کد مطلب: ۲۰۱۵۶۰

صنایع معدنی در مناطق خشک کشور توسعه می‌یابد

صنایع معدنی در مناطق خشک کشور توسعه می‌یابد

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با تاکید بر اینکه معادن کشور در مناطقی قرار گرفته‌اند که با کمبود آب مواجه هستند،‌گفت‌:‌ این در حالی است که برنامه‌های توسعه‌ای برای گسترش این فعالیت‌ها تا افق 1404 در نظر گرفته شده است.

راضیه لک با بیان اینکه ایران در وضعیت جغرافیایی قرار گرفته که باید دیدگاه‌ها نسبت به " آب" تغییر یابد، افزود: در روش‌های کاربردی آب جنبه‌های صرفه جویی لحاظ نمی‌شود و نیاز است در همه سطوح کشور به مساله کم آبی توجه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهوی با اشاره به فعالیت‌های معدنی در کشور اظهار کرد: کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی غالبا در مناطقی چون استان یزد، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی واقع شده‌اند که با کمبود جدی آب مواجه هستند.

لک خاطر نشان کرد: این در حالی است که بر اساس سند چشم‌اندازه افق 1404 برنامه‌های توسعه‌ای برای صنایعی مانند صنعت فولاد و مس در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه آب مورد نیاز برای این میزان توسعه را در اختیار نداریم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی پراکندگی معادن در کشور را از دیگر چالش‌های موجود در این زمینه برشمرد و یادآور شد: از سوی دیگر امکان جابه جایی و انتقال معادن به مناطق پر آب وجود ندارد از این رو نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی در زمینه صنایع مرتبط با معادن از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی داریم.

وی اضافه کرد: لازم است صنایع معدنی در مناطقی قرار گیرند که آب کافی وجود داشته باشد در غیر این صورت یا باید از آب بازیافتی استفاده کرد و یا آب دریا را به فلات مرکزی ایران منتقل کنیم که این اقدام علاوه بر هزینه‌بر بودن می‌تواند محیط زیست را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

لک با تاکید بر ضرورت مطالعات علمی در مراکز دانشگاهی و علمی، اظهار کرد: در این مطالعات باید جایگاه صنایع معدنی و فراوری مواد و همچنین صنایع مرتبط با معادن مشخص شود و دستیابی به نتایج قابل قبول در این مطالعات نیاز به آمایش سرزمینی دارد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه کم‌آبی کشور یادآور شد: محققان این سازمان 77 لایه اطلاعاتی مرتبط با آمایش سرزمینی را تولید کرده‌اند، علاوه بر آن مطالعات تهیه نقشه راه علوم زمین و معدن از 3 سال قبل آغاز شده است که فاز اول و دوم آن به پایان رسیده و فاز سوم آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات فرصت‌ها و تهدیدات، هر استانی از لحاظ محیط زیست، آب، مخاطرات زمین شناختی و موضوعات مرتبط با معادن مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

لک با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه مسئولیت آمایش سرزمینی را بر عهده دارد، ادامه داد: خوشبختانه ارتباطاتی با ارگان‌هایی که در زمینه آمایش سرزمینی فعال هستند برقرار کرده‌ایم؛ چراکه باید اقدامات مرتبط با آمایش سرزمینی به سرعت اجرایی شوند تا از اجرای پروژه‌هایی که از لحاظ زیست محیطی مشکل دارند و یا طرح‌هایی که فاقد مطالعات بنیادی هستند جلوگیری به عمل آورده شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در استان‌های جنوبی و شهرهای حاشیه رودها گفت: در همه جای دنیا این مناطق بهترین پتانسیل هستند که باید جدی گرفته شوند. در ایران نیز مناطقی چون سواحل مکران و استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان بهترین پتانسل برای تولید مواد معدنی و صنعت فرآوری است تا با توسعه این صنایع از خام فروشی جلوگیری شود ضمن آنکه امکان صادرات این مواد را در کشور فراهم کنیم.

لک، با تاکید بر اینکه در این زمینه باید بدانیم در چه مناطقی چه منابع و چه معادنی داریم، یادآور شد: میزان آبی که در بخش‌صنعت و معدن مصرف می‌شود بین 2 تا 2.5 میلیارد متر مکعب آب است ولی اینکه به تفکیک هر کدام از بخش‌های صنعت و معدن در سال چه میزان مصرف آب دارند هنوز اطلاعات دقیقی در دست نداریم.

رئیس سازمان زمین شناسی با بیان اینکه در این زمینه خلا داریم اضافه کرد: تا زمانی که آمایش سرزمینی در این حوزه به‌طور جدی انجام نشود نمی‌توان برنامه ریزی دقیقی برای میزان مصرف آب و توسعه صنایع معدنی انجام داد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.