کد مطلب: ۵۴۲۵۰۶

صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

صندوق ذخیره فرهنگیان به منظور ارتقا و کمک به سطح معیشتی فرهنگیان جامعه در کشور در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد. در این فرآیند افراد فرهنگی در صورت تمایل می‌توانستند تحت شرایطی که اعلام شده است به عضویت این صندوق درآیند.

صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس عرضه خواهد شد. این خبر اخیرا به تایید رسیده در روزهای آتی این صندوق با مجوزهایی که دریافت کرده است در بازار بورس عرضه خواهد شد اما صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس چه مزایایی خواهد داشت؟ چه افرادی سرمایه‌گذاران این صندوق محسوب می‌شوند؟ نحوه ثبت کد بورسی در این صندوق به چه شکل است؟ دارایی‌های این صندوق پس از عرضه در بورس به چه شکل بین سهامداران تخصیص داده خواهد شد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در پیرامون این صندوق مطرح می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم. به منظور آشنایی بیشتر با جزییات ثبت نام صندوق ذخیره فرهنگیان با این مقاله با ما همراه باشید.

صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید فرهنگیان در جامعه نقش بسیار مهمی را در تربیت و هدایت کودکان و نوجوانان دارند و از این حیث تامین نیازها و بالا بردن سطح رفاه و وضعیت معیشتی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا در سال ۱۳۷۳ صندوقی به نام صندوق ذخیره فرهنگیان تاسیس شد و افراد فرهنگی در صورت تمایل می‌توانستند در آن عضو شوند. در آغاز فرآیند عضویت به این شکل بود که افراد ۵ درصد از حقوق دریافتی ماهیانه خود را در این صندوق واریز می‌کردند و در نهایت دولت هم به همان میزان به دارایی‌های صندوق کمک می‌کرد.

با توجه به گذر زمان و افزایش دارایی‌های صندوق، شرایطی مهیا شد که صندوق با توجه به مجوزهای دریافتی از دولت بتواند در زمینه‌های مختلف نظیر سرمایه‌گذاری، امور بانکی و … فعالیت داشته باشد. با این تفاسیر درآمد حاصل از این فعالیت‌ها هم باز به صندوق تزریق می‌شد تا جایی که امروزه این صندوق بسیار رونق گرفته و قشر فرهنگیانی که در این صندوق عضو هستند به راحتی از مزایای این صندوق بهره‌مند می‌شوند. برای آشنایی با برخی از مزایای این صندوق برای سرمایه‌گذاران آن، به موارد زیر توجه کنید:

  1. فرهنگیان در این صندوق از نظر دارایی هم واریزی‌های خود را در اختیار دارند و هم واریزی‌های کمی دولت.
  2. فرهنگیان در حوزه دریافت سود هم از دارایی‌های خود و هم از دارایی‌های واریز دولت در صندوق سود دریافت می‌کنند.
  3. برخی خدمات اجتماعی نظیر بیمه شخص ثالث، تورهای گردشگری، خودروهای لیزینگی و … برای فرهنگیان با تخفیف در نظر گرفته می‌شود.
  4. فرهنگیان در زمان بازنشستگی می‌توانند برای ارتقای وضعیت معیشتی خود از دارایی‌های این صندوق کمک بگیرند.

دلایل عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم دارایی‌های این صندوق با گذر زمان بسیار زیاد شده و توانسته در زمینه‌های مختلف فعالیت کند و این دارایی را افزایش دهد. از طرف دیگر این صندوق از زمان تاسیس تا به الان فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و متاسفانه چندین بار در آن تخلف رخ داده و حق این قشر مهم در جامعه ضایع شده است. از همین جهت به منظور قانون‌مند شدن و شفاف‌سازی تمامی پروسه‌های مالی و سرمایه‌گذاری در این صندوق، تصمیم گرفته شد که این صندوق در بازار بورس عرضه شود. با این اوصاف باز هم مزایای بیشتری برای سرمایه‌گذاران این صندوق نصیب‌شان خواهد شد.

