کد مطلب: ۷۱۲۲۱۲

ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صلح رسیدند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صلح رسیدند

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفت که در ماه سپتامبر با حکمت حاجی اف دستیار ریاست جمهوری آذربایجان درباره امضای معاهده صلح بین دو کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ گفتگو کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفت که در ماه سپتامبر با حکمت حاجی اف دستیار ریاست جمهوری آذربایجان درباره امضای معاهده صلح بین دو کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ گفتگو کرده است.

ایسنا به نقل از اسپوتنیک، گریگوریان گفت: ما روی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان و همچنین مسئله قره باغ کوهستانی تمرکز کردیم و جدول زمانبندی صلح به معنای امضای معاهده صلح تا پایان سال و همچنین موضوع تعیین مرزها.

گریگوریان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه اول ارمنستان گفت: فرآیندهای پیرامون پیمان صلح و تعیین مرزها به هم مرتبط هستند زیرا ارمنستان بیم آن دارد که آذربایجان پس از امضای صلح معاهده از مرزهای غیرمحدود برای حمله به جمهوری ارمنستان استفاده کند.

گریگوریان با اشاره به اینکه ارمنستان، گرجستان و آذربایجان در سال ۱۹۲۹ تعیین حدود مرزها را به پایان رساندند، افزود: طرفین باید این قرارداد را به عنوان مبنای مرز ارمنستان و آذربایجان بپذیرند و ۲۹.۸ هزار کیلومتر مربع خاک ارمنستان را تضمین کنند.

در مورد مسئله قره باغ، وزیر امور خارجه ارمنستان گفت که باکو در حال بررسی ایجاد یک مکانیسم بین المللی "برای قره باغ کوهستانی و آذربایجان برای بحث در مورد حقوق و امنیت ارامنه در قره باغ" است.

گریگوریان گفت: امیدواریم بتوانیم این سازوکار را فراهم کنیم.

خصومت‌ها در ساعات اولیه ۱۳ سپتامبر در مرز ارمنستان و آذربایجان در منطقه‌ای غیرمرتبط با منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد. آذربایجان گفت که در پاسخ به اقدام "تحریک آمیز" ارمنستان حمله را آغاز کرده است. هر دو کشور روز بعد بر سر آتش بس توافق کردند. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان هفته گذشته پس از دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در حاشیه اجلاس جامعه سیاسی اروپا در پراگ، گفت که ممکن است توافق صلح بین باکو و ایروان تا پایان سال ۲۰۲۲ حاصل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.