کد مطلب: ۷۹۱۶۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آشنایی با صندوق درآمد ثابت / سبد متنوع سرمایه‌گذاری برای ریسک‌گریزها

آشنایی با صندوق درآمد ثابت / سبد متنوع سرمایه‌گذاری برای ریسک‌گریزها

یکی از ساده‌ترین و سودآورترین مسیرهای سرمایه‌گذاری در بورس صندوق‌های درآمد ثابت هستند که سودی روزشمار به سهامداران می‌دهند؛ این صندوق چگونه با سود بانکی رقابت می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در گزارش‌های پیشین برخی از مولفه‌های سرمایه‌گذاری در بورس و انواع صندوق‌ها را توضیح دادیم. در این میان، یکی از پرسودترین و پرطرفدارترین صندوق‌های بورسی را می‌توان صندوق درآمد ثابت دانست.

همان‌طور که از نام این صندوق پیداست، سهامدار با سرمایه‌گذاری در این صندوق به صورت روزشمار و ثابت سود دریافت می‌کند. البته اصل سرمایه نیز در این صندوق تضمین می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یا همان Fixed Income یکی از صندوق‌های مشترک هستند که با حداقل ریسک، بازدهی خوبی را به سهامداران خود می‌دهند. اغلب افراد ریسک‌گریز در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق‌های درآمد ثابت عمده دارایی‌های خود را به گواهی سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند و مابقی را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل کمترین ریسک ممکن را دارند و گزینه‌ای امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شوند.

البته نحوه سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت نیز بر اساس مصوبه هئیت مدیره سازمان بورس است و صندوق‌ها نمی‌توانند سرمایه‌گذاری خارج از مصوبه داشته باشند.

نکته اساسی اینجاست که برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیازی به دریافت کد بورسی نیست.

سود صندوق درآمد ثابت چقدر است؟

سود صندوق های درآمد ثابت روزشمار محاسبه و در دوره‌های مشخص (یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه) به صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری یا همان سهامداران پرداخت می‌شود. همچنین در صندوق‌هایی که پرداخت سود نقدی ندارند، مبلغ سود به ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری اضافه خواهد شد.

انواع صندوق درآمد ثابت

  • صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود: در زمان‌هایی مشخص از هر ماه مبلغی به حساب سهامداران به عنوان سود توزیع می‌شود.
  • صندوق درآمد ثابت بدون تقسیم سود: این نوع از صندوق های درآمد ثابت تقسیم سود ندارند و سهامداران از تفاوت قیمت صدور و ابطال آن سود می‌برند.
  • صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی: اجازه خرید سهام، حق تقدم و دیگر ابزارهای بازار سرمایه را ندارد.

رقابت بانک و صندوق‌های درآمد ثابت

اغلب کارشناسان عقیده دارند که بین بانک و صندوق‌های درآمد ثابت رقابت شدیدی وجود دارد. این دو سرمایه‌گذاری برای افراد ریسک‌گریز مناسب است اما با این تفاوت که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی سودی بیشتر به سهامداران می‌دهد.

برای نمونه بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت سود متعارف 18 تا 20 درصدی می‌دهند اما در سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در صندوق‌های درآمد ثابت می‌توان سودی بین 20 تا 40 درصد داشت. یعنی با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیازی نیست سرمایه خود را ماه‌ها در بانک بلوکه کنند و با یک سرمایه‌گذاری درست و کوتاه‌مدت در صندوق‌های درآمد ثابت سودی چند برابر به سرمایه‌گذاران می‌رسد.

البته میزان سود هر صندوق بسته به شرایط است و ممکن برخی از صندوق‌ها همگام با بانک سود دهند و برخی دیگر سودی بیشتر. سود صندوق‌ها به شرایط سرمایه‌گذاری آنها بستگی دارد که در زمان سرمایه‌گذاری میزان سود دقیق سرمایه‌گذاری به سهامداران شرح داده می‌شود.

آشنایی با اصطلاحات رایج صندوق‌های سرمایه‌گذاری

  • واحد سرمایه‌گذاری: این اصطلاح تقریبا معادل همان کلمه سهم در شرکت‌های بورسی است
  • NAV: ارزش خالص دارایی یا همان NAV به معنی ارزش خالص کل دارایی‌های صندوق است. در اصل NAV هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری، مانند همان قیمت سهم در شرکت‌های بورسی است.
  • NAV صدور: NAV صدور همان قیمت خرید واحد سرمایه‌گذاری است.
  • NAV ابطال: NAV ابطال نیز مانند همان قیمت فروش در شرکت‌های بورسی است.
  • صدور واحد: صدور واحد همان خرید واحدهای سرمایه‌گذاری است.
  • ابطال واحد: ابطال واحد همان فروش واحد و برداشت وجه از صندوق‌ها است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.