در صورت عرضه موفق این صندوق در بازار بورس دیگر بروز تخلف و پیچیدگی از قانون در فرآیند آن و دست بردن در دارایی‌های آن امکان‌پذیر نخواهد بود. در ادامه این پروسه فرهنگیان به راحتی و با خیال راحت می‌توانند دارایی خود در این صندوق را در بستر بازار سرمایه، مدیریت کنند. در ادامه با کارایی و نحوه استفاده از دارایی‌ها در این صندوق بیشتر توضیح خواهیم داد.

جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

طبق گزارش‌ها و اخباری که از مدیر عامل این صندوق منتشر شده است تلاش و تمرکز اولیه به منظور ورود این صندوق در بازر بورس، پذیرش شرکت‌ها و ارگان‌های زیرمجموعه این صندوق در بارار بورس است. در همین راستا دو شرکت ماشین‌سازی اراک و ایران ارقام که از زیرمجموعه‌های این صندوق به شمار می‌آیند از قبل در بورس پذیرفته شده بودند. شرکت پترو فرهنگ هم اخیرا در بازار فرابورس مورد پذیرش قرار گرفته است. فقط دو شرکت ساختمانی معلم و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان هستند که به زودی در بورس پذیرش خواهند شد. در صورت عملی شدن این فرآیند این صندوق هرچه سریع‌تر در بازار بورس عرضه خواهد شد و طبق برنامه مشخص دارایی این صندوق بین سهام دارانش تقسیم می‌شود.

سهام فرهنگیان چگونه تقسیم می‌شود؟

دارایی‌های این صندوق بعد از عرضه در بازار بورس، به شکل واحدهایی که قابلیت صدور و ابطال دارند، تبدیل می‌شود. در مرحله بعد هر عضوی در این صندوق بنا به سرمایه و امتیازاتی که در آن دارد، تعدادی از واحدها اختصاص داده می‌شود. در نهایت سه گزینه در برابر فرهنگیان قرار دارد:

  1. واحد‌های خود را به قیمت روز در بازار به فروش برسانند و مبلغ حاصل از آن را دریافت کنند.
  2. به دارایی خود به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنند و این واحد‌ها را نگه دارند.
  3. این واحد‌ها را در اختیار بیمه معلم قرار دهند و در دوران بازنشستگی حقوق مکمل از آن دریافت نمایند.

نحوه ثبت کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان

همان‌طور که می‌دانید هرگونه فعالیت در بازار سرمایه نیازمند داشتن کد بورسی است. در همین راستا در صورتی که تا به الان کد بورسی دریافت نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر از طریق کارگزارهای بورس مراحل ثبت نام و دریافت کد بورسی فرهنگیان را آغاز کنید. برای شروع لازم است از طریق سامانه ثبت‌نامی آگاه اکسپرس به نشانی www.ex.agah.com مراجعه کنید و در قدم بعدی فرآیند احراز هویت را به صورت حضوری و غیرحضوری انجام دهید. در نظر داشته باشید که بعد از دریافت کد معاملاتی فقط در بازه زمانی دهم اسفند سال ۹۹ تا آخر اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مهلت ثبت کد بورسی در صندوق را خواهید داشت.

کلام آخر

صندوق ذخیره فرهنگیان به منظور ارتقا و کمک به سطح معیشتی فرهنگیان جامعه در کشور در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد. در این فرآیند افراد فرهنگی در صورت تمایل می‌توانستند تحت شرایطی که اعلام شده است به عضویت این صندوق درآیند. این صندوق با افزایش دارای و رونق مالی تصمیم گرفت با اخذ مجوزهای رسمی دولتی در بسترهای مختلف مالی فعالیت و سرمایه‌گذاری کند که همین امر منجر به رونق هرچه بیشتر این صندوق شد. در روزهای آتی این صندوق در بازار بورس عرضه خواهد شد و دارایی‌های آن در قالب واحدهای صدور و ابطالی به سهامداران آن تخصیص داده خواهد شد. فقط لازم است افراد در بازه زمانی ۱۰ اسفند ۹۹ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به ثبت کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.