کد مطلب: ۳۲۶۹۵۲

ضرورت تداوم عرضه نفت در بورس

ضرورت تداوم عرضه نفت در بورس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت تداوم عرضه نفت در بورس گفت: خریدارانی که به بورس می‌آیند قراردادهای بلند مدتی با پالایشگاه‌های مختلف منعقد می کنند لذا باید این روند ادامه‌دار باشد.

پس از مصوبه ۲۷ شهریورماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر عرضه نفت در بورس در راستای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا ، شاهد عرضه یک میلیون بشکه نفت خام ایران در بورس انرژی بودیم و تقریبا کل نفت عرضه شده در این بورس در روزهای ۶ و ۲۰ آبان ماه معامله شد. با این وجود، تاریخ عرضه مجدد نفت در بورس انرژی مشخص نیست و این در حالی است که کارشناسان معتقدند یکی از شروط اصلی موفقیت استفاده از راهکار بورس در تجارت نفت، تداوم داشتن عرضه نفت در بورس است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این راستا، اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره عرضه نفت خام در بورس گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه هم مطرح شده است و از نظر قانونی مشکلی ندارد و حتی در برنامه‌های قبلی هم به این امر توصیه شده بود.

قره خانی ادامه داد: قصد از انجام این کار هم عرضه صرفا یک میلیون بشکه نفت در بورس نبوده و قرار است استمرار داشته باشد زیرا خریدارانی که به بورس می‌آیند مشتریان جدیدی پیدا می‌کنند و قراردادهای بلند مدتی با پالایشگاه‌های مختلف منعقد کنند و در نتیجه، خریداران نفت سازوکاری را بر مبنای فعالیت‌های درازمدت‌شان تهیه می‌کنند چون نفت محصولی نیست که شما یک محموله را ببرید بفروشید و تمام شود بلکه باید این روند ادامه دار باشد.

اسدالله قره خانی با اشاره به ضرورت عرضه مداوم نفت در بورس گفت: خریداران، نفتی را که از نظر شیمیایی و فنی دارای خواص خاصی است را به پالایشگاه‌ها می‌برند و آن پالایشگاه باید تجهیزاتش را با این نفت تنظیم کند و در نتیجه، لازم است این عرضه مستمر باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اظهارات زنگنه مبنی بر ارائه پیشنهاد ریالی شدن تسویه وجوه فروش نفت در بورس و حمایت مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران از تداوم عرضه نفت در بورس گفت: تا پیش از این قرار بود 80 درصد ارزی و 20 درصد ریالی باشد. این مساله بستگی به این دارد که وزارت نفت به اهداف و درآمدهایش برسد بنابراین اگر زمانی کشور نیاز به ارز داشته باشد و خریدار نتواند ارز را تهیه کند ما مکانیزم دیگری در نظر می گیریم و در نتیجه، این انعطاف وجود دارد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.