کد مطلب: ۲۶۷۴۸۷

ضربه تراکنش‌های مشکوک بر پیکر صنعت پرداخت

ضربه تراکنش‌های مشکوک بر پیکر صنعت پرداخت

در حالی که شرکت‌های داخلی سامانه کشف تقلب را طراحی و آماده ورود به بازار کرده اند اما صنعت پرداخت به دلیل نظارت نادرست و فقدان این سامانه چندی است با فعالیت‌های غیرمجاز دست و پنجه نرم می کند.

صنعت پرداخت در حال حاضر فاقد سامانه‌های هوشمند ازجمله سامانه کشف تقلب به‌منظور شناسایی تراکنش‌های مشکوک به‌صورت برخط به‌منظور جلوگیری از آن است. فقدان این سامانه مشکلاتی در این صنعت به وجود آورده که بهره‌گیری سایت‌های قمار و شرط‌بندی از درگاه‌های شرکت‌های PSP و استفاده از کارت‌خوان‌های فروشگاهی در کسب‌وکارهای مجرمانه ازجمله خریدوفروش کالای قاچاق از عمده‌ترین این مشکلات است که اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،به گفته کارشناسان، فعالیت سایت‌های قمار و شرط‌بندی با درگاه‌های پرداخت شرکت‌های PSP مهم‌ترین معضل در این بخش است که با شروع مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه و پیش‌بینی نتایج این مسابقات به اوج خود رسیده است.

بر اساس اعلام یک منبع آگاه، گردش مالی ماهانه کسب‌وکارهای قمار و شرط‌بندی ارسال ۹۷ در کشور معادل ۸۰۰۰ میلیارد تومان است که به نسبت سال گذشته با رشد ۷ برابری مواجه شده و کار به‌جایی رسیده است که به‌غیراز نظارت‌های معمول شاپرک و شرکت‌های PSP ، هرکدام از شرکت‌های پرداخت نیروهای جدیدی تنها به‌منظور شناسایی درگاه‌های پرداختی که بر روی سایت‌های قمار و شرط‌بندی فعال هستند، استخدام کرده‌اند و درگیر نظارت و مسدودسازی درگاه‌های متخلف هستند که این روند به‌صورت دستی نیازمند صرف وقت و همچنین بهره‌گیری از نیروی انسانی بالایی است و ممکن است با شیوه از نظارت نتوان تمام درگاه‌ها و پذیرندگان متخلف را نیز شناسایی کرد.

همچنین در این شیوه از نظارت در صورت شناسایی یک درگاه متخلف به‌سرعت یک درگاه دیگر در سایت‌های قمار و شرط‌بندی جایگزین قبلی شده و این دور باطل با توجه به نظارت‌های مستمر شرکت‌های پرداخت و شاپرک کماکان ادامه دارد.

درصورتی‌که اگر در شبکه شاپرک و شرکت‌های PSP ، سامانه کشف تقلب پیاده‌سازی شده بود، شناسایی تراکنش‌های مشکوک تسهیل و همچنین از انجام آن به‌صورت برخط جلوگیری می‌شد. پیاده‌سازی سامانه کشف تقلب در صنعت پرداخت به دلیل مخالفت مجلس نهم به دلایل امنیتی اجرایی نشد که منجر به بروز مشکلات فعلی در صنعت پرداخت شد.

شرکت‌ها در حال حاضر با وجود تکیه‌بر توان نیروهای متخصص داخلی نسبت به طراحی و تولید سامانه‌های کشف تقلب بومی اقدام کرده‌اند و حتی نمونه‌هایی از سامانه کشف تقلب در برخی بانک‌ها پیاده‌سازی شده است اما هنوز در صنعت پرداخت و شرکت‌های PSP این روند اجرایی نشده و بهتر است در سالی که با عنوان حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است شبکه پرداخت نسبت به پیاده‌سازی نمونه‌های ایرانی سامانه کشف تقلب که در کشور اقدام کند تا زمینه‌های کاهش مشکلات فعلی به شیوه‌های راحت‌تر فراهم شود.

البته ممکن است نمونه‌های داخلی سامانه کشف تقلب از تمام مزایایی نمونه‌های خارجی آن، برخوردار نباشد. اما استفاده از همین تولیدات داخلی در این بخش از مشکلات فعلی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.