کد مطلب: ۲۷۹۱۵۴

صادرکنندگان صنایع دستی از ارائه ارز در «نیما» معاف شدند

صادرکنندگان صنایع دستی از ارائه ارز در «نیما» معاف شدند

معاون صنایع دستی کشور گفت: صادرکنندگان این صنایع از ارائه ارز صادراتی خود در سامانه «نیما» معاف شدند و ارز خود را در بازار ثانویه عرضه می‌کنند.

معاون صنایع دستی کشور گفت: صادرکنندگان این صنایع از ارائه ارز صادراتی خود در سامانه «نیما» معاف شدند و ارز خود را در بازار ثانویه عرضه می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سامانه «نیما» یا «نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی» با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان از اوایل خرداد ماه توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شد.

در این سامانه واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز و واسطه گران شامل بانک‌ها و صرافی‌ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند در نقش سیاستگذار ارزی حضور دارند.

پویا محمودیان اظهار کرد: در جلسه ای که چندی پیش با صادرکنندگان صنایع دستی برگزار کردیم، یکی از دغدغه‌ها و مشکلات جدی آنان، بوروکراسی (کاغذبازی اداری) ارزی در سامانه نیما بود.

وی افزود: در نتیجه پیگیری‌های مکرر و مکاتبات با معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن تجارت و نیز سازمان توسعه و تجارت، تصمیم بر این شد که صادرکنندگان صنایع دستی به ارائه ارز صادراتی خود در سیستم نیما ملزم نباشند؛ یعنی بتوانند با مذاکره و توافق با واردکننده‌ها ارز صادراتی خود را تبدیل کنند.
محمودیان با مهم خواندن این دستاورد برای صنایع دستی کشور، افزود: این خبر موجی از شادی را برای صادرکنندگان ایجاد می کند و سبب می‌شود صادرات صنایع دستی کشور که در سبد صادرات غیرنفتی، آسیب پذیرترین محسوب می‌شود، بدون مانع به رشد خود ادامه دهد.

وی یادآور شد: صادرات صنایع دستی کشور در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1396) رشدی امیدبخش داشته است و کماکان جزء کالاهایی است که بیشترین رشد را در اقلام غیرنفتی کشور دارد.

معاون صنایع دستی کشور صادرات این بخش را در سال 96 نسبت به سال 95 دارای 19 درصد رشد دانست.به گزار ش ایرنا، صنایع دستی سال گذشته بیش از 281 میلیون دلار صادرات بدون در نظر گرفتن فروش زیورآلات داشته است؛ همچنین با در نظر گرفتن 250 میلیون دلار صادرات چمدانی در سال 96، سهم صنایع دستی از صادرات کشور به 500 میلیون دلار رسیده است که به زعم علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ظرفیت افزایش این مبلغ تا 2 میلیارد دلار هم وجود دارد.

منبع:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.