کد مطلب: ۶۷۱۳۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت عجیب خودروسازی روسیه / می‌توان با روس‌ها تندر۹۰ ساخت؟

وضعیت عجیب خودروسازی روسیه / می‌توان با روس‌ها تندر۹۰ ساخت؟

وزیر صمت روز شنبه از مشارکت روسیه در تولید خودرو تندر ۹۰ خبر داد. اما با توجه به وضعیت کنونی صنعت خودروسازی و بازار خودرو روسیه، میزان به صرفه بودن این همکاری قابل تأمل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر صمت روز شنبه در نشست خبری خود در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت که قرار است ایران و روسیه به طور مشترک تندر ۹۰ تولید کنند. این در حالی است روسیه از زمان شروع جنگ با اوکراین هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته است. تحریم‌های اعمال شده صنعت این کشور و طبعاً صنعت خودروسازی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما صنعت خودروسازی روسیه اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

وضعیت صنعت خوروسازی روسیه

طبق تحلیل وبسایت کاراسکوپ ، تحریم‌ها باعث می‌شوند صنعت خودروسازی روسیه به قرن ۲۰ و هنگامی که خودروها ایربگ و سایر امکانات را نداشتند برگردد. پس از شروع جنگ دولت روسیه کمپانی «لادا» را از کمپانی مادر آن یعنی رنو خریداری کرد تا خود تولید خودروهای روسی لادا را بر عهده بگیرد. خودروهای جدید لادا که حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارند، بدون امکانات امنیتی مانند ترمز ای‌بی‌اس، ایربگ سمت شاگرد هستند و بدون تهویه مناسب ارائه می‌شوند. این خودرو ۹۰ اسب بخار قدرت و یک موتور ۴ سیلندری دارد که استانداردهای خودروهای اروپا را ندارد. در واقع خودرویی با این ویژگی‌ها استانداردهای سال ۱۹۹۶ را برآورده می‌کند که برای خودرویی که سال ۲۰۱۱ معرفی شد مقداری عجیب است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن هستند که روسیه می‌خواهد خودروهای از رده خارج شده‌ای مانند نیوا ۴۵ ساله را دوباره عرضه کند. هزینه تعمیر خودرو در روسیه در حال افزایش است و پیدا کردن قطعات هر روز دشوارتر می‌شود. با این حال به گفته وزیر صمت، ایران برنامه دارد با این کشور که خود اکنون در بازار و صنعت خودرو دچار بحران شده است خودرو مشترک تولید کند.

بازار خودرو روسیه خود نیاز به کمک دارد؟

به نقل از اتوبلاگ ، هفته گذشته ولادیمیر پوتین از دولت خود خواست تا به سرعت چاره‌ای بیندیشد و به صنعت خودروسازی روسیه کمک کند. ماه گذشته فروش خودرو در روسیه ۸۵ درصد کاهش یافت و رکورد سقوط بازار خودرو را در این کشور شکست. حتی با وجود کاهش تقاضای شدید در بازار خودرو روسیه، با توجه به تورم بالای این کشور، قیمت‌های خودرو از ابتدای سال میلادی بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

بزرگترین و معروف‌ترین خودروسازی روسیه یعنی لادا به مدت دو ماه تولیدات خود را به دلیل کمبود قطعات متوقف کرده بود. اکنون که ایران می‌خواهد با روسیه در ساخت خودروهای تندر ۹۰ همکاری کند باید دید که تولید این خودرو چقدر به‌صرفه است، با چه قیمتی به بازار می‌آید و کیفیت آن تا چه حد قابل قبول است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کوری که عسا‌ کش کور دکر شد

  • ناشناس

    روسها هیچگاه شرکای قابل اعتماد نبودند و هرگز نخواهند بود،در پرونده تحریمها گرو کشی میکنند و دائم چوب لای چرخ توافق هسته ای میگذارند،هزینه سه تا نیروگاه هسته ای را تو بوشهر از ما گرفتن و الان هم اصلا معلوم نیست برقی تولید میکند یا خیر!قضیه کشتی لوله گذار هم که هم اکنون در جریانه…..حالا بهتر نیست یا واقعا همان نه شرقی نه غربی باشیم،یا در غیر اینصورت با تمام دنیا معاشرت کنیم و بدنبال منافع ملی خودمان باشیم!

