ جایگاه سوخت را با حمله سایبری از دسترس خارج کردند، اما در همان ساعات اول با صبوری مردم ۷۰۰ جایگاه کلیدی را در کشور به مدار بازگرداندیم. این کار جهادی دشمن را ناامید کرد.

جواد اوجی با بیان اینکه در این روزها تولید و مصرف بنزین نزدیک به هم است، ادامه داد: پروژه‌های اولویت‌دار را مشخص کردیم که به ۱۶۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز بود تا امنیت انرژی تامین شود و درآمدهای ارزی نیز محقق شود.

اوجی گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کردیم. تنها با گازپروم روسیه نزدیک به ۴۰میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا کردیم.

وی افزود: پروژه‌ای که بالغ بر ۷میلیارد دلار در ۷ سال اشتغال را افزایش می‌دهد و ظرفیت خالی کارخانه‌های داخلی را پر می‌کند و اقتصاد کشور نیز حرکت می‌کند.

برجام هم امضا نشود نفت را صادر می‌کنیم

وزیر نفت ادامه داد: پتروپالایشگاه‌ها از خام‌فروشی جلوگیری می‌کنند و ۶۰۰هزار بشکه نفت و میعانات نفتی به جای خام فروشی با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌شود.

جواد اوجی تاکید کرد: اگر مذاکرات به نتیجه رسید که از این فرصت استفاده می‌کنیم، در غیر این صورت لکوموتیو نفت را متوقف نمی‌کنیم.

اوجی گفت: ۹۸درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را جذب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته رئیس‌جمهوری به همه استان‌ها سفر کرد، افزود: ۱۲۰هزار میلیارد تومان تامین اعتبار انجام شد و از نفت نیز نباید غافل بود. ۱۴هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در استان‌های مختلف برای وزارت نفت تعریف‌شده که حدود ۵۰درصد آن مربوط به استان خوزستان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.