کد مطلب: ۲۰۷۵۱۲

صادرات ۳۵ تن قارچ ترافل بومی به اروپا

صادرات 35 تن قارچ ترافل بومی به اروپا

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی گفت: در سه‌ماهه نخست امسال بیش از 35 تن قارچ ترافل بومی تولید شده در عرصه‌های جنگلی مناطق زاگرس و استان‌های شمالی به کشورهای اروپایی صادر شد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی گفت: در سه‌ماهه نخست امسال بیش از 35 تن قارچ ترافل بومی تولید شده در عرصه‌های جنگلی مناطق زاگرس و استان‌های شمالی به کشورهای اروپایی صادر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامرضا تقوی با بیان اینکه قیمت ترافل سیاه بومی موسوم به Aestivum در بازار داخلی هر کیلوگرم بین 35 تا 100 هزار تومان و در بازارهای بین‌المللی 1.5 تا 6 میلیون تومان معامله می‌شود، افزود: تولید قارچ ترافل یکی از مصادیق اجرایی‌شدن برنامه اقتصادی مقاومتی و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است.

وی اظهار داشت: برای تولید ارقام ارزشمند قارچ ترافل طرح فنی و اجرایی آن تهیه و پنج استان لرستان، ایلام، اردبیل، گلستان و گیلان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند.

وی تصریح کرد: تدوین طرح تولید قارچ ترافل برای اقتصادی کردن و صیانت از جنگل‌های بلوط و باغ‌های فندق تولید ارقام ارزشمند قارچ ترافل سیاه به‌منظور صادرات و اقتصادی کردن و صیانت از جنگل‌های بلوط کشور در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

تقوی ادامه داد: در استان لرستان با تفاهمی که برای اجرای طرح تولید قارچ ترافل با استانداری و رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان انجام داده‌ایم، قرار است، این رقم قارچ در سطح 4 هکتار کشت شود.

وی اظهار داشت: قارچ ترافل با ریشه گیاهانی مانند فندق و درختان بلوط هم‌زیستی دارد و به احیا و صیانت از جنگل‌ها و اقتصادی‌تر شدن باغ‌های فندق کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی تصریح کرد: به ازای هر هکتار کشت قارچ ترافل پس از پنج سال می‌توان 20 تا 90 کیلوگرم محصول در عرصه‌های جنگلی و باغ‌های فندق تولید کرد و تا 30 سال نیز قابلیت برداشت وجود دارد.

وی تلقیح قارچ ترافل از طریق تزریق به ریشه برای تقویت درختان قدیمی بلوط که دچار تنش زیستی و محیطی شده‌اند را از برنامه‌های این دفتر عنوان کرد.

تقوی افزود: قارچ ترافل با توجه به اینکه از نوع مایکورایزها هستند، قادرند عناصر خاک را در ریشه جذب و رطوبت بیشتری در اطراف ریشه درختان بلوط نگهدارند.

وی با اشاره به نیازهای آموزشی و ترویجی تولید قارچ ترافل گفت: به‌منظور ساماندهی بهره‌برداران عرفی قارچ ترافل بومی در عرصه‌های جنگلی درختان بلوط برنامه آموزشی، اطلاع‌رسانی و ترویجی تدوین شده و نخستین دوره آموزشی در راستای ارتقای تولید، برداشت و بسته‌بندی این محصول در یکی از استان‌های شمالی در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی در عین حال اذعان داشت: ورود به تولید این قارچ علاوه بر ارتقای صادرات و حضور در بازارهای جهانی، موجب اشتغالزایی جدید و تقویت حلقه‌های پیشین و پسین تولید می‌شود.

تقوی با اشاره به اینکه اکنون مرکز تلقیح نهال از طریق قارچ ترافل در کشور موجود نیست، تصریح کرد: چنانچه نهال‌های تلقیح شده برای اجرای پایلوت، یک‌بار به کشور وارد و مرکز تلقیح نهال در ایران راه‌اندازی شود، حلقه نخست این طرح برای تهیه نهاده و حلقه‌های سورتینگ، بسته‌بندی و صادرات نیز فعال خواهد شد.

وی گفت: در حوزه قارچ، ارقام متنوعی باید داشته باشیم تا در معرض تهدید تک محصولی شدن قرار نگیریم ضمن آنکه بتوانیم سرانه مصرف این محصول را که کمتر از یک کیلوگرم در کشور است تا پایان برنامه ششم به بیش از 1.5 کیلوگرم برسانیم.

وی افزود: به همین منظور طرحی را برای تولید قارچ شیتاکه، گنودرما و شاه صدف را نیز آماده کرده‌ایم.

90 درصد تولید قارچ دنیا به قارچ دکمه‌ای و 10 درصد به قارچ‌های دارویی و متفرقه از جمله قارچ شیتاکه، صدفی و گانودرما اختصاص دارد؛ ایران یکی از تولیدکنندگان قارچ در دنیا به‌شمار می‌رود که 60 درصد این محصول در سه استان تهران، البرز و قزوین تولید می‌شود.

انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ ایران از سال 1372 شروع به فعالیت کرد و اکنون دارای 130 عضو است که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قارچ کشور به‌شمار می‌روند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسعود جهانمهر

    سلام وقت بخیر
    ادرس یا تلفن از شرکت ها یا ارگانهایی که این قارچ رو صادر کردن در دسترس هست؟
    ممنون میشم کمک کنید

  • کسمایی

    کسی هست مستقیما از تولید کننده قارچ را بخره؟