کد مطلب: ۳۴۷۸۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس چه عملکردی داشته‌اند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس چه عملکردی داشته‌اند؟

بررسی روند صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که در بورس در حال فعالیت هستند نشان می‌دهد، طی دو ماه اخیر این صندوق‌ها حدود 10 درصد بازدهی مثبت داشته‌اند.

بررسی روند صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که در بورس در حال فعالیت هستند، نشان می‌دهد طی دو ماه اخیر این صندوق‌ها حدود 10 درصد بازدهی داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس قانون بازار بورس و اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی بوده که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن نسبت به سرمایه‌گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند؛ یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds) است.

صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده از مشتریان را به جای سپرده و اوراق مشارکت، در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

هدف از ایجاد صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری طلا ، کاهش ریسک مربوط به خرید و فروش طلا بوده که یک سرمایه‌گذار معمولی ممکن است متحمل شود.

در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری طلا به‌صورت ETF در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند که نماد آنها به عنوان صندوق‌های قابل معامله در بورس کالا همانند یک سهم معمولی معامله می­‌شود که می‌توان آن را خرید و فروش کرده و نیاز به حساب معاملاتی جداگانه‌ای غیر از حساب آنلاین ندارد.

صندوق پشتوانه طلای لوتوس، اولین صندوق کالایی کشور بوده که موضوع فعالیت آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا ، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی است.

صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد «طلا» در بورس کالا در حال معامله است که طی دو ماهه اخیر بازدهی 10 درصد داشته و قیمت سهام آن از حدود سه هزار تومان به سه هزار و 300 تومان رسیده است.

صندوق سرمایه‌‌گذاری زرافشان امید ایرانیان به عنوان دومین صندوق طلا با نماد «زر» نیز طی دو ماهه اخیر 8.4 درصد بازدهی مثبت برای سهام‌داران خود داشته، به‌طوری که قیمت آن از 2000 تومان در ششم آذر ماه سال جاری به 2170 تومان در ششم بهمن ماه رسیده است.

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس

سومین صندوق طلای بازار سرمایه کشور موسوم به صندوق طلای کیان با نماد «گوهر» در بازار سرمایه در حال فعالیت است. این صندوق طی دوماهه اخیر با 10.2 درصد بازدهی مثبت همراه بوده است.

چهارمین صندوق با نماد «عیار» از طرف کارگزاری مفید ایجاد شده که این صندوق نیز طی دوماهه اخیر 10.3 درصد بازدهی مثبت داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهاره فخری زاده

    ممنون از این مطلب مفید و کاربردی خوبتون. در کنار این مطالب میتونیم به نحوه معاملات این صندوق ها اشاره کنیم که با همان کد معاملاتی بورسی و به روش آنلاین (بدون نیاز به مراجعه به کارگزاری بورس) و از ساعت 13 الی 15:30 در بورس اوراق بهادار قابل انجام هستش. دامنه نوسان این معاملات کاملا بازه و سرمایه گذاری در این واحدها به سادگی توسط بازارگردان از نقد شوندگی بالایی برخودار هستش. از همه مهمتر اینکه این اوراق کاملا معاف از مالیاته … دوستانی که این مطلب رو مطالعه کردند میتونن برای کسب اطلاعات بیشتر با مدیران این صندوق ها منجمله شرکت مدیریت سرمایه کیان یا کارگزاری ها تماس بگیرند … با تشکر