  • ناشناس

    فقط روسیه شمع ال نود میسازه

  • ناشناس

    یه نظر اینکه با روس میشه کنار اومد به شرطی که مواظب زیاده خواهی شون باشیم و هواسمون به پیشرفت ایران هم باشه نه اینکه بیاییم خودروی ۲۰ سال پیش اونها رو دوباره تولید کنیم و یا خودروی بی کیفیت تولید کنیم! روس ها به خیانت بیشتر از امریکا شهرت دارند.

  • ناشناس

    هرچه بسازند به پراد ما نمی رسد

  • ناشناس

    کل دنیا داره با بنز و شولت و …میرن همکاری میکنن اینا اصرار به تولید خودرو بی کفیت وهمکاری با خودرو سازهای مثل خودمون دارن

  • ناشناس

    همانطور که ایران تو سوریه خودرو تولید میکنه روسیه هم تو ایران تولید میکنه

  • دکتر حاج امیر حمزه عسگری وش

    ببینید روسیه یک کشور مستقل است اجازه تولید و صدور هر نوع آی سی و ایسیو دارد درست است به دلایلی صنعت سخت افزاری این کشور مشکل دارد اما از صنعت نرم افزاری و تئوریک بسیار بالایی برخوردار است که حتی بزرگان این علوم مثل ایالات متحده از آن بی بهره مبباشند اگر این کشور عزم جدی در سرمایه گذاری و گسترش این صنعت داشته باشد و قرار دادهای درست بسته شود ما از طریق این کشور امکان دست یابی به این صنعت مهم را پیدا می‌کنیم واین خیلی اهمیت بیشتری از منافع کوتاه مدت و استفاده از خودروهای لوکس دارد مهم تعامل درست با این کشور و متصاعد کردن تصمیم گیران آنها به اعتماد به ایران و انتقال بخشی از فن آوری نرم افزاری تولید خودرو است این را بدانید خیلی از صاحبان صنعت خودرو مپل آلمان در آرزوی تولید مشترک با روسیه در ازای اجازه صادرات الکترونیک خودرو و اجازه روسیه به آنها در دستیابی به اطلاعات الکترونیکی خودرو هستند پس این فرصتی طلایی در صورت توجیه بودن مسولین خودرو سازی ما و میزان اراده مسولین روسی در اعتماد به کشور ما در نگهداری و عدم دسترسی سایر کشورها به این اطلاعات زیر بنایی و تئوری ساخت خودرو است و آخر مطلب قرادادهای بسیار سود آور ما با اروپاییان تا آنروز هیچ نتیجه ای در دستیابی ما به این صنعت نداشته و همواره بد فروش ترین خودروهای خود را به ما تحمیل کرده اند و حتی تکنو لوژی تعمیر آنها را به ما نداده اند و به هر بهانه ای تعهدات خود را لغو کرده اند و امید به آنان نشان از نداشتن کوچکترین شم اقتصادی و دیپلماسی میباشد خسروان دانند گول کادوها ی مخملی غرب را نخورید

  • علی

    ما نبا ید هیچگاه بروسها و انگلیسی‌ها اعتماد کنیم ، لطفاً کمی تاریخ بخوانید.

  • پیمان

    کشوری که تا ۲۰-۳۰ سال پیش دانشکده هوافضا نداشت «ایران» امروز قراره برای یکی از بزرگ ترین قدرت های هوافضا و موشکی جهان «روسیه»، خودرو تولید کنه!
    زبان قاصر است!